Your browser does not support JavaScript!
نماشا

پوند انگلستان به کدام جهت حرکت خواهد کرد؟

پوند انگلستان به کدام جهت حرکت خواهد کرد؟

اگرچه انتظار می‌رود بانک انگلستان برای مدتی طولانی‌تر به افزایش نرخ‌ها ادامه دهد، اما به‌نظر می‌رسد که معامله‌گران توجه فزاینده‌ای به پویایی‌های رشد داشته‌اند، پوند اخیراً در برابر همتای آمریکایی خود جایگاه خود را از دست داده است. با وجود تورم اساسی بیش از سه برابر هدف 2 درصدی BoE، آیا سیاستگذاران BoE مشتاق ادامه افزایش نرخ بهره خواهند بود یا برای محافظت از اقتصاد انگلستان به موضع محتاطانه تری روی خواهند آورد؟

بانک مرکزی انگلستان تمایلی به افزایش نرخ ها ندارد، اما تورم اساسی همچنان بالاست

سیاستگذاران BoE تصمیم گرفتند در گردهمایی آگوست تلاش‌های هاوکیش خود را کاهش دهند و نرخ‌های بهره را 25 صدم درصد افزایش دادند که افزایشی کمتر از افزایش نیم واحدی جولای بود، و بیلی  رئیس BOE خاطرنشان کرد که او فکر نمی‌کند موردی برای افزایش نیم درصد دیگر وجود داشته باشد. این امر به انتظارات بازار در مورد مسیر  آینده BoE لطمه زد و بر پوند فشار آورد. زیرا داده ها حاکی از آن است که ایالات متحده در وضعیت بهتری نسبت به سایر اقتصادهای بزرگ قرار دارد.

پس از این تصمیم، داده‌های تولید ناخالص داخلی نشان داد که اقتصاد به جای رکود، همانطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد، تا حدودی رشد کرد و تولید صنعتی و تولیدی در ژوئن بسیار قوی‌تر از حد انتظار بود. علاوه بر این، علیرغم اینکه اقتصاد مشاغل خود را از دست داد و نرخ بیکاری از 4.0 درصد به 4.2 درصد در ژوئن افزایش یافت، دستمزدها بدون احتساب پاداش با یک درصد کامل شتاب گرفت و به نگرانی های تورم بالا افزود. و گویی همه اینها کافی نبود، داده‌های CPI نشان داد که نرخ اصلی CPI در جولای روی 6.9% سالانه ثابت مانده است، که نشان می‌دهد کاهش مناسب درمولفه اصلی به دلیل اقلام بی‌ثباتی مانند غذا و انرژی بوده است. با ادامه روند بهبودی قیمت نفت در ماه آگست، نمی توان بازگشت به سطوح قبلی در ماه های آینده را رد کرد.

تورم انگلستان.png

داده PMI های ضعیف بریتانیا BoE را در دوراهی قرار داده است

همه این اعداد حاکی از آن است که BoE باید مسیر خود را حفظ کند و به افزایش نرخ‌ها ادامه دهد تا تورم فوق‌العاده چسبنده را پایین بیاورد. با این حال، PMI برای آگوست تصویر ضعیفی را ترسیم کرد، به طوری که PMI ترکیبی برای اولین بار از ژانویه به قلمرو انقباضی سقوط کرد، ترس از رکود را تشدید کرد و BoE را با دوراهی مواجه کرد: ادامه افزایش نرخ‌ها و خطر آسیب بیشتر به اقتصاد یا ثابت نگه داشتن نرخ های بهره و جلگیری از رکود.  خطر اجازه دادن به  رشد تورم میتواند آن را از کنترل خارج کند.

 

xm2023090632.png

همین هفته گذشته، اظهارات هیو پیل، اقتصاددان ارشد، نشان داد که او طرفدار حفظ نرخ‌ها در سطوح فعلی برای مدت طولانی‌تری است نه ادامه افزایش نرخ‌ها و شروع کاهش پس از کاهش مورد قبول تورم. به عبارت دیگر، او ممکن است مایل باشد در نشست آتی در 21 سپتامبر به ثابت نگه داشتن نرخ‌های بهره رای دهد.

 

xm2023090633.png

این در تضاد شدید با احتمال 55 درصدی است که فدرال رزرو تنها برای افزایش 0.25% نرخ بهره دیگر مشاهده می کند، اما با این حال، پوند در برابر دلار آمریکا عقب افتاده است و این روایت را تایید می کند که معامله گران نگاه خود را به سمت پویایی رشد معطوف کرده اند. علیرغم آخرین مجموعه داده ها که به کاهش رشد در ایالات متحده اشاره می کند، تصویر کلی همچنان نشان می دهد که بزرگترین اقتصاد جهان در وضعیت سالم تری قرار دارد.

مانند نشست های ماه سپتامبر همه بانک‌های مرکزی بزرگ، نشست بانک مرکزی اروپا در 21 سپتامبر ممکن است در رابطه با سرنوشت پوند بسیار مهم باشد. حتی اگر بانک تصمیم بگیرد که دکمه افزایش نرخ بهره را فشار دهد، با اشاراتی مبنی بر اینکه اوج نرخ های بهره کمتر از آنچه بازار در حال حاضر پیش بینی می کند، خواهد بود،  پوند احتمالا به نزول ادامه دهند اگر بانک چسبنده بودن تورم را برجسته کند و به نظر برسد که آماده انجام هر کاری برای پایین آوردن آن است، پوند صعود خواهد کرد.

پوند سرسخت است

پوند علیرغم افت اخیرش، همچنان بهترین ارز اصلی( تقریباً همراه با فرانک) از ابتدای سال تاکنون است و در میان ارزهایی است که کمترین میزان را از زمان بازگشت دلار آمریکا از دست داده است. جدا از این واقعیت که BoE همچنان نسبت به سایر بانک‌های مرکزی بزرگ افزایش بیشتری نشان می‌دهد، پوند ممکن است از ارتباط نزدیک خود با بازار سهام نیز حمایت شود.

 

xm2023090634.png

به عنوان ارزهای مرتبط با ریسک، استرالیا و کیوی نیز قبلاً همبستگی مثبتی با وال استریت داشتند، اما به دلیل روابط تجاری قوی استرالیا و نیوزلند با چین، این ارزها اکنون بهتر منعکس کننده نگرانی های پیرامون عملکرد دومین ارز قوی درجهان هستند. بزرگترین اقتصاد همچنین با در نظر گرفتن اینکه هم RBA و هم RBNZ به نظر می رسد چرخه های انقباضی خود را به پایان رسانده اند، با توجه به قیمت گذاری بازار، ممکن است پوند به عملکرد بهتر از آن ارزها ادامه دهد. به عبارت دیگر، حتی اگر استرلینگ برای مدتی طولانی در برابر دلار آمریکا کاهش یابد، جفت‌های پوند/استرالیا و پوند/کیوی ممکن است به سمت شمال ادامه دهند.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید