Your browser does not support JavaScript!
نماشا

رویدادهای ژئوپولیتیکی مورد توجه بازار

رویدادهای ژئوپولیتیکی مورد توجه بازار

روسیه-اوکراین:

به گزارش رویترز، زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت با ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کرده و خواستار غیرنظامی‌سازی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا شده است، در حالی که زلنسکی به طور جداگانه اظهار داشت که نیروهای اوکراینی حدود 2000 کیلومتر مربع از خاک خود را از زمان شروع ضد حمله آزاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش FT، رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که کیف باید سرزمینی را که پس از حمله برق آسای آن بسیار "بهتر از حد انتظار" از روسیه پس گرفته است، حفظ کند.

 

به گزارش تاس، پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماسی با ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، وضعیت امنیتی اوکراین از جمله نیروگاه اتمی زاپوریژژیا را مورد بحث و بررسی قرار داد و آمادگی خود را برای تعامل غیرسیاسی در مورد نیروگاه هسته‌ای با مشارکت آژانس اعلام کرد.

 

علاوه بر این، پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که اتحادیه اروپا نباید مانع از عرضه مواد غذایی و کود روسیه به آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین شود.

ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به پوتین رئیس جمهور روسیه گفت کهعملیات نظامی روسیه در اوکراین باید فوراً متوقف شود و علت اصلی خطر در نیروگاه اتمی زاپوریژژیا، حضور نیروهای روسی است.

 

به گزارش الیزه، ماکرون همچنین گفت که سربازان روسیه باید تسلیحات سنگین و سبک را از کارخانه خارج کنند و از پوتین خواست تا اطمینان حاصل کند که توافق با میانجیگری سازمان ملل در مورد غلات اجرا می شود تا اطمینان حاصل شود که صادرات به کسانی که بیشتر نیاز دارند، می رسد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری به نقل از تاس،روسیه نیروهای خود را از شهرهای بالاکلیا و ایزیوم اوکراین برای افزایش تلاش های نظامی برای آزادسازی منطقه دونباس خارج خواهد کرد.

به گزارش RIA، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال حمله به اهداف اوکراینی در منطقه خارکف هستند.

به گزارش رویترز، علاوه بر این، فرماندار منطقه خارکف اوکراین از خاموشی و قطع آب پس از حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی خبر داد.

 

به گزارش رویترز، همچنین اظهاراتی از سوی فرماندار منطقه دنیپروپتروفسک مبنی بر اینکه روسیه به زیرساخت های انرژی ضربه زده و باعث خاموشی شده است، وجود داشت، در حالی که فرماندار منطقه سومی پیشتر اعلام کرده بود که سطح برق کاهش یافته و حملات روسیه به زیرساخت های انرژی امکان پذیر است.

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که خط برق پشتیبان نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia بازسازی شده است که برق مورد نیاز برای خنک کردن راکتورهای خود را در اختیار نیروگاه قرار می‌دهد.

چین-تایوان:

به گزارش رویترز،تایوان گفت 3 هواپیمای چینی روز یکشنبه از خط میانه تنگه تایوان عبور کردند.

به گزارش SCMP،انتظار می‌رود لیتوانی این هفته در بحبوحه تنش‌های فزاینده با پکن، اولین دفتر نمایندگی خود را در تایوان افتتاح کند.

سایر رویدادها:

فرانسه، بریتانیا و آلمان گفتند که آخرین پاسخ‌های ایران به اتحادیه اروپا باعث ایجاد تردیدهای جدی در مورد اهداف این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای شده و موضع ایران با تعهدات بین‌المللی ناسازگار است.

علاوه بر این،E3 اعلام کرد با توجه به شکست ایران در انعقاد توافق روی میز، آنها با شرکای بین‌المللی درباره نحوه واکنش به ادامه تنش‌های هسته‌ای ایران و عدم همکاری با آژانس مشورت خواهند کرد، در حالی که ایران بیانیه فرانسه، بریتانیا و آلمان را رد کرد.

میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، اظهارات اخیر اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را غیرقابل قبول دانست، پس از آن که این کشور یونان را به اشغال جزایر غیرنظامی در دریای اژه متهم کرد و گفت که ترکیه آماده است هر کاری را که لازم است انجام دهد، در حالی که میتسوتاکیس گفت که همیشه آماده دیدار با اردوغان است.

خبرهای آسیا:

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور چین در اولین سفر خود به خارج از چین از زمان شروع همه‌گیری، از آسیای مرکزی بازدید و با پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های روز جمعه شین‌هوا، PBoC خواستار تلاش‌هایی برای تسهیل استفاده گسترده‌تر از یوان دیجیتال شد.

کیهارا معاون وزیر کابینه ژاپن گفت که دولت باید در صورت لزوم در برابر حرکت های ارزی بیش از حد و یک طرفه اقدامات لازم را انجام دهد.

 

به گزارش رویترز، کیهارا همچنین گفت که آنها انتشار اوراق قرضه دولتی را برای تامین مالی افزایش مورد انتظار در هزینه های دفاعی رد نمی کنند و آماده اند در آینده ای نه چندان دور اقداماتی را برای باز کردن بیشتر مرزهای ژاپن به روی بازدیدکنندگان خارج از کشور در نظر بگیرند.

به گزارش نیکی، ژاپن در نظر دارد محدودیت روزانه 50 هزار بازدیدکننده خارجی خود را تا اکتبر لغو کند.

به گزارش مینت،RBI لیست هشداری از اپلیکیشن ها و وب سایت های تجارت فارکس غیرقانونی منتشر کرد.

اخبار اروپا:

به گزارش گاردین، مالک بریتانیایی گاز Centrica (CNA LN) قصد دارد داوطلبانه سود خود را در تلاش برای کاهش قبوض انرژی برای خانوارها محدود کند.

به گزارش بلومبرگ به نقل از رادیو آلمان، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت، در صورت تداوم تورم و اینکه تورم ممکن است در دسامبر به بالای 10 درصد برسد، اما در سال 2023 کاهش می یابد، اقدامات شفاف بیشتری از بانک مرکزی اروپا مورد نیاز است.

به گفته منابع رویترز، طبق گزارش‌ها، مدیران بانک مرکزی اروپا خطر افزایش نرخ‌ها را برای مهار تورم به 2 درصد یا بیشتر می‌بینند.

میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان گفتکه دولت مشوق هایی را برای خانوارها برای صرفه جویی در مصرف انرژی ارائه خواهد کرد و در حال برنامه ریزی یک برنامه 1.8 میلیارد یورویی برای کمک به مردم برای خرید یا اجاره خانه است، در حالی که نخست وزیر همچنین اعلام کرد که هدف یونان برای بازیابی وضعیت درجه سرمایه گذاری در سال 2023 قابل دستیابی است.

بر اساس گزارش رویترز، احزاب چپ میانه سوئد در انتخابات پارلمانی پیروز می شوند و نظرسنجی خروجی توسط شبکه SVT نشان می دهد که برتری اندکی را نشان می دهد و به احتمال زیاد اندرسون یک دوره دیگر را برای نخست وزیر این کشور به ارمغان می آورد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید