Your browser does not support JavaScript!
نماشا

آیا BOC نرخ های بهره را مجددا افزایش خواهد داد؟

آیا BOC نرخ های بهره را مجددا افزایش خواهد داد؟

به دنبال کاهش بیش از حد انتظار در داده‌های تورم کانادا در ماه می، فعالان بازار در مورد اینکه آیا افزایش در نشست آتی بانک مرکزی کانادا که برای چهارشنبه  برنامه‌ریزی شده است یا خیر، سردرگم شدند. با این حال، گزارش مشاغل قوی روز جمعه توجهات را به سمت سناریوی افزایش نرخ بهره متمایل کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، نتیجه چگونه بر دلار کانادا تأثیر خواهد گذاشت؟

بانک مرکزی کانادا در نشست ژوئن خود تصمیم گرفت تا هدف خود را برای نرخ بهره به 4.75 درصد افزایش دهد و به دوره توقفی که در ژانویه آغاز شده بود، پایان داد. در ضمیمه بیانیه، مقامات خاطرنشان کردند که اگرچه تورم کل در سطح جهان به دلیل کاهش قیمت انرژی در حال کاهش است، اما تورم اساسی همچنان بالاست و افزودند که آنها به ارزیابی اینکه آیا پویایی تورم با دستیابی به هدف خود سازگار است یا خیر، ادامه خواهند داد.

 

داده های کانادا.png

 

از آن زمان، گزارش اشتغال در ماه می نشان داد که اقتصاد مشاغل خود را از دست داده و نرخ بیکاری را از 5.0 درصد به 5.2 درصد رساند، در حالی که شاخص‌های مصرف انرژی در همان دوره کاهشی بیش از حد انتظار را در عناوین اصلی نشان دادند. به طور خاص، نرخ کل CPI یک درصد کامل کاهش یافت و از 4.4 درصد به 3.4 درصد سالانه رسید و نرخ اصلی از 4.1 درصد به 3.7 درصد سالانه کاهش یافت. از سوی دیگر، با این حال، خرده‌فروشی در ماه آوریل بسیار بیشتر از حد انتظار رشد کرد که نشان دهنده خطرات صعودی برای قیمت‌های مصرف کننده در ماه‌های آینده است.

 

نرخ تورم کانادا.png

این انتشارات منجر به سردرگمی سرمایه‌گذاران شد که پیش از گزارش اشتغال روز جمعه در ماه ژوئن، در مورد اینکه آیا سیاست‌گذاران کانادایی باید برای دومین بار متوالی در این هفته دکمه افزایش نرخ های بهره را بزنند یا خیر، اختلاف نظر داشتند.

داده های شغلی روز جمعه توجهات را به سمت افزایش نرخ بهره متمایل می کند

با این حال، داده های مشاغل روز جمعه نشان داد که اقتصاد در ماه ژوئن سه برابر مشاغل مورد انتظار به دست آورده است و اگرچه نرخ بیکاری به 5.4 درصد افزایش یافته است، نرخ مشارکت نیز افزایش یافته است. به عبارت دیگر، افزایش نرخ بیکاری ممکن است به این دلیل باشد که افراد غیرفعال اقتصادی بیشتری مایل به ثبت نام و شروع فعالانه جستجوی شغل بودند.

این امر مقیاس را به سمت افزایش دیگری در روز چهارشنبه سوق داد، به طوری که بازار در حال حاضر 70 درصد احتمال افزایش نرخ و 30 درصد برای عدم اقدام را تعیین می کند. در مورد بقیه سال، سرمایه گذاران تقریباً در مورد اینکه آیا نیاز به افزایش یک چهارم امتیازی دیگر تا دسامبر وجود دارد یا خیر، اختلاف نظر دارند.

 

نرخ بهره BOC.png

 

با در نظر گرفتن همه این موارد، افزایش 25صدم درصد نرخ بهره در روز چهارشنبه می تواند به لونی (دلار کانادا) کمک کند، اما نه چندان زیرا این یک تصمیم تا حد زیادی مورد انتظار است. اگر سیاستگذاران دکمه افزایش را فشار دهند، احتمالاً توجه به سرعت به بیانیه همراه و گزارش سیاست پولی سه ماهه که شامل پیش‌بینی‌های به‌روز شده اقتصاد کلان است، معطوف می‌شود.

گزارش آوریل نشان داد که تورم احتمالاً در پایان سال 2024 به هدف 2 درصدی بانک باز خواهد گشت، اما این قبل از کاهش بیشتر از حد انتظار در ماه می بود. بنابراین، اگر بازبینی‌های نزولی در چشم‌انداز تورم صورت گیرد و بانک به وضوح نیاز به افزایش بیشتر را نشان ندهد، سرمایه‌گذاران احتمالاً تا پایان سال انتظارات خود را برای افزایش مجدد کاهش خواهند داد.

یک تصمیم داویش می تواند به لونی آسیب برساند

اگر BOC تصمیم به ثابت نگه داشتن نرخ بهره کند به طور خاص، لونی ممکن است بیشترین تضعیف را در برابر پوند داشته باشد،  برای برخورداری از سودهای مستمر، BoC ممکن است نیاز به افزایش نرخ بهره داشته باشد و به وضوح اظهار کند که افزایش های بیشتری در راه است.

 

xm2023071043.png

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید