Your browser does not support JavaScript!
نماشا

نکات برجسته بازار کار ایالات متحده و کانادا

نکات برجسته بازار کار ایالات متحده و کانادا

فدرال رزرو نرخ سیاست پولی را 0.75% افزایش داد و به محدوده 3.75 تا 4 درصد رساند،و درها را به روی کندتر شدن انقباضی سیاست های خود باز کرد و در عین حال انتظارات را برای نرخ پایانی (نرخ ترمینال) بالاتر تعیین کرد.
شاخص های مدیران خرید ISM در ماه اکتبر تضعیف شد که نشان می دهد تقاضا در حال کاهش است.

نکات برجسته بازارکار ایالات متحده

اقتصاد 261 هزار شغل جدید ایجاد کرد، در حالی که نرخ بیکاری اندکی به 3.7 درصد افزایش یافت. برای متقاعد شدن فدرال رزرو مبنی بر تعدیل شدن فشارهای بازار کار، به کندی بیشتری نیاز است.

 

گزارش مشاغل.jpg


نکات برجسته بازار کار کانادا

بازار کار در ماه اکتبر به شدت افزایش یافت و همه شغل های از دست رفته پنج ماه قبل را از بین برد.
رشد دستمزدها در ماه اکتبر 5.6% سالانه باقی ماند، اما اداره آمار کانادا دریافت که افرادی که در انتهای بالای توزیع درآمد قرار داشتند، به احتمال زیاد در سال گذشته افزایش حقوق دریافت می کردند.
بیانیه اقتصادی پاییزی فدرال، با احتیاط از افزودن فشارهای تورمی بیشتر به اقتصاد، بر شفاف سازی بودجه برای ابتکارات اعلام شده قبلی متمرکز شد.

 یک محور هاوکیش در ایالات متحده

روز چهارشنبه، فدرال رزرو نرخ سیاست پولی را 0.75% افزایش داد و به محدوده 3.75-4 درصد رساند.

 

محدوده نرخ بهره فدرال رزرو.jpg

سی دقیقه بعد، در کنفرانس مطبوعاتی رئیس پاول تصریح کرد که علیرغم سرعت بالقوه کندتر، نرخ سیاست پایانه احتمالاً بالاتر از آنچه اعضای FOMC در سپتامبر انتظار داشتند، است. وی خاطرنشان کرد: بازار کار بسیار فشرده است و مصرف کنندگان همچنان کوهی از پس انداز مازاد برای حفظ تقاضا دارند. بنابراین، احتمالاً برای مهار تورم، انقباض بیشتری لازم است. او همچنین تأکید کرد که «بسیار زودهنگام» است که در نظر گرفتن توقف افزایش نرخ‌ها، که احساسات بازار را تضعیف کرد و قیمت سهام را 3.5 درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داد.

علیرغم تاکید پاول بر قدرت تقاضا، شاخص های تجاری پیشرو (شاخص های مدیران خرید ISM ) در ماه اکتبر ضعیف شدند. در حالی که شاخص سرفصل تولید به تازگی توانسته رشدی خود را حفظ کند، شاخص‌های سفارش‌های جدید و سفارش‌های جدید صادراتی به ترتیب برای دومین و سومین ماه متوالی کاهش یافتند. فعالیت خدمات نیز کند شد، آن هم  با گسترش عوامل تقاضا در روند نزولی. این بدان معنی است که تأثیر تجمعی افزایش نرخ ممکن است به مصرف کنندگان برسد. با این حال، موضوع نگران کننده برای فدرال رزرو این است که پس از پنج ماه کاهش متوالی، قیمت های پرداختی جزء شاخص خدمات به طور ناگهانی شتاب گرفت. این نشان می دهد که بزرگترین بخش اقتصاد همچنان با افزایش قیمت سریعتر و گسترده تر روبرو است.

گزارش مشاغل اکتبر پیشرفت کمی در ماموریت فدرال رزرو برای بازگرداندن بازار کار به تعادل ایجاد کرد. اقتصاد 261 هزار شغل جدید ایجاد کرد که بالاتر از انتظارات بازار برای کاهش بیشتر است. در همین حال، نرخ بیکاری در نظرسنجی خانوارها با دو دهم درصد افزایش به 3.7 درصد رسید که نشان داد 328 هزار شغل از دست رفته است. در حالی که این یک افزایش است، 3.7٪ هنوز از نظر تاریخی سطح بسیار پایینی است. بازار کار فشرده در رشد متوسط ​​درآمد ساعتی ظاهر شد، که تنها اندکی کاهش یافت و به 4.7٪ هنوز بسیار سالم نسبت به سال قبل رسید.

 

رشد دستمزدها ایالات متحده.jpg

با توجه به تمرکز فدرال رزرو بر کاهش تورم، (برای متقاعد شدن از تعدیل شدن فشارهای بازار کار)، به کاهش سرعت بیشتری نیاز است. در حال حاضر، کمتر هاوکیش بودن، بهترین گزینه فدرال رزرو باقی مانده است.

با نگاهی به هفته آینده، گزارش CPI در روز پنجشنبه ممکن است اخبار خوبی را با اجماع به امید تعدیل اندکی در افزایش قیمت ارائه کند. بازارها همچنین نظاره گر انتخابات میان دوره ای خواهند بود که نظرسنجی های اخیر حاکی از اکثریت جمهوری خواهان در کنگره است که منجر به ایجاد یک دولت متفرقه می شود. در حالی که یک دولت متفرق شده از نظر تاریخی برای دارایی‌های ریسکی مثبت است، چراکه می‌تواند منجر به محدودیت‌های مالی بیشتر شود که به فدرال رزرو در حاشیه تورم کمک می‌کند.

غافلگیری بازار کار کانادا پس از تابستان

بازار کار در ماه اکتبر افزایشی شگفت‌انگیز داشت. رشد چشمگیر شغل در این ماه تمام زیان های بین ماه می و سپتامبر را جبران کرد. با بازار کار فشرده و رشد مداوم دستمزدها، تعجبی ندارد که دولت فدرال کانادا از ایجاد فشار تورمی اضافی بر اقتصاد محتاط باشد. در واقع، زمانی که تصمیم گرفت بیانیه اقتصادی پاییزی خود (FES) را بر حمایت از کانادایی های کم درآمد و شفاف سازی تامین مالی تعهدات موجود به جای ابتکارات خالص جدید متمرکز کند، سکوت در ارائه محرک های مالی بیشتر مشهود بود.

بازار کار فشرده کانادا در ماه اکتبر ادامه یافت. سود اشتغال 108 هزار نفری، زیان پنج ماه گذشته را پاک کرد.

 

گزارش پنج ماه بازار کار ایالات متحه.jpg

 

جزییات گزارش نیز محکم بود. استخدام بخش خصوصی برای اولین بار از ماه مارس تا کنون افزایش یافته است (+78k) و تمام دستاوردهای شغلی این ماه در کار تمام وقت (+119k) متمرکز شده است. نرخ مشارکت نیروی کار نیز بالاتر رفت (+0.2 واحد درصد به 64.9%) و به بالاترین سطح خود از ژوئن رسیده است. عرضه کارگران جدید تقریباً به طور کامل از رشد نیروی کار (+110k) حاصل شد، زیرا تعداد افراد بیکار تقریباً ثابت ماند. رشد تقریبا برابر در نیروی کار و اشتغال به این معنی است که نرخ بیکاری (5.2٪) بدون تغییر باقی مانده است.

این افزایش به خودی خود انتظار می رفت، آنچه مورد توجه قرار گرفت قول فدرال رزرو برای «در نظر گرفتن تشدید انباشته سیاست پولی، تأخیرهایی که سیاست پولی بر فعالیت های اقتصادی و تورم، و تحولات اقتصادی و مالی تأثیر می گذارد» بود. در ترجمه بیانیه، فدرال رزرو قصد دارد رویکرد سنجیده تری را برای افزایش نرخ بهره در آینده اتخاذ کند و راه را به روی سرعت آهسته تر انقباض باز می کند. این باعث شد تا بازارهای اوراق قرضه و سهام بالاتر بروندف و دلار امریکا تضعیف شود.

با وجود اینکه نرخ بیکاری 5.2 درصدی به طور جزئی بالاتر از پایین ترین سطح ثبت شده در تابستان گذشته است، بازار کار همچنان تحت فشار است. با وجود کارگران جدید نسبتاً کمیاب، متوسط درآمد ساعتی 5.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

 

رشد دستمزدها.jpg

جالب اینجاست که گزارش جمعه به این موضوع پرداخته است که دقیقاً برخی از افزایش دستمزدها در کجا اتفاق می‌افتد. از میان کارگرانی که حداقل یک سال با کارفرمای خود کار کرده اند، نزدیک به دو سوم (64.3٪) در 25٪ بالای دستمزدها افزایش حقوق دریافت کردند، در حالی که فقط نیمی از آنها (50.1٪) در 25٪ پایین حقوق دریافت کردند. تقویت از آنجایی که تورم سالانه 6.9 درصد است، این بدان معناست که افرادی که در انتهای طیف درآمدی قرار دارند، شاهد برخی از شدیدترین فرسایش در دستمزدهای واقعی (و در نتیجه استانداردهای زندگی) هستند.

بنابراین جای تعجب نیست که هزینه های جدید اعلام شده در FES روز پنجشنبه بر حمایت از درآمد برای افراد کم درآمد متمرکز شده است. از 22.1 میلیارد دلار اعلام شده، ابتکارات اصلی 4 میلیارد دلار پیش پرداخت برای مزایای کارگران کانادا و 2.8 میلیارد دلار کاهش بدهی دانشجویان بود.

تاکید FES بر شفاف سازی بودجه برای ابتکارات اعلام شده قبلی بود. با توجه به این نکته، صندوق رشد کانادا به دنبال انجام اولین سرمایه گذاری خود در اوایل سال 2023 خواهد بود، در حالی که اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری برای فناوری های پاک در حال حاضر حدود 6.7 میلیارد دلار در طول پنج سال برآورد می شود. در بخش درآمد، مالیات 2 درصدی بر بازخرید سهام شرکت ها و حداقل مالیات جهانی شرکت ها نیز اعلام شد.

نکته کلیدی از این هفته این است که دولت فدرال نسبت به محرک های مالی اضافی محتاط است و دلیل خوبی دارد زیرا بازار کار همچنان در تنگنا قرار دارد. بنابراین، FES حداقل هزینه‌های جدید را شامل می‌شود (برای جبران نکردن تلاش‌های BoC برای مهار تورم) و درآمدها برای کاهش بار بدهی کشور استفاده می‌شود.

 

چنانچه نیاز دارید از تاثیرات رویدادهای مهم را بروی بازار مطلع شوید میتوانید جزو مشترکین ما شوید. ما بازار را بر اساس رویدادهای روزانه برای شما به زبان بسیار ساده تحلیل میکنیم و برای شما ایده های معاملاتی پیشنهاد میکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید