Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تقویم اقتصادی سنگین این هفته بروی دلار فشار وارد کرده است.

تقویم اقتصادی سنگین این هفته بروی دلار فشار وارد کرده است.

این هفته داده‌ های مهم در پیش است زیرا آخرین ارقام تورم PCE در روز پنجشنبه منتشر می‌شوند، در حالی که در روز جمعه، گزارش NFP اوضاع مشاغل در پایان تابستان را نشان می‌دهد. هر دو گزارش در ساعت 16:00 به وقت تهران منتشر خواهند شد. به نظر می‌رسد این بار پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، هنگام سخنرانی در سمپوزیوم اقتصادی فدرال رزرو کانزاس سیتی در جکسون هول، لحن کاملاً متعادلی داشت، اعداد پیش رو بیش از حد معمول توجه را به خود جلب خواهند کرد. با توجه به اینکه دلار آمریکا نزدیک به بالاترین سطح ۱۲ هفته اخیر معامله می شود، آیا این داده ها انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره را تقویت می کند یا آنها را کاهش می دهد؟

دور فعلی انقباض سازی فدرال رزرو به طور گسترده به عنوان یکی از تهاجمی ترین سیاست ها در تاریخ خود شناخته شده است. با این حال، اقتصاد ایالات متحده در مسیر رشد تقریباً 6 درصدی نرخ سالانه در سه ماهه سوم است که برای این مرحله پایانی چرخه انقباض و شتاب 2.4 درصدی سه ماهه دوم کاملاً قابل توجه است. برآوردهای تجدیدنظر شده برای رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم در روز چهارشنبه قرار است منتشر شود. پاول  در جکسون هول گفت که ادامه این «رشد بالاتر از روند» می‌تواند مستلزم تشدید بیشتر سیاست‌ها باشد.

آیا هزینه شخصی PCE در معیالر خالص، CPI بالاتری را دنبال خواهد کرد؟

در مورد تورم، پاول تکرار کرد که با وجود کاهش های اخیر، تورم "بسیار بالا" باقی مانده است. تورم خدمات غیرمسکن به طور خاص یک نگرانی بزرگ است و می‌گوید: «برخی پیشرفت‌های بیشتر در اینجا برای بازگرداندن ثبات قیمت‌ها ضروری خواهد بود».

 

داده تورم شخصی.png
مقایسه داده CPI وPCE

 

طبق معیار PCE، قیمت کلی خدمات در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته 4.9 درصد بیشتر بود. این به طور قابل توجهی بالاتر از شاخص قیمت اصلی PCE 4.1٪ سالانه است. برای ماه جولای، پیش‌بینی می‌شود که PCE اصلی تا 4.2 درصد افزایش یابد. این امر مطابق با افزایش شاخص بهای مصرف کننده در همان دوره خواهد بود که نشان دهنده روند کند برای دستیابی به تورم 2 درصدی است.

دستمزد بالاتر، مصرف را افزایش می دهد

با فشار صعودی بر دستمزدها از سوی بازار کار بسیار فشرده و افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده به جای کاهش، جای تعجب نیست که تورم خدمات افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که مصرف شخصی پس از افزایش 0.5 درصدی در ژوئن، 0.7 درصد در ماه جولای جهش داشته باشد.

درآمد شخصی نیز در سال جاری به طور پیوسته در حال رشد بوده است و پیش بینی می شود در ماه جولای 0.3 درصد در مترمربع افزایش یابد.

 

هزینه شخصی.png

 

اگرچه هزینه‌های وام‌گیری بالاتر، شروع به ایجاد دردسر برای بسیاری از خانوارها کرده است، اما آنچه احتمالاً مصرف‌کننده را تقویت می‌کند افزایش دستمزدهای واقعی در ماه‌های اخیر است زیرا نرخ تورم به زیر نرخ رشد دستمزد اسمی می‌رسد. به نظر می‌رسد این روند برای مدتی طولانی‌تر ادامه خواهد داشت، زیرا افزایش دستمزدها نشانه‌ای از کند شدن در میان بازار کار هنوز داغ نشان نمی‌دهد.

انتظار می رود میانگین درآمد ساعتی در ماه جولای 4.4 درصد به صورت سالانه افزایش یابد، (بدون تغییر نسبت به ماه قبل).

اعتصابات می تواند دستمزدها و هزینه ها را تحریک کند

با این حال، این رقم ممکن است در ماه‌های آینده بیشتر شود، زیرا تعدادی اعتصاب بزرگ در طول تابستان در سراسر آمریکا رخ داده است، که بسیاری از آنها ادامه دارند و شرکت‌ها مجبور شده‌اند برای دستیابی به توافق، دستمزهای بیشتری را ارائه دهند. به عنوان مثال، خطوط هوایی امریکن طی چندین سال حقوق خلبانان را تا 46 درصد افزایش داد و UPS با افزایش 17 درصدی دستمزد رانندگان خود موافقت کرد.

سرفصل‌های پیشنهادی دو رقمی دستمزد، سیاستگذاران فدرال رزرو را در شب بیدار نگه می‌دارند. اما حداقل برای ماه آگست، آخرین اقدامات اعتصابی، از جمله اعتصاب بازیگران و نویسندگان در هالیوود، احتمالاً تأثیر منفی بر اشتغال داشته است.

افزایش حقوق و دستمزد تعدیل کننده است

پیش بینی می شود که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه آگست 170 هزار افزایش داشته باشد که از 187 هزار نفر قبلی کاهش یافته است. این اعتصابات خطری نزولی برای انتشار داده ها ایجاد می کند، بنابراین هرگونه غافلگیری مثبت احتمالاً بازارها را شوکه کرده و احتمال افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره را در سپتامبر یا نوامبر افزایش می دهد.

 

حقوق دستمزد.png

پیش بینی می شود نرخ بیکاری در سطح 3.5 درصد ثابت بماند.

به طور کلی، به نظر می رسد که بازار کار در حال سرد شدن است و پس از آن که اداره آمار کار تخمین خود را از تعداد افراد حقوق بگیر در ماه مارس 306000 نفر در بازنگری معیار اولیه خود برای سال 2023 کاهش داد، تأیید بیشتری در این مورد وجود داشت.

بدون در نظر گرفتن فشارهای دستمزد ناشی از اختلافات کارگری، چشم انداز بازار کار به ویژه در بخش تولید تا حدودی تیره تر شده است. کاهش شدید رشد اقتصادی در چین و منطقه یورو، که در شرایط سخت‌تر اعتبار در داخل کشور اتفاق می‌افتد، برخی از عواملی است که کسب‌وکارها باید قبل از استخدام کارگران جدید در نظر بگیرند.

 

پوشش زنده NFP.png

 

خریدارن دلاری به امید افزایش داده ها در ماه سپتامبر

برای دلار آمریکا، که در یک مقطع حساس در برابر جفت‌های اصلی مانند ین، یورو و پوند قرار دارد، داده‌ها می‌توانند تعیین کنند که آیا بازگشت شش هفته‌ای آن زمینه بیشتری برای پوشش دارد یا خیر. در حالی که رشدهای آن چشمگیر بوده است، شاخص دلار هنوز از اوج قبلی خود یعنی 104.70 از 31 می فراتر نرفته و تا زمانی که این اتفاق بیفتد، چشم انداز میان مدت آن خنثی خواهد ماند.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

2 رای (5.0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید