Your browser does not support JavaScript!
نماشا

دارایی بدون ریسک

دارایی بدون ریسک

دارایی بدون ریسک، دارایی است که بازده (سود) مشخصی داشته باشد و عملاً هیچ امکانی برای از دست دادن سرمایه  وجود نداشته باشد. تعهدات صادر شده توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده (اوراق قرضه، اسکناس، و به ویژه اسناد خزانه) بدون ریسک در نظر گرفته می شود زیرا "اعتماد و اعتبار کامل" دولت ایالات متحده از آنها حمایت می کند. از آنجایی که آنها بسیار امن هستند، بازده دارایی های بدون ریسک بسیار نزدیک به نرخ بهره فعلی است.

بسیاری از فعالان بازار می گویند که وقتی صحبت از سرمایه گذاری می شود، هیچ چیز را نمی توان 100% تضمین کرد، و بنابراین چیزی به نام دارایی بدون ریسک وجود ندارد. از نظر فنی، این ممکن است درست باشد. همه دارایی های مالی درجاتی از خطر را به همراه دارند، خطر کاهش ارزش یا بی ارزش شدن آنها. با این حال، سطح ریسک آنقدر کوچک است که برای یک سرمایه گذار متوسط، مناسب است که خزانه داری ایالات متحده یا هر بدهی دولتی صادر شده توسط یک کشور باثبات غربی را بدون ریسک در نظر بگیرد.

کلمات کلیدی

  • دارایی بدون ریسک دارایی است که بازده آتی مشخصی دارد و تقریباً هیچ احتمالی وجود ندارد که ارزش آنها کاهش یابد یا به طور کلی بی ارزش شوند.
  • دارایی‌های بدون ریسک نرخ بازدهی پایینی دارند، زیرا ایمنی آن‌ها به این معناست که سرمایه‌گذاران نیازی به جبران خسارت ندارند.
  • دارایی‌های بدون ریسک در مقابل زیان اسمی تضمین می‌شوند، اما در برابر زیان قدرت خرید تضمین نمی‌شوند.
  • در بلندمدت، دارایی‌های بدون ریسک نیز ممکن است در معرض ریسک سرمایه‌گذاری مجدد قرار گیرند.

 

سرمایه گذاری بدون ریسک.jpg

 

مفهوم دارایی بدون ریسک

زمانی که سرمایه‌گذار سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد، بسته به مدت زمان نگهداری دارایی، نرخ بازده (سود) پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد. ریسک با این واقعیت نشان داده می شود که بازده واقعی و بازده مورد انتظار ممکن است بسیار متفاوت باشند. از آنجایی که پیش بینی نوسانات بازار دشوار است، جنبه ناشناخته بازده آتی به عنوان ریسک در نظر گرفته می شود. به طور کلی، افزایش سطح ریسک نشان دهنده احتمال بالاتر نوسانات بزرگ است که بسته به نتیجه نهایی می تواند منجر به سود یا زیان قابل توجهی شود.

سرمایه گذاری های بدون ریسک از لحاظ منطقی  اینطور تلقی می شوند که در سطح پیش بینی شده به دست می آیند. از آنجایی که این سود اساساً شناخته شده است، نرخ بازده اغلب بسیار کمتر است تا میزان کمتر ریسک را منعکس کند. بازده مورد انتظار و بازده واقعی تقریباً یکسان هستند.

در حالی که بازده(سود) یک دارایی بدون ریسک مشخص است، این تضمین کننده سود از نظر قدرت خرید نیست. بسته به مدت زمان تا سررسید، تورم می تواند باعث از دست دادن قدرت خرید دارایی شود حتی اگر ارزش دلار طبق پیش بینی افزایش یافته باشد.

 

دارایی بدون ریسک.webp

 

یک دارایی بدون ریسک چگونه کار می کند؟

یک دارایی بدون ریسک برای سرمایه گذاران مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. در ایالات متحده، همانطور که بحث شد، معمول است که اوراق خزانه داری به عنوان دارایی های بدون ریسک عمل کنند. اما برخی از سرمایه گذاران ممکن است اوراق خزانه کوتاه مدت، مانند اسناد خزانه یک ماهه را بدون ریسک در نظر بگیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اوراق قرضه خزانه داری پنج یا 10 ساله را نیز بدون ریسک در نظر بگیرند.

در کشورهای دیگر، اوراق قرضه دولتی ممکن است لزوماً بدون ریسک در نظر گرفته شود، به خصوص اگر آن کشور ریسک نکول بالاتری داشته باشد. بنابراین، از برخی جهات، دارایی بدون ریسک در چشم بیننده است.

با این اوصاف، دارایی هایی مانند اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده عموماً توسط فعالان بازار پذیرفته می شوند که بدون ریسک باشند. بنابراین این اوراق همچنین ممکن است به عنوان معیاری بدون ریسک مورد استفاده قرار گیرند. یک اوراق قرضه پنج ساله شرکتی ممکن است با اوراق قرضه پنج ساله خزانه داری مقایسه شود. سپس یک سرمایه گذار باید تصمیم بگیرد که آیا ریسک ارائه شده توسط آن اوراق مشارکت، حتی اگر نرخ بازده بالاتری داشته باشد، ارزش تصاحب دارایی بدون ریسک را دارد یا خیر.

به طور مشابه، سرمایه گذاران ممکن است از نرخ های بدون ریسک در مقایسه با عملکرد بازار سهام استفاده کنند. فرض کنید یک مدیر سرمایه گذاری در طول چند سال گذشته، مثلاً، سالانه 3 درصد بازدهی را از صندوق های سرمایه گذاری سهام ارائه کرده است. در همین حال، اگر سرمایه گذار دارای پرتفویی از خزانه داری ایالات متحده بود، ممکن بود مثلاً 2 درصد در سال درآمد داشته باشد.

ممکن است سرمایه‌گذار بپرسد که آیا ارزش این را دارد که با این مدیر سرمایه‌گذاری که به سختی بازدهی بیشتری نسبت به دارایی‌های بدون ریسک دارد، بمانید. با سرمایه گذاری در سهام، که به راحتی می تواند ارزش خود را کاهش دهد، سرمایه گذار ریسک بیشتری می کند. بنابراین، آنها ممکن است ترجیح دهند مسیر امن تری را با دارایی های بدون ریسک بروند، یا ممکن است مدیر دارایی دیگری را انتخاب کنند که عملکردش ارزش ریسک را داشته باشد.

دارایی ها و بازده های بدون ریسک

دارایی های بدون ریسک اغلب نقش های مهمی در سیستم مالی ایفا می کنند. برای مثال، وام دهندگانی که به دنبال وثیقه با کیفیت هستند ممکن است دارایی‌های بدون ریسک مانند اسناد خزانه را بپذیرند. به این ترتیب، آنها می توانند به راحتی به ارزش شناخته شده و ثبات وثیقه خود در صورت عدم پرداخت وام گیرنده تکیه کنند. در قراردادهای اعطای وام اوراق بهادار، سرمایه گذار ممکن است سهام را به وام گیرنده قرض دهد که سپس دارایی های بدون ریسک را به عنوان وثیقه ارائه می کند.

دارایی‌های بدون ریسک همچنین می‌تواند به سازمان‌های خدمات مالی مانند بانک‌ها کمک کند تا نیازهای مالی و نظارتی را برآورده کنند. به عنوان مثال، بانک ها برای محافظت در برابر بحران مالی باید سطح خاصی از نقدینگی خود را حفظ کنند، بنابراین ممکن است اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده را برای برآورده کردن این الزامات نگه دارند.

بازده بدون ریسک، بازدهی نظری است که به سرمایه گذاری نسبت داده می شود که بازدهی تضمین شده با ریسک صفر را فراهم می کند. نرخ بدون ریسک نشان دهنده سود پول سرمایه گذار است که از یک دارایی بدون ریسک هنگام سرمایه گذاری در یک دوره زمانی مشخص انتظار می رود. به عنوان مثال، سرمایه گذاران معمولاً از نرخ بهره در قبوض سه ماهه ایالات متحده به عنوان نماینده ای برای نرخ کوتاه مدت بدون ریسک استفاده می کنند. در ایران پس اندازهای بلند مدت در قبال دریافت سود ماهانه یک سرمایه گذاری بدون ریسک است که البته در اثر تورم اص سرمایه گذاری از ارزشش کم میشود.

بازده بدون ریسک نرخی است که سایر بازده ها با آن اندازه گیری می شوند. سرمایه گذارانی که اوراق بهاداری را با مقداری ریسک بالاتر از دارایی های بدون ریسک (مانند اسناد خزانه داری ایالات متحده) خریداری می کنند، به دلیل شانس بیشتری که دارند، طبیعتاً سطح بازده بیشتری را طلب می کنند. تفاوت بین بازده کسب شده و بازده بدون ریسک نشان دهنده حق بیمه ریسک در اوراق بهادار است. به عبارت دیگر، بازده یک دارایی بدون ریسک برای اندازه گیری کل بازده مورد انتظار یک سرمایه گذاری به حق بیمه ریسک اضافه می شود.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید