Your browser does not support JavaScript!
نماشا

آیا بانک مرکزی کانادا افزایش نرخ های بهره را از سر میگیرد؟

آیا بانک مرکزی کانادا افزایش نرخ های بهره را از سر میگیرد؟

پس از دو جلسه متوالی ثابت ماندن در سیاست های پولی، اکنون درصد قابل قبولی از فعالان بازار انتظار دارند که BoC در جلسه چهارشنبه در ساعت 17:30 ، نرخ بهره را افزایش دهد. هیاهوی افزایش نرخ بهره توسط داده های تولید ناخالص داخلی بسیار بهتر از انتظار برای سه ماهه اول تقویت شد. آیا سیاستگذاران واقعاً دکمه افزایش نرخ بهره را فشار خواهند داد یا صبور خواهند بود و قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا افزایش بیشتر نرخ بهره مناسب است، منتظر داده های دریافتی بیشتری خواهند بود؟

 

نرخ بهره کانادا.png

 

بانک مرکزی کانادا در آخریننشست خود تصمیم گرفت تا برای دومین جلسه متوالی همانطور که تا حد زیادی پیش بینی شده بود نرخ های بهره را ثابت نگه دارد. با این حال، آن‌هایی را که انتظار کاهش نرخ بهره را در اواخر سال جاری داشتند، راضی نکرد، با بیانیه‌ای که نشان داد سیاست‌گذاران همچنان آماده هستند تا در صورت لزوم نرخ‌ها را افزایش دهند.

 

نرخ ترمینال کانادا.png

داده های پس از جلسه به انتخاب بانک مبنی بر باز گذاشتن درهای افزایش بیشتر اعتبار می بخشد. گزارش مشاغل آوریل نشان داد که نرخ بیکاری در 5.0٪ ثابت مانده است، فقط یک تیک بالاتر از پایین ترین سطح خود در بیش از پنج دهه گذشته، در حالی که داده های تورم در ماه نشان می دهد که تورم کل در آوریل شتاب گرفته است، و اگرچه همه معیارهای اساسی کند شده اند.

 

تورم کانادا.png

مهمتر از همه، رشد اقتصاد در طول سه ماه اول سال پس از رکود در پایان سال 2022، دو برابر سرعت تخمینی شده بود که منجر به افزایش سرسام آور نرخ سالانه سه ماهه به 3.1 درصد از -0.1 درصد شد.

اما احتمال افزایش نرخ بهره در جولای بیشتر است

با گفتن همه اینها، اگرچه فعالان بازار متقاعد شده اند که افزایش دیگری ممکن است به طور قطعی روی میز باشد، آنها احتمال زیادی برای وقوع این اتفاق در گردهمایی این هفته نمی بینند. آنها احتمال 40% را به سناریوی صعود اختصاص می دهند و 60% باقیمانده به عدم اقدام اشاره می کنند. آنها بر این باورند که افزایش احتمال بیشتری در ماه جون و تقریباً یک افزایش دیگر تا دسامبر ارائه می شود.

 

نرخ بهره بانک مرکزی کانادا.png

بنابراین، اگر سیاست‌گذاران کنار بمانند و به مکث در نرخ های بهره پایبند باشند که در صورت نیاز آمادگی بیشتری برای اقدامات هاوکیش داشته باشند، احتمالاً نزول ممکن است اما نه نزول پایدار. برای سقوط قابل توجه و پایدار در واحد پول کانادا، مقامات ممکن است نیاز داشته باشند که پایان سیاست های هاوکیش را اعلام کنند، که طبق داده های ذکر شده به نظر می رسد کمترین سناریو باشد.

 مقامات ممکن است ترجیح دهند قبل از افزایش دوباره منتظر اطلاعات بیشتر باشند. آنها می توانند این کار را در نشست جولای انجام دهند، جایی که پیش بینی های به روز شده اقتصاد کلان در دسترس خواهد بود. اکنون، در صورتی که بانک مرکزی کانادا در این هفته دکمه افزایش نرخ ها را فشار می‌دهد، لونی می‌تواند افزایش یابد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید