Your browser does not support JavaScript!
نماشا

ارز کلیدی

ارز کلیدی

ارز کلیدی به ارزی اطلاق می‌شود که ثابت باشد، نوسان زیادی نداشته باشد و پایه و اساس نرخ مبادله را برای معاملات بین‌المللی فراهم کند. به دلیل استفاده جهانی، ارزهای کلیدی تمایل دارند ارزش سایر ارزها را تعیین کنند. همچنین این ارزها در طول زمان ارزش گذاری ثابتی دارند. یک ارز کلیدی معمولاً از کشوری می آید که از نظر امور مالی قوی، از نظر اقتصادی باثبات و توسعه یافته است و کشوری که در بازار جهانی درگیر باشد.

با این وجود، نرخ‌های ارز کلیدی روزانه در نوسان هستند و نرخ‌های ارزهای کلیدی به‌روز شده می‌توانند در مؤسسات مالی و مراکز گزارش‌دهی مالی ظاهر شوند.


کلمات کلیدی

  •  ارزهای کلیدی، ارزهای باثباتی هستند که در سطح جهانی در تجارت و بازرگانی بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سایر کشورها ممکن است ارز خود را به یک ارز کلیدی یا سبدی از این پولها متصل کنند و اغلب آنها به عنوان ذخایر توسط بانک های مرکزی بین المللی نگهداری می شوند.
  • هفت ارز کلیدی امروز دلار آمریکا، یورو، پوند بریتانیا، ین ژاپن، دلار کانادا، فرانک سوئیس، و پزو مکزیک هستند، اگرچه رقبای دیگری مانند یوان چین نیز وجود دارند.

شناخت ارزهای کلیدی

ارزهای کلیدی، ارزش مرجع برای معاملات بازرگانی بین المللی و به عنوان نرخ مبادله در بازار ارز خارجی (فارکس) را تشکیل می دهند. نرخ مبادله قیمت واحد پول یک کشور نسبت به واحد پول کشور دیگر است و شامل پول داخلی و ارز خارجی است. تجارت بین المللی تجارت بین شرکت ها در کشورهای مختلف یا تجارت بین کشورهای مختلف است.

بانک های مرکزی کشورها مقادیری از ارزهای کلیدی را به عنوانارز ذخیره نگهداری می کنند. ذخیره ارز به این کشورها کمک می کند تا از سرمایه گذاری ها، انجام معاملات تجاری بین المللی و پرداخت تعهدات بدهی بین المللی حمایت کنند. این بانک ها همچنین ممکن است ارزهای کلیدی را برای تأثیرگذاری بر نرخ ارز داخلی خود نگه دارند. درصد زیادی از کالاها مانند طلا و نفت با ارز کلیدی و ذخیره قیمت گذاری می شوند که باعث می شود سایر کشورها این ارز را برای پرداخت هزینه این کالاها نگه دارند. با این حال، ارزی که به عنوان ارز ذخیره استفاده می شود، ممکن است یک ارز کلیدی در نظر گرفته نشود.

بانک مرکزی برخی از کشورهای در حال توسعه ممکن است نرخ مبادله خود را به یک واحد پول کلیدی تثبیت کند. این عمل که به عنوان تثبیت ارز شناخته می شود، انعطاف پذیری سیاست پولی را محدود می کند، اما می تواند اعتماد به اقتصاد یک کشور را افزایش دهد.


مهم:

بانک‌های مرکزی در برخی از کشورهای در حال توسعه امیدوارند با تثبیت نرخ مبادله ارز خود بر اساس نرخ‌های ارز کلیدی، اقتصاد خود را با ثبات‌تر کرده و معاملات بین‌المللی را آسان‌تر کنند.


نمونه هایی از ارزهای کلیدی

در حالی که اصطلاح ارز کلیدی به طور دقیق  برای استفاده یا مرجع به عنوان معیار تعریف نشده است، برخی از نمونه های ارز کلیدی را می توان بر اساس ویژگی های آنها شناسایی کرد. این موارد شامل:

دلار آمریکا (USD)

دلار آمریکا برای بیش از 70 سال ارز اصلی در اقتصاد جهانی بوده است. در این نقش، دلار آمریکا برای اندازه گیری ارزش ارزهای دیگر کشورها استفاده می شود. بسیاری از کشورهای دیگر برای ارزش جهانی و ثبات آن، دلار آمریکا را سرمایه گذاری خواهند کرد. در یک چرخه بازخورد مثبت، دلار آمریکا ارز پایه سایر ارزها است و سایر کشورها در آن به عنوان پناهگاه سرمایه گذاری می کنند که نتیجه نهایی تقویت بیش از پیش دلار است. نتیجه این است که دلار کمتر از 60 درصد از ذخایر ارزی جهانی را تشکیل می دهد. با این حال، وضعیت دلار در سال های اخیر شروع به فرسایش کرده است. زیرا دلار محبوبیت خود را به عنوان یک ارز ذخیره جهانی از دست داده است.

 یورو

یورو (EUR) واحد پول رسمی اتحادیه اروپا (EU) است. یورو پس از دلار آمریکا دومین ارز مهم بین المللی است. در سه ماهه اول سال 2021، یورو حدود 20 درصد از مطالبات رسمی ارز ذخیره شده توسط بانک های مرکزی در سراسر جهان را تشکیل می دهد.

پوند استرلینگ

پوند استرلینگ (GBP)، واحد پول رسمی بریتانیا، سرزمین‌های خارج از کشور بریتانیا در جورجیا جنوبی، جزایر ساندویچ جنوبی و قلمرو قطب جنوب بریتانیا، و وابستگی‌های تاج و تخت بریتانیا است.

ین ژاپن

ین ژاپن (JPY) به طور گسترده به عنوان ارز ذخیره استفاده می شود و اغلب در بازار ارز جفت می شود.

دلار کانادا 

دلار کانادا (CAD) یک ارز معیار است و اولین ارزی بود که در سال 1950 شناور شد.

فرانک سوئیس

فرانک سوئیس (CHF) که به دلیل بی طرفی خود شناخته می شود - بانک های این کشور سیاست محرمانه بودن را که قدمت آن به قرون وسطی باز می گردد، حفظ کرده اند- یک ارز فوق العاده قوی و با ثبات است.

پزو مکزیک

پزو مکزیک (MXN) پانزدهمین ارز پرمعامله در جهان و پرمعامله ترین ارز در آمریکای لاتین است.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید