Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بازده منفی اوراق قرضه

بازده منفی اوراق قرضه

بازده منفی اوراق قرضه، زمانی است که سرمایه گذار در سررسید اوراق، پول کمتری نسبت به قیمت اولیه خرید اوراق دریافت کند. بازده منفی اوراق قرضه یک وضعیت غیرعادی است که در آن به صادرکنندگان، بدهی را برای استقراض پرداخت می شود. به عبارت دیگر، سپرده‌گذاران یا خریداران اوراق قرضه، به‌جای کسب بازده از طریق سود بهره، عملاً مبلغ خالصی را در سررسید به صادرکننده اوراق می‌پردازند.


کلمات کلیدی

  • بازده منفی اوراق قرضه زمانی است که سرمایه گذار در سررسید اوراق، پول کمتری نسبت به قیمت اولیه خرید اوراق دریافت کند.
  • حتی زمانی که نرخ کوپن یا نرخ بهره پرداخت شده توسط اوراق را فاکتور می گیریم، یک اوراق با بازده منفی به این معنی است که سرمایه گذار پول خود را در سررسید از دست داده است.
  • اوراق قرضه با بازده منفی به عنوان دارایی امن در مواقع آشفتگی و توسط مدیران صندوق بازنشستگی و تامین سرمایه برای تخصیص دارایی خریداری می شود.

درک بازده اوراق قرضه منفی

اوراق قرضه، ابزارهای بدهی هستند که معمولاً توسط شرکت ها و دولت ها برای جمع آوری پول و نقدینگی در جامعه منتشر می شوند. سرمایه گذاران اوراق قرضه را به ارزش اسمی آنها می خرند که مبلغ اصلی سرمایه گذاری است.

در ازای آن، معمولاً سرمایه‌گذاران برای نگهداری اوراق، یک نرخ بهره – به نام نرخ کوپن – دریافت می‌کنند. هر اوراق یک تاریخ سررسید دارد، سرمایه‌گذار اصل مبلغی را که در ابتدا سرمایه‌گذاری کرده بود همراه با ارزش اسمی اوراق را بازپرداخت می‌کند.

ارزش اوراق قرضه

اوراق قرضه ای که قبلا توسط سرمایه گذاران قبل از سررسید منتشر شده و در بازار ثانویه فروخته شده اند، بازار اوراق قرضه نامیده می شود. قیمت اوراق قرضه بسته به شرایط مختلف اقتصادی و پولی در یک اقتصاد، افزایش و کاهش می یابد.

قیمت اولیه اوراق قرضه معمولاً ارزش اسمی آن است که می تواند ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ دلار برای هر اوراق باشد. با این حال، بازار اوراق قرضه بسته به عوامل متعددی می‌تواند قیمت اوراق قرضه را متفاوت ارزیابی کند، که می‌تواند شامل شرایط اقتصادی، عرضه و تقاضای اوراق، مدت زمان تا انقضا، و کیفیت اعتباری نهاد صادرکننده باشد. در نتیجه، سرمایه گذار ممکن است ارزش اسمی اوراق را هنگام فروش آن دریافت نکند.

به طور معمول، یک سرمایه گذار ممکن است یک اوراق قرضه را به عنوان مثال با قیمت ۹۵ دلار خریداری کند و ارزش اسمی ۱۰۰ دلار را در سررسید دریافت کند. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذار اوراق قرضه را با تخفیف (۹۵ دلار) به ارزش اسمی (۱۰۰ دلار) می‌خرید. اوراق قرضه با بازده منفی باعث می شود که سرمایه گذار در سررسید کمتر بازپرداخت کند، به این معنی که سرمایه گذار ممکن است ۱۰۲ دلار برای اوراق بپردازد و ۱۰۰ دلار در سررسید پس بگیرد. با این حال، نرخ کوپن یا نرخ بهره پرداخت شده توسط اوراق نیز در بازده منفی بودن اوراق نقش دارد.

بازده اوراق قرضه

معاملات اوراق قرضه در بازار آزاد می تواند به طور موثری بازده اوراق قرضه منفی را به همراه داشته باشد اگر قیمت اوراق با حق بیمه معامله شود. به یاد داشته باشید که قیمت اوراق قرضه برعکس با نرخ بازده یا نرخ بهره آن حرکت می کند. هر چه قیمت اوراق قرضه بالاتر باشد، بازدهی کمتری دارد.

دلیل رابطه معکوس بین قیمت و بازده تا حدی به دلیل سرمایه گذاری اوراق با نرخ ثابت است. سرمایه گذاران ممکن است اوراق قرضه خود را بفروشند اگر انتظار می رود که نرخ بهره در ماه های آینده افزایش یابد. بعداً اوراق را با نرخ بالاتر  انتخاب می کنند.

برعکس، سرمایه‌گذاران اوراق قرضه، اگرمعتقد باشند که نرخ‌های بهره در آینده کاهش می‌یابد ممکن است اوراق قرضه بخرند و قیمت‌ها را بالاتر ببرند،. زیرا اوراق با نرخ ثابت، بازدهی بالاتری خواهند داشت. به عبارت دیگر، زمانی که قیمت اوراق قرضه افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران انتظار نرخ‌های پایین‌تری را در بازار دارند. این باعث افزایش تقاضا برای اوراق با نرخ ثابت قبلی منتشر شده به دلیل بازدهی بالاتر آنها می‌شود. در برخی موارد، قیمت اوراق قرضه می تواند به اندازه ای افزایش یابد که به معنای بازدهی منفی برای خریدار باشد.

چرا سرمایه گذاران اوراق قرضه با بازده منفی می خرند؟

سرمایه گذارانی که علاقه مند به خرید اوراق با بازده منفی هستند شامل بانک های مرکزی، شرکت های بیمه و صندوق های بازنشستگی و همچنین سرمایه گذاران خرد هستند. با این حال، دلایل مختلفی برای خرید اوراق با بازده منفی وجود دارد.

تخصیص دارایی و دارایی های تعهد شده

بسیاری از صندوق های تامینی و شرکت های سرمایه گذاری که صندوق های سرمایه گذاری مشترک را مدیریت می کنند باید الزامات خاصی از جمله تخصیص دارایی را برآورده کنند. تخصیص دارایی به این معنی است که سرمایه گذاری های درون صندوق باید بخشی را به اوراق قرضه اختصاص دهند تا به ایجاد یک سبد متنوع کمک کند.

تخصیص بخشی از پرتفوی به اوراق قرضه به منظور کاهش یا پوشش ریسک زیان ناشی از سایر سرمایه گذاری ها، مانند سهام، طراحی شده است. در نتیجه، این صندوق ها باید دارای اوراق قرضه باشند، حتی اگر بازده مالی منفی باشد.

اوراق قرضه اغلب به عنوان وثیقه برای تامین مالی مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه، بدون توجه به قیمت یا بازده آنها باید نگهداری شوند.

افزایش نرخ ارز و ریسک تورم

برخی از سرمایه گذاران بر این باورند که حتی با بازدهی منفی هنوز هم می توانند درآمد کسب کنند. برای مثال، سرمایه‌گذاران خارجی ممکن است باور داشته باشند که نرخ ارز افزایش می‌یابد، که بازده منفی اوراق قرضه را جبران می‌کند.

به عبارت دیگر، یک سرمایه‌گذار خارجی هنگام خرید اوراق قرضه دولتی، سرمایه‌گذاری خود را به ارز یک کشور تبدیل می‌کند.در حالی که هنگام فروش اوراق، ارز را به پول داخلی سرمایه‌گذار برمی‌گرداند. سرمایه گذار صرفاً از نوسانات مبادله ارز، صرف نظر از بازده و قیمت سرمایه گذاری اوراق، سود یا زیان خواهد داشت.

در داخل، سرمایه‌گذاران ممکن است انتظار دوره‌ای از رکود یا قیمت‌های پایین‌تر در اقتصاد را داشته باشند. این به آنها امکان می‌دهد با استفاده از پس‌انداز خود برای خرید کالاها و خدمات بیشتر، درآمد کسب کنند.

دارایی های امن

سرمایه گذاران ممکن است به بازده منفی اوراق قرضه نیز علاقه مند شوند. در زمان عدم اطمینان اقتصادی، بسیاری از سرمایه گذاران برای خرید اوراق بهادار عجله می کنند، زیرا آنها به عنوان سرمایه گذاری امن در نظر گرفته می شوند. این خریدها در بازار اوراق قرضه پرواز به تجارت ایمنی نامیده می شود.

در چنین زمانی، سرمایه‌گذاران ممکن است اوراق قرضه با بازده منفی را بپذیرند. زیرا بازده منفی ممکن است به مراتب کمتر از ضرر بالقوه دو رقمی در بازارهای سهام باشد. به عنوان مثال، اوراق قرضه دولتی ژاپن (JGB) دارایی‌های امن محبوب برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی هستند حتی اگر در مواقعی بازدهی منفی داشته‌اند.

مثالی از بازده منفی اوراق قرضه

در زیر نمونه ای از دو اوراق قرضه آورده شده است که یکی از آنها درآمد کسب می کند. دیگری تا سررسید اوراق با بازده منفی است.

اوراق قرضه ABC دارای ویژگی های مالی زیر است:

  • تاریخ سررسید چهار ساله
  • قیمت اسمی ۱۰۰ دلار
  • نرخ سود کوپن ۵%
  • قیمت اوراق قرضه ۱۰۵ دلار

اوراق قرضه XYZ نیز برای حق بیمه خریداری شد، به این معنی که قیمت ۱۰۶ دلار بالاتر از ارزش اسمی آن ۱۰۰دلار بود که باید در سررسید پرداخت شود. با این حال، نرخ کوپن اوراق قرضه 0٪ در سال باعث می شود که اوراق با بازده منفی باشد. به عبارت دیگر، اگر سرمایه گذاران اوراق قرضه را تا سررسید نگه دارند، ۶ دلار (۱۰۶-۱۰۰ دلار) از دست خواهند داد.

زیان۶ دلاری بر حسب درصد به زیان ۶ درصدی تبدیل می‌شود و زمانی که در طول چهار سال تقسیم شود، معادل بازدهی منفی ۱.۵ درصد سالانه است.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید