Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سنتیمنت اقتصادی ZEW (شاخص)

سنتیمنت اقتصادی ZEW (شاخص)

شاخص سنتیمنت اقتصادی ZEW یک شاخص ساده برای سنجش احساسات است که از نظرسنجی ماهانه بازار مالی ZEW ایجاد شده است. نظرسنجی بازار مالی ZEW مجموعه ای از احساسات تقریباً 350 اقتصاددان و تحلیلگر در مورد آینده اقتصادی آلمان در میان مدت است. ZEW مخفف Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung است که به معنای مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا است.


  • شاخص تمایلات اقتصادی ZEW نظرات کلی کارشناسان را در مورد جهت گیری اقتصاد آلمان در شش ماه آینده اندازه گیری می کند.
  • این شاخص بر اساس یک نظرسنجی ماهانه از حداکثر 350 تحلیلگر، متخصصان مالی، و کارشناسان دیگر ساخته شده است.
  • شاخص های نظریات عمومی و کارشناسان به طور گسترده ای برای سنجش روندهای اقتصاد بر اساس تئوری های مختلف اقتصادی و خرد جمعی استفاده می شود.

مفهوم شاخص سنتمینت اقتصادی ZEW

بررسی بازار مالی ZEW تعدادی از حوزه ها، بخش ها و مناطق را پوشش می دهد، اما فقط سوالات مربوط به اقتصاد آلمان برای ایجاد شاخص تمایلات اقتصادی ZEW استفاده می شود.  این داده ها، یک تفاوت بین تعداد تحلیلگرانی که در اقتصاد آلمان صعودی هستند در مقابل تحلیلگرانی که نزولی هستند را نشان می دهد. اگر قرائت یک درصد منفی باشد، به این معنی است که اکثر تحلیلگران نزولی هستند. اگر قرائت مثبت باشد، به این معنی است که اکثریت صعودی هستند.

به عنوان مثال، اگر 20٪ از پاسخ دهندگان انتظار دارند وضعیت اقتصادی آلمان بدتر شود، 30٪ انتظار دارند که بدون تغییر باقی بماند و 50٪ انتظار دارند که بهبود یابد، آنگاه شاخص تمایلات اقتصادی ZEW دارای مقدار مثبت 20 خواهد بود. این مقدار یک مقدار صعودی است. این رقم نشان می دهد که کارشناسان مالی نشانه های مثبتی برای رشد در میان مدت مشاهده می کنند.

از آنجایی که نشانگر احساسات است، قرائت دو رقمی غیر معمول نیست. برای مثال، در سال 2018، شاخص احساسات اقتصادی ZEW از مثبت 20.4 به -25 در یک بازه زمانی هفت ماهه رسید. در این مدت، رشد اقتصادی آلمان از 2.2 درصد در سال 2017 به 1.5 درصد در سال 2018 کاهش یافت، اما تأثیر آن بر شاخص احساسات اقتصادی ZEW تا حدودی شدت این کندی را بیش از حد نشان داد - همانطور که شاخص های احساسات نشان می دهد.

شاخص های احساسات

شاخص‌های احساسات اقتصادی ابزاری محبوب برای سنجش و پیش‌بینی روندها در اقتصاد هستند. تئوری های اقتصادی مختلف از استفاده از این شاخص ها حمایت می کنند، که عبارتند از اقتصاد کینزی، با تمرکز بر روانشناسی سرمایه گذار و مصرف کننده به عنوان نیروهای محرک (اساسا غیر منطقی) رکودهای اقتصادی و چرخه های تجاری، و نظریه انتظارات منطقی،با این ادعا که فعالان بازار به طور کلی از همه اقتصادی موجود و مرتبط، روندهای اقتصادی آینده را شکل دهند.

شاخص‌های احساسات معمولاً به شکل بررسی نظرات  نسبت به اقدامات آتی و روندهای اقتصادی در میان گروه‌های مختلف مردم در اقتصاد است. با بررسی تعداد زیادی از مردم، شاخص‌های احساسات به منظور استفاده از خرد جمعی تنظیم می‌شوند. این در حالی است که ممکن است افراد اغلب اشتباه کنند، تفکر متوسط ​​تعداد زیادی از افراد اطلاعات پراکنده بیشتری را جمع آوری می کند و احتمالاً دقیق تر است.

گروه های مورد بررسی ممکن است شامل سرمایه گذاران، مدیران عامل، مدیران زنجیره تامین، صاحبان مشاغل کوچک، افسران وام دهی بانک یا مصرف کنندگان باشند. به عنوان مثال، یک نظرسنجی از احساسات مصرف‌کننده ممکن است از نمونه‌ای از مصرف‌کنندگان بپرسد که آیا نسبت به اقتصاد خوش‌بین هستند و آیا قصد دارند در شش ماه آینده خریدهای کلانی انجام دهند. برخی از شاخص‌ها برای شرکت‌کنندگان کلیدی که مستقیماً بازارها را هدایت می‌کنند، مانند مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، و برخی مانند شاخص احساسات اقتصادی ZEW، برای کارشناسانی هدف قرار می‌گیرند که انتظار می‌رود بینش بهتر از روندهای اقتصادی آینده داشته باشند.

داده های پشت شاخص سنتیمنت اقتصادی ZEW

همانطور که گفته شد، شاخص احساسات اقتصادی ZEW از مجموع احساسات حدود 350 اقتصاددان و تحلیلگر برای درک آینده اقتصادی آلمان استفاده می کند. این کارشناسان از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و بخش‌های مالی شرکت‌های منتخب هستند. از آنها در مورد انتظاراتشان برای شش ماه آینده، در مورد اقتصاد به طور کلی، نرخ تورم، نرخ بهره، بازار سهام، نرخ ارز و قیمت نفت سوال شده است.

خود این شاخص به عنوان درصد کارشناسانی که نسبت به اقتصاد آلمان در شش ماه آینده خوشبین هستند منهای درصد بدبینانه به اقتصاد آلمان در آن دوره زمانی محاسبه می شود.

علاوه بر سؤالات مربوط به اقتصاد آلمان، بررسی بازار مالی ZEW آینده اقتصادی چندین کشور و منطقه دیگر از جمله ژاپن، ایالات متحده، منطقه یورو، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا را پوشش می دهد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید