Your browser does not support JavaScript!
نماشا

ریال ایران

ریال ایران

IRR مخفف واحد پول یا نماد ارزی برای ریال ایران، واحد پول رسمی ایران است. ریال، که از اسمی اسپانیایی نامگذاری شده است، اولین بار در سال ۱۷۹۸ بوجود آمد. این ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و مدیریت می شود.


کلمات کلیدی

  • ریال ایران (IRR) واحد پول ملی جمهوری اسلامی ایران است.
  • در حالی که ریال به طور رسمی به ارز دیگری وابسته نیست، ارزش آن در طی یک مدت در سال های گذشته در حدود ۱۰۰هزار ریال به ازای هر دلار آمریکا ثابت مانده بود ولی هم اکنون ارزش آن کاهش پیدا کرده است. ارزش کنونی آن در حدود ۳۰۰هزار ریال به ازای هر دلار آمریکا است.( این آمار مربوط به سال۱۴۰۱ است).
  • اقتصاد ایران عمدتاً بر پالایش و صادرات نفت استوار است. اما تحریم های اقتصادی به دلیل برنامه هسته ای آن، موقعیت آن را به عنوان بازیگری در امور مالی و تجارت جهانی تنگ کرده است.
  • IRR گاهی اوقات به عنوان ارز مسدود شده یا غیرقابل تبدیل تلقی می شود زیرا آزادانه در بازار جهانی ارز مبادله نمی شود.

مفهوم ریال ایران

یک ریال ایران از ۱۰۰ دینار تشکیل شده است. اما دینار هیچ کاربردی ندارد زیرا ارزش بسیار کمی دارد. به صورت محلی، IRR از نماد عربی ریال استفاده می کند.

در حالی که ریال در سال۱۷۹۸ معرفی شد، از سال ۱۸۲۵ تا ۱۹۳۰ از ارز به نام تومان مورد استفاده قرار گرفت. ریال در سال ۱۹۳۲ دوباره معرفی شد. ارزش آن در پی انقلاب اسلامی درسال۱۹۷۹ به شدت کاهش یافت.

امروزه ایران یک کشور صادرکننده نفت و عضو تأثیرگذار اوپک است و تقریبا نیمی از بودجه دولت از محل فروش نفت تأمین می شود. اسکناس های رایج آن در اسکناس های ۱۰۰۰۰، ۲۰۰۰۰ ، ۵۰۰۰۰ ، ۱۰۰۰۰۰ ، ۵۰۰۰۰۰ ، ۱۰۰۰۰۰۰ ریال منتشر می شود، در حالی که سکه ها در مقادیر ۱۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰ ریال نیز توسط بانک مرکزی ایران تولید میشود.

ریال به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری وابسته نیست، به این معنی که نرخ ارز آزاد شناور است.

با این حال، بانک مرکزی ایران برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز، کنترل های ارزی را اعمال می کند. بر اساس گزارشات، ایران ممکن است مقرراتی را برای بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده آماده کند.


یک واقعیت:

ثابت بودن نرخ ارز به طور معمول به یک کشور کمک می کند تا از فرار سرمایه یا سرمایه گذاری در خارج از کشور در جستجوی بازدهی پایدار، جلوگیری کند.


 

قابلیت تبدیل ریال ایران

از اوایل دهه ۲۰۰۰، نرخ تبدیل ارز ریال بین ۱۲۰۰۰ ریال به یک دلار آمریکا تا ۳۰۰۰۰۰ ریال به یک دلار آمریکا در نوسان صعودی شدیدی بوده است.در اوایل سال 2023 میلادی ارزش ریال به شدت کاهش یافت و هر دلار امریکا معادل 600 هزار ریال شد.

ریال اما به راحتی با دلار آمریکا قابل مبادله نیست. روابط بین دو ملت یخ زده است. زیرا ایالات متحده چندین دهه تحریم های اقتصادی و محدودیت های تجاری علیه جمهوری اسلامی ایران به خاطر اختلافات بین دو کشور اعمال کرده است.

کنترل قیمت ها، یارانه ها و دیگر سیاست های سفت و سخت دولتی نیز اقتصاد را تحت فشار قرار می دهند و فساد در حد بالایی گسترده است. این امر اغلب ریال را به یک ارز غیرقابل تبدیل، تبدیل می کند.

برای سرمایه گذاران دریایی که به دنبال تجارت با کشورهایی مانند ایران هستند که دارای ارزهای غیرقابل تبدیل هستند، باید این کار را با استفاده از یک ابزار مالی که به عنوان پیش فروش غیر قابل تحویل (NDF) شناخته می شود انجام دهند. NDF قابلیت مبادله فیزیکی با پول محلی را ندارد. در عوض خالص جریان های نقدی با ارز قابل تبدیل، معمولاً با دلار آمریکا تسویه می شود، که عدم تبدیل پذیری پول داخلی را دور می زند. NDF ها به صورت نقدی تسویه می شوند و معمولاً به عنوان قراردادهای ارزی کوتاه مدت پیش ساخته، ساختار یافته اند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید