Your browser does not support JavaScript!
نماشا

معامله نفت خام

معامله نفت خام

معامله نفت خام برای مدت طولانی به دلالان کوچک و بزرگ واگذار شده بود، اما سرمایه گذاران خرد یا فردی اکنون راه های مختلفی برای سرمایه گذاری در یکی از مهم ترین کالاهای جهان دارند.

نحوه معامله نفت خام

تجارت نفت خام به دلیل نقش مهم در اقتصاد جهانی فرصتهای خوبی را برای سرمایه گذاران در این حوزه برای کسب سود فراهم کرده. فعالان بازار اکثرا از نوسانات کوتاه مدت و بلند مدت نفت خام استفاده می کنند. اما بسیاری از معامله گران مبتدی نمیتوانند از این نوسانات استفاده کنند.
علت این موضوع عدم آگاهی از دام هایی است که میتواند بجای کسب درآمد، سرمایه شما را ببلعد. و دلیل دوم عدم شناخت کافی از خصوصیات بازار انرژی است.

چگونه می توان نفت خام را معامله کرد؟

نفت خام را می توان در بازارهای آتی کالا از طریق مبادلات جهانی مانند بورس کالای نیویورک (NYMEX) که توسط گروه CME شیکاگو اداره می شود، معامله کرد. نفت خام معیار معامله شده در NYMEX وست تگزاس اینترمدیت (WTI) است که معمولاً نفت خام سبک است. نام آن از منطقه غربی تگزاس نشات می گیرد که بیشترین نفت را در بین 50 ایالت تولید می کند و به عنوان معیار برای تمام نفت خام در ایالات متحده عمل می کند.

امروزه بیش از 100 گرید نفت خام در بازارها معامله می شود. در میان معیارهای اصلی، برنت برای نفت خام حوزه اقیانوس اطلس استفاده می شود. نام آن از میدان نفتی برنت در دریای شمال گرفته شده است، جایی که نفت خام سبک شیرین برای اولین بار در سال 1976 استخراج شد. نفت خام دبی اغلب به عنوان معیاری برای نفت خاورمیانه استفاده می شود که معمولاً ترش است و تمایل به سنگینی دارد.

برخلاف سایر ابزارهای معاملاتی، نفت خام یک کالای فیزیکی است و ثبت سفارش به معنای تحویل گرفتن است. جدا از قیمت قرارداد، پرداخت های جداگانه نیز باید برای تحویل و ذخیره در نظر گرفته شود.

قیمت نفت خام در NYMEX به دلار و سنت در هر بشکه است و هر قرارداد آتی شامل معامله 1000 بشکه است. بنابراین، اگر قرارداد یک ماهه نفت خام به قیمت 75 دلار در هر بشکه باشد، این به معنای خرید قرارداد به قیمت 75000 دلار است.(البته با استفاده از ضریب اهرم میتوانید با با مقادیر بسیار کم تعدا بشکه های زیادی را خریداری کنید) در NYMEX، تقریباً 1.2 میلیون قرارداد روزانه معامله می شود. مانند سایر کالاها که در بازارهای آتی معامله می‌شوند، هر چه قرارداد تحویل ماهانه نزدیک‌تر باشد، گران‌تر می‌شود. قراردادهای نقطه ای به این معنی است که نفت خام برای تحویل فوری است.

همچنین مشتقاتی برای معاملات آتی نفت خام، یعنی سوآپ نفت خام، وجود دارد که به عنوان پوششی در برابر نوسانات قیمت عمل می کند.

مطالبی جهت کسب آگاهی از معاملات نفت خام:

عامل اصلی حرکات قیمت نفت خام عرضه (تولید) و تقاضای جهانی است. عرضه زیاد نفت خام و در عین حال کاهش تقاضا معامله گران را به فروش ترغیب میکنند. و در طرفی دیگر کاهش در عرضه نفت خام و افزایش تقاضا موجب ورود خریداران به بازار نفت میشود.
عامل مثبت برای نفت خام افزایش تقاضا از سوی مصرف کننده و کاهش عرضه توسط تولید کننده است.

عامل منفی برای نفت خام کاهش تقاضای مصرف کننده و افزایش تولید است.
همگرایی شدید بین عوامل مثبت میتونه روند صعودی نفت را قدرتمند بکند. بطور مثال نفوذ طوفان سرد به سمت ایالت تگزاس در فصل زمستان میتونه موجب بسته شدن چاه های نفت و همچنین کاهش شدید تولیدات پالایشگاه ها رو به همراه داشته باشه.(کاهش عرضه). از طرفی تقاضا برای سوخت به دلیل سرمای هوا میتونه تقاضای نفت را افزایش دهد( افزایش تقاضا). این همگرایی قیمت نفت خام را افزایش خواهد داد.
در بهار سال 2020، در میان همه گیری ویروس کرونا و اقدامات قرنطینه ایی که به موجب آن شرکت ها و کارخانجات تعطیل شدند. تقاضا برای نفت خام را کاهش داد و قیمت نفت خام به پایین ترین سطح در بیست سال اخیر رسید.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید