Your browser does not support JavaScript!
نماشا

دلار نیوزیلند

دلار نیوزیلند

دلار نیوزیلند (NZD) واحد پول رسمی نیوزلند است. NZD از ۱۰۰ سنت تشکیل شده است و اغلب با نماد $ یا NZ$ نشان داده می شود تا آن را از سایر ارزها بر اساس دلار متمایز کند. NZD همچنین در جزایر کوک، نیوئه، توکلائو و جزایر پیتکرن کاربرد دارد.


کلمات کلیدی

  •  واحد پول نیوزلند به دلار نیوزلند (NZD) معروف است.
  • نیوزلند تا سال 1967 از قالب پولی بریتانیایی که پوند، شیلینگ و پن بود استفاده می‌کرد.
  • دلار نیوزیلند از طریق یک سری تغییرات در نرخ مبادله ثابت با دلار آمریکا تا مارس ۱۹۸۵ که ارز اجازه یافت آزادانه شناور شود.
  • از سال 1999، دولت نیوزلند نسخه های پلیمری یا پلاستیکی دلار نیوزیلند را تولید کرده است که این اسکناس را در برابر جعل ایمن تر می کند.

مفهوم دلار نیوزیلند

حذف NZD (تقسیم به ۱۰۰ سنت) در سال ۱۹۶۷ زمانی که دلار نیوزیلند جایگزین پوند نیوزلند با نرخ دو دلار به یک پوند شد، صورت گرفت. NZD که در ابتدا با دلار ایالات متحده پیوند خورده بود، یک سری تغییرات را در نرخ ارز ثابت تا مارس ۱۹۸۵ انجام داد، زمانی که ارز اجازه یافت، آزادانه شناور شود.

پول نیوزلند بیش از ۱۶۰ سال سابقه داشته است. در واقع، در طول دهه ۱۸۰۰، نیوزیلند از سکه ها و اسکناس های خود قبل از اینکه پول بریتانیا حتی یک ارز قانونی باشد، استفاده می کرد. با این حال، تا سال ۱۹۳۳، زمانی که نیوزلند اولین سکه های رسمی خود را بر اساس پوند، شیلینگ و پن بریتانیا منتشر کرد، هیچ چیزی رسمی نشد.

اولین سکه ها دارای تصاویر پرندگان بومی نیوزلند در سمت پشت سکه بودند، سنتی که همچنان ادامه دارد. پادشاه بریتانیا در سمت جلو قرار دارد.

 

کیوی روی سکه دلار نیوزلند.jpg

 


یک واقعیت:

NZD به افتخار پرنده ای بی پرواز به نام کیوی که در یک روی سکه 1 دلاری این کشور تصویر شده است، به عنوان "کیوی" شناخته می شود.


در سال ۱۹۳۴، رزرو بانک نیوزلند تأسیس شد. و تنها عرضه‌کننده اسکناس‌ها شد. اسکناس‌های اصلی طرح‌های متنوعی داشتند، از جمله طرح‌های کیوی، نشان ملی کشور، پادشاه مائوری تاویائو و قله میتر فیوردلند.

۳۰ سال دیگر طول کشید تا اینکه بانک مرکزی واحد پول پوند، شیلینگ و پن را با دلار و سنت واقعی جایگزین کرد. تنها در سال ۱۹۶۷، بانک نیوزلند ۲۷ میلیون اسکناس جدید و ۱۶۵ میلیون سکه جدید چاپ کرد.

ارز NZD سابقه طولانی در زمینه پول های رنگارنگ و پر جنب و جوش دارد. و از اولین انتشار خود، چندین بار طرح چاپی خود را تغییر داده است. در سال ۱۹۹۲، تصاویر ملکه الیزابت روی تمام اسکناس‌ها تغییر یافت تا شهروندان برجسته نیوزلند مانند ادموند هیلاری، کیت شپرد، آپیرانا نگاتا و ارنست رادرفورد، همراه با پرندگان و گیاهان محلی در پشت اسکناس‌ها را منعکس کند.

 

از سال ۱۹۹۹، دولت نیوزلند نسخه های پلیمری یا پلاستیکی دلار نیوزیلند را تولید کرده است که این اسکناس را در برابر جعل ایمن تر کرده است. علاوه بر این، ترکیب پلیمری جدید باعث افزایش طول عمر اسکناس شده است.

 

کیوی.jpg

 

تخمین زده می شود که اسکناس پلیمری چهار برابر بیشتر از اسکناس کتانی یا کاغذی معمولی دوام دارند. نکته جالب این است که اسکناس پلیمری می تواند در ماشین لباسشویی شسته شود بدون اینکه آسیب مادی را متحمل شود. در سال ۲۰۱۶، این ارز جدیدترین به روز رسانی خود را با رنگ های روشن تر و ویژگی های امنیتی به روز داشت.

 

جفت ارزNZD/USD

ارزش جفت NZD/USD  دلار نیوزلند به ازای هر X دلار آمریکا ذکر شده است. به عنوان مثال، اگر جفت با قیمت 0.61 معامله می شود، به این معنی است که برای خرید ۱ دلار نیوزلند، 0.61 دلار آمریکا لازم است. این یعنی ارزش دلار امریکا بیشتر از دلار نیوزلند است. 61 سنت امریکا برابر با یک دلار نیوزلند است.

 

nzausd.jpg

 

NZD/USD تحت تأثیر عواملی است که بر ارزش دلار نیوزلند و یا دلار آمریکا (در رابطه با یکدیگر و سایر ارزها) تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل، تفاوت نرخ بهره بین بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) و فدرال رزرو (فدرال رزرو) بر ارزش این ارزها در مقایسه با یکدیگر تأثیر می گذارد.

برای مثال، زمانی که فدرال رزرو در فعالیت‌های بازار آزاد برای قوی‌تر کردن دلار آمریکا مداخله می‌کند، به دلیل تقویت دلار آمریکا در مقایسه با دلار نیوزلند، ارزش تلاقی NZD/USD ممکن است کاهش یابد.


مهم:

NZD/USD تمایل دارد با همسایه خود، دلار استرالیا (AUD/USD)، همبستگی مثبت داشته باشد.


دلار نیوزیلند به عنوان ارز قابل معامله در نظر گرفته می شود. زیرا نسبتاً بازدهی بالایی دارد. بنابراین سرمایه گذاران اغلب NZD را می خرند و آن را با ارزی با بازده پایین تر مانند ین ژاپن یا فرانک سوئیس تأمین می کنند.

شواهدی از این امر در طول بحران مالی رایج بود، زمانی که NZD یکی از ارزهای پربازده بود که طی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ سقوط کرد. موقعیت‌های معاملاتی حاشیه نرخ مبادله NZDJPY به طور پیوسته طی سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ افزایش یافت. زیرا سرمایه‌گذاران ژاپنی از مزیت تفاوت گسترده بین نرخ بهره نیوزلند و ژاپن استفاده کردند.

در طی تلاطم در بازارهای مالی جهانی در اواسط تا اواخر سال ۲۰۰۸، مجموع موقعیت‌های خرید خالص که توسط معامله‌گران حاشیه ژاپنی در NZD نگهداری می‌شد، نزدیک به ۹۰ درصد کاهش یافت.

سایر عوامل موثر بر NZD قیمت لبنیات و تعداد گردشگری است. نیوزلند یکی از بزرگترین صادرکنندگان شیرخشک در جهان است. این بدان معناست که اگر قیمت شیر در حال افزایش باشد، احتمالاً اقتصاد نیوزلند به خوبی پیش خواهد رفت. این امر باعث افزایش ارزش پول می شود.

گردشگری یکی دیگر از عناصر اصلی اقتصاد نیوزلند است. بنابراین با افزایش تعداد بازدیدکنندگان نیوزلند، وضعیت اقتصادی به خوبی پیش می‌رود و ارزش پول افزایش می‌یابد.

مخفف واحد پول نیوزیلند چیست؟

مخفف واحد پول نیوزلند "NZD" است.

چرا دلار نیوزیلند اینقدر قوی است؟

 قدرت NZD ممکن است همیشه آنقدر قوی نباشد. با این حال، به طور کلی، NZD به دلیل قدرت اقتصاد نیوزلند و چشم انداز آن، یک ارز با ثبات (نه ایمن) در نظر گرفته می شود. گردشگری یک نیروی محرکه اقتصادی قوی برای نیوزیلند است، بنابراین زمانی که گردشگری در این کشور به خوبی پیش می رود، ارز قوی تر خواهد بود. سایر عوامل اقتصادی مانند نرخ رشد، تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری و تورم قوی هستند و بنابراین منجر به ارز قوی می شوند.

آیا دلار نیوزیلند یکی از بهترین ارزها برای تجارت است؟

NZD یکی از ارزهای مورد معامله در جهان است که آن را تبدیل به یک ارز نقدی در بازارهای فارکس کرده است. نیوزلند در مقایسه با تولید ناخالص داخلی گردش مالی بالایی دارد زیرا معامله‌گران بین‌المللی به دنبال سود هستند، نیوزلند دارای شرکت‌ها و بانک‌های زیادی است که متعلق به شرکت‌های بین‌المللی هستند، که در نتیجه سوآپ ارز برای به حداقل رساندن ریسک در معاملات فارکس انجام می‌شود، صادرات و واردات بخش بزرگی از ارز را تشکیل می‌دهند. به این دلیل که شرکت ها و سازمان های نیوزیلندی به میزان زیادی از بازارهای بین المللی وام می گیرند.

ظاهر پول دلار نیوزیلند

هر اسکناس و سکه واحد پول نیوزلند متفاوت به نظر می رسد. این ارز معمولاً دارای یک پرنده در یک طرف اسکناس یا سکه و همچنین یک شخصیت تاریخی مهم نیوزیلند است. این ارز نیز در رنگ های بسیار روشن عرضه می شود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید