Your browser does not support JavaScript!
نماشا

رزرو بانک استرالیا در ادامه راه اقدامات تهاجمی

رزرو بانک استرالیا در ادامه راه اقدامات تهاجمی

RBA روند افزایش نرخ خود را از سر گرفته است و نرخ نقدی را  با افزایش 25 واحد دیگر به 3.85 درصد افزایش داده است و باعث غافلگیری بیشتر اقتصاددانانی شده است که گفته بودند بانک نرخ بهره را ثابت نگه می دارد.

این به دنبال 10 افزایش متوالی بین آوریل 2022 و مارس است که طی آن نرخ نقدی از 0.1٪ به 3.6٪ در تلاش برای مهار تورم افزایش یافت. این بانک در ماه گذشته روند افزایش نرخ بهره را متوقف کرد، اما در آن زمان اعلام کرده بود که اگر شرایط اقتصادی ایجاب کند، افزایش نرخ بهره را از سر خواهد گرفت.

 

australia-interest-rate.png

 

لو رئیس بانک مرکزی استرالیا در بیانیه‌ای پس از نشست امروز گفت: تورم در استرالیا از اوج خود گذشته است، اما در 7 درصد هنوز خیلی بالاست و هنوز مدتی طول می‌کشد تا به محدوده هدف بازگردد.

او همچنین گفت که در حالی که تورم قیمت کالاها "به دلیل تعادل بهتر عرضه و تقاضا به دنبال حل اختلالات همه گیر به وضوح کاهش می یابد"، هیئت مدیره نگران تورم بالای قیمت خدمات بود. اشتغال بالا نیز یک عامل تعیین کننده بود.

 

"داده‌های اخیر استرالیا نیز تأیید می‌کند که بازار کار همچنان بسیار فشرده است و نرخ بیکاری در پایین‌ترین حد خود در 50 سال اخیر قرار دارد. بسیاری از شرکت‌ها همچنان در استخدام کارگران با مشکل مواجه هستند، اگرچه کمبود نیروی کار کاهش یافته و تعداد مشاغل خالی اندکی کاهش یافته است."

 

لو همچنین نشان داد که ممکن است نیاز به افزایش بیشتر نرخ در مسیر وجود داشته باشد.

 

"ممکن است برای اطمینان از بازگشت تورم به هدف در یک بازه زمانی معقول، سخت گیری بیشتری در سیاست پولی لازم باشد، اما این به چگونگی تحول اقتصاد و تورم بستگی دارد."

 

20 آپریل: RBA با بازنگری چشمگیر روبرو شد

به دنبال نتایج گزارشی در مورد نقش هیئت مدیره که نشان می‌دهد این هیئت فاقد تخصص مناسب و بیش از حد به رئیسRBA، فیلیپ لو، وابسته است، RBA دیگر تنها مسئول تنظیم افزایش نرخ بهره در استرالیا نخواهد بود.

در این تغییرات  توصیهمی شود که یک هیئت سیاست پولی جدید در RBA ایجاد شود، که نه تنها تورم و تنظیمات نرخ نقدی، بلکه دستیابی به اشتغال کامل را نیز ارزیابی خواهد کرد.

هیئت مدیره جدید سیاست پولی به ریاست استاندار و متشکل از معاون استاندار، وزیر خزانه داری و شش عضو خارجی تشکیل خواهد شد.

در این بررسی آمده است که اعضای هیئت سیاست پولی «تخصص اقتصادی و مالی عمیق‌تر و اطلاعات، زمان و پشتیبانی کارکنان بیشتری برای مشارکت کامل در فرآیند سیاست‌گذاری خواهند داشت».

این بررسی شامل 51 توصیه است و جیم چالمرز، خزانه دار استرالیا، گفته است که با همه آنها  موافق است.

تغییرات کلیدی عبارتند از:

  • فرماندار RBA پس از هر جلسه در مورد نرخ بهره کنفرانس های مطبوعاتی برگزار می کند تا تصمیمات هیئت مدیره را برای مطبوعات توضیح دهد.
  • هیئت پولی جدید به جای 11 جلسه، 8 بار در سال تشکیل می شود و با هیئت های خارج از کشور همسو می شود.
  • RBA باید به همان اندازه که تورم را مهار کند، اشتغال کامل را هدف قرار دهد.
  • این گزارش با عنوان «RBA Fit for the Future» بود و نشان داد که هیئت مدیره بانک مرکزی فعلی چالش «محدود» با دیدگاه‌های رئیس کل ارائه می‌کند و فاقد تخصص اقتصادی تصمیم‌گیرندگان در بانک‌های مرکزی جهانی است .

در این گزارش آمده است: «ترکیب و فرآیندهای تصمیم‌گیری هیئت‌مدیره بانک رزرو به اندازه کافی آن را قادر به شکل‌دهی تصمیم‌های سیاست، استراتژی و تحلیل‌ها و قضاوت‌های اساسی RBA نکرده است».

RBA نرخ ها را از پایین ترین نرخ تاریخی 0.1% آوریل گذشته به 3.6% در یک سال بعد افزایش داده است. لو به دلیل بیان اینکه نرخ ها قبل از سال 2024 افزایش نمی یابد، مورد انتقاد قرار گرفته است، اظهاراتی که او  برای بیان ان عذرخواهی کرده است. دولت فدرال سال گذشته این بازبینی را انجام داد و انتظار می‌رود که خزانه‌دار انتصاب دو عضو جدید هیئت‌مدیره RBA را به‌زودی به عنوان یک اقدام موقت اعلام کند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید