Your browser does not support JavaScript!
نماشا

معاملات بلوکی

معاملات بلوکی
معاملات بلوکی

 فروش یک سهم ساده است. معمولاً به قیمت لحظه ایی به خریدار دیگری، فروخته می شود. با این حال، فروش مقادیر زیاد با حجم بسیار بالا می تواند بسیار پیچیده باشد. مقدار هر سهم کاهش می‌یابد. در اینجا بازی تجارت بلوک شروع می شود.

 

زمانی که یک موسسه مالی با حجم بسیار بالایی قصد فروش یک سهم را داشته باشد، چنانچه با تمام حجم بالا وارد بازار شود نوسانات بازار به شدت سقوط خواهد کرد. برای احل این موضوع از معاملات بلوکی استفاده میشود. معاملات بلوکی عبارت است از خرید و فروش تعداد زیادی دارایی. این معاملات شامل تعداد قابل توجهی از سهام یا اوراق قرضه است که با قیمت تنظیم شده بین دو طرف معامله می شود. معاملات بلوکی گاهی اوقات در خارج از بازارهای آزاد انجام می شود. تا تأثیر آن بر قیمت دارایی کاهش یابد. به طور کلی، یک معامله بلوکی حداقل 10 هزار سهم سهام را شامل می شود، بدون سهام پنی یا 200000 دلار اوراق قرضه. در عمل این معاملات بسیار بیشتر از 10 هزار سهم هستند.

مفهوم معاملات بلوکی

به دلیل حجم معاملات بلوکی،  سرمایه گذاران خرد به ندرت معاملات بلوکی انجام می دهند. در عمل، این معاملات معمولاً زمانی اتفاق می افتد که صندوق های تامینی قابل توجهی و سرمایه گذاران نهادی مبالغ زیادی اوراق قرضه و سهام معاملات بلوکی را از طریق بانک های سرمایه گذاری و سایر واسطه ها خریداری میکنند و یا می فروشند.

 

اگر یک معامله بلوکی در بازار آزاد انجام شود، معامله گران باید مراقب باشند زیرا معامله می تواند باعث نوسانات زیادی در حجم شود. همچنین می تواند ارزش بازار سهام یا اوراق قرضه خریداری شده را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، معاملات بلوکی معمولاً از طریق واسطه انجام می شود. نه از طریق صندوق پرچین یا بانک سرمایه گذاری که اوراق بهادار را به طور معمول خریداری می کند، همانطور که برای مقادیر کمتری انجام می شود.

 

کلمات کلیدی


  • معاملات بلوکی معاملات بزرگی است که توسط سرمایه گذاران نهادی انجام می شود.
  • این معاملات معمولاً به سفارشات کوچکتر تقسیم می شوند. همینطور از طریق کارگزاران مختلف انجام می شوند تا اندازه واقعی را مخفی کنند.
  • معاملات بلوکی را می توان از طریق قرارداد خرید خصوصی در خارج از بازار آزاد انجام داد.

 

چگونه معاملات بلوکی انجام می شود

معاملات بلوکی معمولاً از طریق واسطه ای انجام می شود که به عنوان خانه بلوکی شناخته می شود. این بنگاه ها در معاملات بزرگ تخصص دارند. آن ها می دانند چگونه چنین معامله هایی را انجام دهند تا باعث افزایش یا سقوط بی ثبات قیمت دارایی نشوند. خانه بلوکی معامله گرانی را به عنوان کارمندانی که در مدیریت معاملات به این اندازه تبحر دارند نگه می دارند. 

هنگامی که یک موسسه بزرگ تصمیم به آغاز معاملات بلوکی می گیرد، با اعتماد به کارکنان، با یک خانه بلوکی فروش تماس خواهد گرفت. زیرا آنها به طور کلی به دستیابی به بهترین معامله کمک می کنند. پس از ثبت سفارش، کارگزاران یک بورس فروش با سایر کارگزاران متخصص در نوع خاصی از اوراق بهادار مورد معامله تماس می گیرند. و بازرگانان خبره اوراق بهادار سفارش عمده را از طریق چندین فروشنده پر می کنند. 

 

مثالی از معاملات بلوکی

به عنوان مثال یک صندوق پرچین که می خواهد 100000 سهام یک شرکت کوچک سرمایه را در حدود قیمت فعلی بازار 10 دلار بفروشد. این یک معامله یک میلیون دلاری برای یک شرکت است. ممکن است در کل فقط چند صد میلیون ارزش داشته باشد. بنابراین اگر به عنوان یک سفارش در بازار وارد شود، فروش احتمالاً قیمت را به میزان قابل توجهی پایین می آورد. علاوه بر این، سفارش فروش با ایجاد بازار نزولی به تدریج با قیمت های بدتر اجرا می شود. بنابراین صندوق هجینگ ممکن است با سایر فعالان بازار بر اساس قیمت، وارد معامله فروش شوند و سهام را وادار به سقوط بیشتر کند.

برای جلوگیری از این موضوع، صندوق پرچین می تواند با یک خانه بلوکی فروش تماس بگیرد. کارمندان در خانه بلوکی معاملات بزرگ را به قطعات قابل کنترل تقسیم می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است 50 بلوک کوچکتر از 2000 سهم با 10 دلار در هر سهم به دست آورند. هر یک از بلوک ها با کارگزار جداگانه ای آغاز می شود. بنابراین نوسانات بازار را پایین نگه می دارد. در غیر این صورت، یک کارگزار می تواند وارد عمل شود و خریدار را که می خواهد همه 100000 سهام را از طریق قرارداد خرید خارج از بازار آزاد تنظیم کند، ترتیب دهد. این معمولاً یک سرمایه گذار سازمانی دیگری است.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید