Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز چیست؟

تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز چیست؟

تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز چیست؟ بنظر شما آیا این دو با هم متفاوت‌اند؟ اگر متفاوت‌اند تفاوت آن‌ها در چیست؟ در جواب باید بگویم بله، ارز دیجیتال و رمزارز باهم فرق دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو می‌پرداریم و می‌خواهیم کشف کنیم که چه چیزی آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شناخت تفاوت های ارز دیجیتال و رمز ارز

در بازار کنونی، پول به اشکال مختلفی وجود دارد. به طور مشابه، رمزارز و ارزهای دیجیتال وجود دارند. تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد که ممکن است برای افراد خاصی نامشخص باشد. همه اشکال رمز ارزها در قالب دیجیتال هستند و از این رو در ارزهای دیجیتال گنجانده شده‌اند، اما برخی از ویژگی‌ها و عملکردهای آن رمزارز را از ارزدیجیتال جدا می‌کند. برای دانستن تفاوت‌های بین آن‌ها، به خواندن این مقاله ادامه دهید و با آنچه که رمزارز را از ارز دیجیتال متفاوت می‌کند، آشنا شوید.

تفاوت-ارز-دیجیتال-و-رمزارز.jpg

ارز دیجیتال چیست؟

 برای متوجه شدن تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز ابتدا بهتر است تعریف هر یک را بدانید. ارزی که به طور کامل در یک رسانه دیجیتال موجود است، ارز دیجیتال نامیده می‌شود. به عنوان یک اصطلاح عمومی برای دارایی‌های متعددی که فقط از طریق فرمت‌های دیجیتال معامله می‌شوند، ذکر شده است. آن‌ها بخشی از سیستم مالی کشور هستند. تمامی تراکنش‌های انجام شده با ارزهای دیجیتال کاملا مجازی بوده و هیچ شبکه کامپیوتری ندارد.

موارد استفاده ارز دیجیتال چیست؟

امروزه ارز دیجیتال به دلیل ظرفیت گسترده‌ای که دارد رایج‌تر شده است. از آنجایی که این ارزها هیچ شکل فیزیکی ندارند، برای انتقال و معامله فوری هستند. این ارزها را می‌توان به پول فیزیکی دیگر تبدیل کرد و به طور مشابه استفاده کرد. استفاده از ارز دیجیتال برای تراکنش‌های کوچک در یک فروشگاه و اهدا به یک موسسه خیریه آسان است. همه این‌ها را می‌توان از طریق یک مناقصه مجازی آنلاین انجام داد.

انواع ارز دیجیتال کدامند؟

به طور عمده سه نوع ارز دیجیتال وجود دارد که عبارتند از:

  • رمزارز
  • ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)
  • استیبل کوین‌ها

رمزارز چیست؟

ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکز هستند، اما می‌توانند ویژگی‌های متمرکزی داشته باشند. این یکی از انواع پول مجازی است، اما برخی ویژگی‌ها آن را از ارز دیجیتال متفاوت می‌کند. اولین رمز ارزی که در سال 2009 راه اندازی شد، بیت کوین بود. تمام ارزهای رمزپایه‌ای که امروزه وجود دارند بر روی یک بلاک چین هستند. بلاک‌چین مانند یک دفتر است که تمام داده‌های زمانی تراکنش‌های رمزنگاری را نگه می‌دارد.

بلاک‌چین چیست؟

تمام تراکنش‌هایی که در کریپتو اتفاق می‌افتند در بلاک چین اصلی خود ذخیره می‌شوند. هر بلاک‌چین دارای بلوک‌های مختلفی است که تعداد محدودی از تراکنش‌ها روی آن‌ها ذخیره می‌شود. به عنوان یک ارز غیرمتمرکز، داده‌های کریپتو با چندین گره اتصال به اشتراک گذاشته می‌شود. این نوع اتصال تضمین می‌کند که هیچ شخص خاصی اکثریت کنترل‌های شبکه را در اختیار ندارد.

در حال حاضر چند رمزارز وجود دارد؟

در حال حاضر چندین رمزارز وجود دارد. اینجا لیستی از 5 رمز ارز برتر در سراسر جهان آمده است.

  1. بیت کوین(Bitcoin)
  2. اتریوم(Ethereum)
  3. تتر(Tether)
  4.  بایننس کوین (BNB)
  5. XRP

امکانات رمز ارزها:

  • در رمزارز، هویت شخص ناشناس نگه داشته می‌شود زیرا تراکنش‌ها خود دارای هویت هستند.
  • هیچ نهاد واسطه‌ای وجود ندارد که از هزینه‌ها و محدودیت‌های نامطلوب جلوگیری کند.
  • امنیت را در قالب کلیدهای خصوصی برای دارنده خود فراهم می‌کند. برای افزایش آن، فناوری رمزگذاری را می‌توان به دستگاه‌های ذخیره سازی اضافه کرد.
  • هیچ مرجعی جریان کریپتو را کنترل نمی‌کند و داده‌ها در طول شبکه پراکنده می‌شوند.

چهار-تفاوت-ارز-دیجیتال-و-رمزارز.jpg

چهار تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز

ما دیدیم که ارز دیجیتال و همچنین کریپتو چیست. حال به تفاوت بین ارز دیجیتال و رمزارز می‌پردازیم. هر دو ویژگی‌های متفاوتی دارند، اما افراد زیادی فکر می‌کنند که این دو یکسان هستند. از جهات مختلف، ارز دیجیتال با رمزارز متفاوت است. تفاوت‌های قابل توجهی که بین این دو وجود دارد را در زیر مطالعه فرمایید.

  1. تمرکز:
    اولین تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز تمرکز است. بزرگ‌ترین سوال این است که چه کسی ارزش ارزهایی را که مالک آن هستید را کنترل می‌کند. در مورد ارز دیجیتال، باید بگوییم که تنظیم و متمرکز است، به این معنی که بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف آن را به همراه دولت، بانک‌ها و سایر واسطه‌های مالی کنترل می‌کنند. دولت ارزش ارزهای دیجیتال را در قدرت تعیین می‌کند.
  2. در ارزهای رمزنگاری شده، رویه شفاف است و توسط مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعریف شده اجرا می‌شود. همه چیز در قالب غیرمتمرکز اجرا می‌شود، از استخراج تا انتقال دارایی‌های کریپتو. ارزش کریپتو عاری از هرگونه مشکل ژئوپلیتیکی است. با این حال، ارزهای رمزپایه خاص متمرکز هستند و توسط سازمان‌های موسس آن‌ها اداره می‌شوند.
  3. رمزگذاری:
    وقتی صحبت از رمزگذاری به میان می‌آید، رمزارز از ارز دیجیتال پیشی می‌گیرد. در حالی که تمام داده‌های رمزارزها در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و سکه‌ها در کیف پول‌ها نگهداری می‌شوند، این امنیت بالاتری را فراهم می‌کند. مورد دوم یک فرم پول نقد الکترونیکی است که به روش رمزگذاری متفاوتی نیاز ندارد. ارزهای متعدد، در بازار سطح حفاظتی لازم را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. بسیاری از رمزارزها شکل جامعه خود را دارند که آن‌ها را ایمن و قابل اعتماد نگه می‌دارد.
  4. شفافیت:
    یکی دیگر از تفاوت ارز دیجیتال و رمزارز در شفافیت است. جزئیات مربوط به یک ارز دیجیتال بین مقامات بانکی ارائه دهنده خدمات، فرستندگان و گیرندگان آن‌ها است. در چنین مواردی، اگر کلاهبرداری یا ضرر مالی رخ دهد، شواهد بسیار کمی برای اثبات مالکیت شما بر آن پول وجود دارد. به غیر از این، زمانی که در ارزهای دیجیتال تضاد وجود دارد، قوانین و موانع اداری برای مردم وجود دارد.
  5. در ارزهای رمزنگاری شده، تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها به دلیل دفتر غیرمتمرکز آن، در مالکیت عمومی است، در حالی که سوابق همه در زنجیره‌های بلوکی هستند. ریسک بالایی در کریپتو در طول تراکنش وجود دارد، اما سوابق در داخل بلوک‌ها امن هستند. در حوزه عمومی، همه می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و جزئیات تراکنش را ببینند.
  6. ثبات:
     تفاوت دیگر بین ارز دیجیتال و رمزارز ثبات است. ارزهای دیجیتال در طول تراکنش‌ها پایدار و آسان در نظر گرفته می‌شوند زیرا در سراسر جهان پذیرفته شده است. کنترل متمرکز ارزهای دیجیتال آن‌ها را در بین مردم قابل اعتماد می‌کند. بنابراین حداقل نوسانات در ارزش آن‌ها وجود دارد. از سوی دیگر، نوسان قیمت‌ها در ارزهای رمزپایه باعث می‌شود که ثبات آن‌ها در بازار کم‌تر شود. با افزودن تکنولوژی و ویژگی‌های جدید، با وجود فرار بودن، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کلام آخر برای تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

علیرغم همه این‌ها، تعداد سرمایه گذاران در کریپتو افزایش یافته است. شاید برای اکثر کشورها این گزینه اول نباشد، اما با توجه به محبوبیت آن، برخی از دولت‌ها در حال بررسی قانونی کردن تجارت رمزارزها هستند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

1 رای (5)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید