Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تورم بالا برای افزایش نرخ بهره بانک انگلستان

تورم بالا برای افزایش نرخ بهره بانک انگلستان

داده‌های CPI آوریل بریتانیا با کاهش نرخ تورم و قیمت‌های انرژی کمتر از حد انتظار افزایش یافت. شاید مهم‌تر از آن، در حال حاضر به نظر می‌رسد که فشارهای زیربنایی قیمت همچنان در حال تشدید هستند زیرا هم تورم اصلی و هم تورم خدمات افزایش می‌یابد.

به نظر ما، رشد دستمزدهای بالا باید روندهای تورم اساسی را در کوتاه مدت افزایش دهد. با توجه به اینکه پویایی تورم در بریتانیا قوی‌تر از حد انتظار باقی مانده است، اکنون پیش‌بینی می‌کنیم که بانک مرکزی انگلیس (BoE) انقباضات پولی بیشتری نسبت به گذشته ارائه دهد.

به طور خاص، ما انتظار داریم که بانک مرکزی در هر دو نشست جون و آگوست، نرخ‌ها را 25 صدم درصد افزایش دهد که در آن اوج نرخ سیاستی در 5.00 درصد خواهد بود. ما همچنین انتظار داریم که فشارهای قیمتی ادامه داشته باشد که BoE را از کاهش پیش از موعد سیاست های پولی منصرف کند و اکنون پیش بینی می کنیم که بانک انگلستان شروع به کاهش نرخ بهره در سه ماهه دوم تا 2024 کند.

 

انتظارات نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان.png

تورم بریتانیا  بسیار بالاست

شاخص قیمت مصرف کننده در آوریل انگلستان برای سیاست گذاران بانک مرکزی انگلستان و عموم مردم بریتانیا یک شگفتی ناخوشایند بود. تورم اصلی کاهش یافت و قیمت انرژی کاهش یافت، البته بسیار کمتر از حد انتظار. شاخص CPI از 10.1 درصد سالانه در ماه مارس به 8.7 درصد در آوریل کاهش یافت، اما این رقم همچنان بسیار بالاتر از پیش‌بینی اجماع 8.2 درصدی بود. شاید حتی مشکل‌سازتر، نشانه‌هایی از فشارهای زیربنایی قیمت‌ها ادامه یافت و در واقع تشدید شد. CPI اصلی به شدت و به طور غیرمنتظره به 6.8٪ افزایش یافت، در حالی که تورم خدمات نیز به 6.9٪ رسید.

 

هزینه مصرف کننده انگلستان.jpg

چاپ تورم امروز تنها انتشار دستمزد یا قیمتی نیست که در ماه‌های اخیر دلیلی برای نگرانی ایجاد کرده است. بازار کار بریتانیا تا به امروز کاملاً انعطاف پذیر بوده است، به این معنی که تورم دستمزد همچنان بالاست و تا به امروز کندی کمی را نشان داده است. اشتغال برای دوره ژانویه تا مارس 182000 بیشتر از اشتغال در ماه های اکتبر-دسامبر بود، در حالی که نرخ بیکاری برای سه ماهه اول 3.9 درصد بود که به تدریج از نقطه پایین 3.5 درصدی که در اواسط سال 2022 مشاهده شد افزایش یافت. در مقابل این پس‌زمینه، رشد دستمزد همچنان بالاست. برای دوره ژانویه تا مارس، متوسط درآمد هفتگی بدون احتساب پاداش ها 6.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت، سرعت تورم دستمزدها که می تواند فشارهای تورمی اساسی را در حال حاضر مشاهده کند.

 

cpi انگلستان.jpg

 اخبار اخیر در مورد فعالیت های اقتصادی بریتانیا، اگرچه به دور از استحکام است، نشان دهنده انعطاف پذیری است. تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول بریتانیا 0.1 درصد نسبت به فصل گذشته و 0.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، با جزئیات نشان می دهد که هزینه مصرف کننده ثابت در سه ماهه به سه ماهه و سرمایه گذاری تجاری 0.7 درصد افزایش یافته است. داده های نظرسنجی اخیر نشان می دهد که رشد می تواند در سه ماهه دوم ادامه یابد. PMI بخش تولید و خدمات در ماه مه هر دو به ترتیب به 46.9 و 55.1 کاهش یافتند، اما PMI خدمات به طور خاص در سطوح سازگار با ادامه رشد باقی می ماند. اخیراً در مورد چشم انداز اقتصادی بریتانیا کمی سازنده تر شده ایم. ما دیگر رکودی را در سال جاری پیش‌بینی نمی‌کنیم و انتظار داریم رشد تولید ناخالص داخلی بریتانیا 0.2 درصد در سال 2023 باشد.

 

تولیدات pmiانگلستان.jpg

انتظار افزایش نرخ بیشتر از بانک انگلستان را داشته باشید.

دربیانیه سیاست پولی خود در اوایل ماه مه، بانک مرکزی انگلیس (BoE) نرخ سیاست خود را به 4.50 درصد افزایش داد، چشم انداز رشد خود را به طور قابل توجهی اصلاح کرد و پیش بینی کرد که تورم در میان مدت به کمتر از هدف 2 درصدی خود برسد. با این حال، BoE همچنین گفت:

 

«به این قضاوت ادامه می‌دهد که ریسک‌های مربوط به پیش‌بینی تورم به‌طور قابل‌توجهی به سمت بالا منحرف می‌شوند، که این احتمال را منعکس می‌کند که اثرات دور دوم شوک‌های هزینه خارجی بر تورم در دستمزدها و قیمت‌های داخلی ممکن است نسبت به ظهور آنها؛ مدت بیشتری طول بکشد تا از بین برود. »

 

با توجه به دستورالعمل‌های سیاستی، بانک مرکزی انگلیس گفت:

 

"به نظارت دقیق بر نشانه‌های فشارهای تورمی مداوم، از جمله شرایط سخت بازار کار و رفتار رشد دستمزدها و تورم قیمت خدمات، ادامه خواهد داد. اگر قرار بود شواهدی از فشارهای مداوم بیشتر وجود داشته باشد، آنگاه تشدید بیشتر در سیاست پولی مورد نیاز است."

 

نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان.jpg

در مجموع، داده‌های اخیر دستمزد و قیمت به‌ویژه، و تا حدی کمتر داده‌های فعالیت اخیر، شواهدی از فشارهای مداوم قیمت‌ها را نشان می‌دهند. در نتیجه، ما اکنون انتظار داریم که بانک انگلستان نرخ بهره خود را در هر دو اعلامیه 22 جون و 3 آگوست افزایش دهد و اوج نرخ سیاستی را در چرخه فعلی 5.00 درصد ببیند. ما گمان می‌کنیم تا پس از اعلام ماه اکتبر، نرخ‌های بهره بریتانیا به اندازه کافی بالا باشد یا سیاست‌گذاران بانک مرکزی به اندازه کافی متقاعد شوند که تورم به طور پایدار به سمت هدف 2 درصدی خود باز می‌گردد. ما همچنین انتظار داریم که فشارهای مداوم قیمت‌ها بانک مرکزی را از کاهش پیش از موعد سیاست‌های پولی منصرف کند، ما اکنون پیش‌بینی می‌کنیم که بانک انگلستان کاهش نرخ بهره را در سه ماهه دوم تا 2024 آغاز کند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید