Your browser does not support JavaScript!
نماشا

آیا بازار فارکس در ایران کاربرد دارد؟

آیا بازار فارکس در ایران کاربرد دارد؟

این روزها بازار فارکس در بسیاری از کشورها نظیر ترکیه، روسیه، آلمان، انگلستان، امارات، ژاپن، چین و آمریکا بسیار داغ است. فارکس در ایران به معنی مبادلات ارزی و تبدیل شدن ارزها به یکدیگر است.

در واقع فارکس و انجام معمالات این چنینی به معنی کسب درآمد است. روز به روز بر طرفداران فارکس افزوده می شود و می توان گفت روزانه هزار نفر با هدف کسب درآمد بالا در آن ثبت نام می کنند.

در کشور آمریکا برای فارکس قوانین خاصی وضع شده است و اکثر افراد در این کشور از این طریق کسب درآمد می کنند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بازار فارکس در ایران هم کاربرد دارد؟ در پاسخ به این سوال می توان بیان کرد که سرمایه گذاری در فارکس ریسک بالایی می خواهد و البته فارکس در ایران غیر قانونی است. به احتمال زیاد ضررهای هنگفتی که در این معمالات سهم افراد می شود از جمله عواملی است که فارکس در ایران غیر قانونی شده است.

فارکس-چیست.jpg

فارکس چیست؟

فارکس در حقیقت بازاری است که خرید و فروش ارز در آن انجام می شود. اصلی ترین فعالیت در بازار فارکس، تبدیل ارزها به یکدیگر است. از این تبادلات ارز در مواردی همچون سرمایه گذاری بنگاه ها و اشخاص، هزینه های سفر مسافران، خدمات دولت ها و شرکت ها و همچنین خرید و فروش کالا استفاده می شود. بهتر است بدانیدبا آموزش فارکس و ورود به این حوزه، مکان فیزیکی خاصی ندارد و همه مبادلات و معماله گران از طریق شبکه الکترونیکی با یکدیگر معماله می کنند.

معایب بازار فارکس در ایران

همان طور که بیان کردیم بازار فارکس در ایران غیر قانونی اعلام شده که احتمالا به دلیل معایبی است که این بازار برای مشتریان خود دارد. در ادامه به برخی از معایب بازار فارکس اشاره خواهیم کرد.

ریسک بالا

یکی از معایب اصلی بازار فارکس در ایران به دلیل ریسک بالای آن است. در فارکس، نرخ برابری جفت ارزها مدام در حال تغییر است که همین امر موجب نوسان می شود. در نهایت در اثر نوسان، افراد کل سرمایه ای که پای این مبادلات ارز گذاششته اند از دست می دهند.

استفاده از اهرم بالا

در بازار فارکس در ایران، این قابلیت وجود دارد که هر فرد از یک اهرم بالا استفاده کند. به همین دلیل استفاده از برخی از اهرم ها منجر به از دست دادن سرمایه می شود. بنابراین استفاده از اهرم ها نیاز به مدیریت و یادگیری دارد و به قول معروف نباید بی گدار به آب زد.

عدم  شفافیت

عدم شفافیت در بازار فارکس ایران نیز یکی از معایب اصلی به شمار می آید. در این بازار بروکرها هستند که نظارت بازار فارکس را بر عهده دارند و مدیریت این بازار را به دست می گیرند که در نهایت منجر به عدم شفافیت در این بازار می شود.

معایب-بازار-فارکس-در-ایران.jpg

یکی از معایبی که این بازار دارد، نبود شفافیت در ابعاد مختلف آن است و دلیل آن هم تسلط کامل بروکر ها بر آن هاست. به دلیل این که بروکر ها همه معاملات بازار فارکس را زیر نظر داشته و مدیریت می کنند، می تواند بروز عدم شفافیت در این بازار شود.

پیچیده بودن مسیر یادگیری

مسیر یادگیری بازار فارکس در ایران کمی سخت و پیچیده است که نیاز به مهارت و یادگیری بالایی دارد.

تاثیر نرخ سود

یکی از مشکلات اساسی بازار فارکس در ایران به دلیل  نرخ ارز سود است که می تواند تاثیر زیادی بر روی ارزهای فارکس بگذارد.

آیا  بازار فارکس در ایران قانونی است؟

به دلیل ضررهای بالایی سرمایه گذاری و خارج شدن سرمایه از کشور در تاریخ 16 فروردین 1390 فارکس در ایران به صورت غیر قانونی اعلام شد. طبق نظر فقها دینی، فارکس در واقع یک کار نامشروع است که فرق چندانی با ربا ندارد.

آیا-بازار-فارکس-در-ایران-قانونی-است.jpg

بسیاری از افراد سودجو و کلاهبردار به منظور کلاهبرداری خود را به عنوان بروکر فارکس معرفی می کنند و شما نیز با دیدن تبلیغات آنها همه سرمایه خود را با هدف کسب درآمد به این افراد می سپارید. از طرفی در صورت از دست دادن کل سرمایه خود به دلیل غیر قانونی بودن نیز نمی توانید مشکلات به وجود آمده را به صورت قانونی پی گیری کنید.

سخن پایانی

اگر چه بازار فارکس در ایران غیر قانونی است و در بسیاری از کشورها افراد از این طریق کسب درآمد می کنند، اما اگر در ایران قوانینی مبنی بر انجام فارکس وضع شود و افراد آموزش های لازم را در این حوزه ببینند  می توانند از این طریق کسب درآمد کنند.  در واقع در این شرایط اقتصادی نابسامان فارکس می تواند در ایران موثر واقع شود.

سوالات متداول

  1.  آیا تجارت فارکس یک قمار محسوب می شود؟
    معاملات فارکس ممکن است از بعضی جهات به قمار شبیه باشد، با این تفاوت که که قمار بر شانس و تصادفی بودن متکی است،  اما معامله گران فارکس می توانند از استراتژی ها و ابزارهایی استفاده کنند تا شانس را به نفع خود تغییر دهند.
  2.  چرا فارکس در ایران کاربردی ندارد؟
    طبق قوانین دین اسلام، سرمایه گذاری مسلمانان در هر چیزی که مستلزم قمار یا سفته بازی باشد، حرام است . این بدین معنی است که فعالیت هایی که می تواند خطر و عدم اطمینان در بازده را افزایش دهد در ایران کاربردی ندارد که این شامل تجارت ارز نیز می شود.
  3.  آیا فارکس ریسک بالایی دارد؟
    در هر معامله ای احتمال ریسک ضرر و زیان  یا کسب درآمد بالا وجود دارد بنابراین بازار فارکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. طبیعتا هر معماله گیری به طور صدر درصد کارش را درست انجام نمی دهد و احتمال ضرر به جای سود در معامله وجود دارد. بنابراین یادگیری نحوه مدیریت و کاهش ریسک بخش کلیدی دستیابی به موفقیت است.
  4.  آیا موفقیت در فارکس کاری سخت و دشوار است؟
    بسیاری از افراد در تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای گاهی شکست می خورند و نتایج خوبی در بازار فارکس به دست نمی آورند. در واقع، درصد بالایی از معامله گران فارکس در نهایت بیش از درآمد خود پول از دست می دهند. یادگیری تجارت فارکس یا هر نوع بازار مالی می تواند دشوار باشد و مطمئناً چیزی نیست که در یک روز آن را فراگیرید.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید