Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سرمایه گذاری های کوتاه مدت

سرمایه گذاری های کوتاه مدت

سرمایه گذاری های کوتاه مدت که به عنوان اوراق بهادار قابل فروش یا سرمایه گذاری های موقت نیز شناخته می شوند، سرمایه گذاری های مالی هستند که به راحتی می توانند به پول نقد تبدیل شوند. بسیاری از سرمایه گذاری های کوتاه مدت تنها پس از یک دوره 3-12 ماهه فروخته می شوند یا به پول نقد تبدیل می شوند. برخی از نمونه های رایج سرمایه گذاری های کوتاه مدت شامل حساب های بازار پول، حساب های پس انداز با بازده بالا، اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه است. معمولاً این سرمایه‌گذاری‌ها دارایی‌های باکیفیت و با نقدشوندگی بالا هستند.


کلمات کلیدی

  • سرمایه گذاری های کوتاه مدت که به عنوان اوراق بهادار قابل فروش یا سرمایه گذاری های موقت نیز شناخته می شوند، سرمایه گذاری های مالی هستند که به راحتی می توانند به پول نقد تبدیل شوند.
  • سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت همچنین می‌تواند به هلدینگ‌هایی اشاره داشته باشد که یک شرکت در اختیار دارد اما قصد دارد ظرف یک سال آن را بفروشد.
  • نمونه های رایج سرمایه گذاری های کوتاه مدت شامل حساب های بازار پول، حساب های پس انداز با بازده بالا، اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه است.
  • اگرچه سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت معمولاً نرخ بازدهی پایین‌تری ارائه می‌دهند، اما نقدشوندگی بالایی دارند. این به سرمایه‌گذاران انعطاف‌پذیری می‌دهد تا در صورت نیاز، پول را به سرعت برداشت کنند.
  • هر گونه افزایش یا کاهش در ارزش سرمایه گذاری های کوتاه مدت یک شرکت به طور مستقیم در صورتحساب درآمد یک شرکت برای سه ماهه منعکس می شود.

سرمایه گذاری کوتاه مدت چگونه کار می کند

هدف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ( هم برای شرکت‌ها و هم برای سرمایه‌گذاران فردی یا نهادی ) محافظت از سرمایه و در عین حال ایجاد بازدهی مشابه صندوق شاخص اوراق بهادار خزانه‌داری یا معیار مشابه دیگری است.

شرکت هایی که دارای موقعیت نقدی قوی هستند، یک حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت در ترازنامه خود خواهند داشت. در نتیجه، شرکت می‌تواند سرمایه‌گذاری مازاد نقدی در سهام، اوراق قرضه یا معادل‌های نقدی را برای کسب سود بالاتر از آنچه از یک حساب پس‌انداز معمولی به دست می‌آورد، بپردازد.

دو شرط اساسی برای طبقه بندی یک سرمایه گذاری کوتاه مدت برای یک شرکت وجود دارد.

اول، باید نقد شوند، مانند سهامی که در یک بورس اصلی فهرست شده است که به طور مکرر معامله می شود یا اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده.

دوم، مدیریت باید قصد فروش اوراق بهادار را در یک دوره نسبتاً کوتاه مانند 12 ماه داشته باشد. اوراق بدهی قابل فروش، که در مدت یک سال یا کمتر سررسید می‌شوند، مانند اسناد خزانه‌داری ایالات متحده و اوراق تجاری، نیز به عنوان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت محسوب می‌شوند.

اوراق بهادار قابل فروش شامل سرمایه گذاری در سهام عادی و ممتاز است. اوراق بدهی قابل فروش می تواند شامل اوراق قرضه شرکتی باشد. یعنی اوراق قرضه صادر شده توسط یک شرکت دیگر ، اما آنها همچنین باید دارای تاریخ سررسید کوتاه باشند و باید بطور فعال معامله شوند تا نقد شوند.

سرمایه گذاری های کوتاه مدت در مقابل سرمایه گذاری های بلند مدت

برخلاف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، که برای خرید و نگهداری برای حداقل یک سال طراحی شده‌اند، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت (با علم به فروش) سریع خریداری می‌شوند. به طور معمول، سرمایه گذاران بلندمدت مایل به پذیرش سطح بالاتری از نوسانات یا ریسک هستند. با این ایده که این "برآمدگی ها" در نهایت در یک دوره طولانی هموار خواهند شد. البته تا زمانی که سرمایه گذاری در یک مسیر مثبت رشد کند. سرمایه گذاری های بلند مدت نیز توسط افرادی استفاده می شود که می توانند پول خود را ذخیره کنند و نیاز فوری به آن ندارند (مانند خرید ماشین یا خانه).

مزایا و معایب سرمایه گذاری های کوتاه مدت

سرمایه گذاری های کوتاه مدت به سبد سرمایه گذاران کمک می کند. اگرچه آنها معمولاً در مقایسه با سرمایه گذاری در یک صندوق شاخص (در طول زمان)، نرخ بازده کمتری ارائه می دهند، اما سرمایه گذاری های بسیار نقدشونده ای هستند که به سرمایه گذاران انعطاف پذیری برای کسب درآمد می دهند و در صورت نیاز می توانند به سرعت برداشت شوند.

برای یک تجارت، سرمایه گذاری های بلندمدت تا زمانی که به فروش نرسند به عنوان درآمد محسوب نمی شوند. این بدان معناست که شرکت‌هایی که تصمیم به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارند یا در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، هر گونه نوسان در قیمت را با نرخ بازار محاسبه می‌کنند. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدتی که ارزششان کاهش می‌یابد به عنوان زیان برای شرکت در صورت سود و زیان نشان داده می‌شود.

طرفداران

  • سود سرمایه گذاری کوتاه مدت مستقیماً در صورتحساب درآمد منعکس می شود.
  • سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت ریسک کمتری را به همراه دارند. بدین ترتیب گزینه‌های پایداری هستند.
  • در صورت نوسانات بازار، سرمایه گذاری های کوتاه مدت به تنوع انواع درآمد کمک می کند.

مخالفان

  • سرمایه گذاری های کوتاه مدت معمولاً بازده کمتری دارند.
  • هر گونه کاهش در ارزش سرمایه گذاری کوتاه مدت به طور مستقیم بر درآمد خالص یک کسب و کار تأثیر می گذارد.

مثال واقعی سرمایه گذاری کوتاه مدت

شرکت مایکروسافت در بیانیه سه ماهه خود به تاریخ 31 دسامبر 2020 گزارش داد که 117.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کوتاه مدت در ترازنامه خود دارد. بزرگترین جزء، اوراق بهادار دولت و آژانس ایالات متحده بود که 88.2 میلیارد دلار بود. پس از آن اسکناس/اوراق قرضه شرکتی به ارزش 8 میلیارد دلار، اوراق قرضه دولتی خارجی به ارزش 7 میلیارد دلار، اوراق رهنی/دارایی با پشتوانه 4.5 میلیارد دلاری، گواهی سپرده (CD) به ارزش 2 میلیارد دلار و اوراق بهادار شهرداری به ارزش 269 میلیون دلار قرار گرفتند.

سوالات متداول سرمایه گذاری کوتاه مدت

بهترین سرمایه گذاری های کوتاه مدت کدامند؟

اگر در ایران هستید، سرمایه گذاری در املاک و یا طلا نرخ ارز و خودرو بهترین گزینه است اما اگر در سایر کشورها هستید، برخی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری کوتاه مدت عبارتند از CD، حساب های بازار پول، سپرده کوتاه مدت یا حساب های پس انداز با بازده بالا، اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه. نرخ بهره یا نرخ بازده فعلی آنها را بررسی کنید تا بفهمید کدام یک برای شما بهترین است.

 

بهترین راه برای سرمایه گذاری 5000 دلاری چیست؟

بر اساس تجربه و تحمل ریسک، سرمایه گذاران در جواب به این سوال پاسخ های متفاوت خواهند داشت. با این حال، بسیاری از تحلیلگران مالی می گویند که بهترین راه برای سرمایه گذاری 5000 دلار این است که آن را در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یا صندوق قابل معامله در بورس قرار دهید که S&P 500 را دنبال می کند.بدین ترتیب آن را برای بلندمدت نگه می دارد.

حرف آخر

سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت می‌تواند سرمایه‌گذاری عالی برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی باشد که به دنبال گزینه‌های نقدشونده و پایدار برای رشد ثروت خود هستند. گزینه‌ها بسیار هستند: از سی‌دی گرفته تا اوراق قرضه و حساب‌های پس‌انداز پربازده. تنها به عهده هر سرمایه‌گذار است که تکالیف خود را انجام دهد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید