Your browser does not support JavaScript!
نماشا

لوریج ( ضریب اهرم )

لوریج ( ضریب اهرم )
لوریج ( ضریب اهرم )

فرض میکنیم معامله گری 100 دلار سرمایه در اختیار دارد. زمانی که این معامله گر از ضریب اهرم 1:100 استفاده کند اعتبار سرمایه او به 1000 دلار افزایش میباد. اشتباه نکنید سرمایه این معامله گر صد برابر نشده است بلکه وی میتواند صد برابر سرمایه اولیه( 100 دلار) اعتبار از کارگزار دریافت کند. در حالت کلی ضریب اهرم  سرمایه قرض گرفته شده از بروکر به عنوان منبع تامین مالی ( بالانس) هنگام سرمایه گذاری برای گسترش پایه دارایی شرکت و ایجاد بازده سود بیشتر است. اهرم یک استراتژی سرمایه گذاری برای استفاده از پول قرض گرفته شده - به ویژه استفاده از ابزارهای مالی مختلف یا سرمایه قرض شده - برای افزایش بازده بالقوه یک سرمایه گذاری است.

 


کلمات کلیدی

  • اهرم به استفاده از سرمایه قرض گرفته شده برای افزایش سود از یک سرمایه گذاری  اشاره دارد.
  • سرمایه گذاران برای چند برابر کردن قدرت خرید خود در بازار از ضریب اهرم استفاده می کنند.
  • شرکت ها از اهرم برای تامین مالی دارایی های خود استفاده می کنند. - به جای انتشار سهام برای افزایش سرمایه، شرکت ها می توانند از بدهی برای سرمایه گذاری در عملیات تجاری در تلاش برای افزایش ارزش سهامداران استفاده کنند.

 

مفهوم ضریب اهرم

اهرم استفاده از بدهی (سرمایه استقراضی) به منظور انجام یک سرمایه گذاری  است. زمانی که شما از بروکر به میزان 1:100 اعتبار کسب میکنید، میتانید معامله ایی به ارزش 1000 دلار انجام دهید. در اینجا برای درک بهتر مطلب میبایست برخی مباحث را یادآوری کنیم.

بالانس حساب

میزان سرمایه اولیه و نقد شما را بالانس اولیه میگوییم. معامله گر بمیتواند بر اساس میزان بالانس اولیه خود حجم معاملاتی را انتخاب کند. به عنوان مثال حداقل حجم معاملات در حساب معمولی یک بروکر در بازار فارکس  هزار دلار است. بدین معنی که شما برای انجام حداقل یک معامله میبایست حجم معامله شما  هزار دلار به بالا باشد. نتیجه این است که شما نمیتوانید برای مثال برای معامله جفت ارز EURUSD  کمتر از 1000 دلار خرید یا فروش انجام دهید. این حداقل حجم ورود به معامله در بازار فارکس است. چنانچه شما 2000 دلار سرمایه اولیه داشته باشید، میتوانید دو معامله با حجم های  هزار دلار انجام دهید و یا یک معامله با حجم 2000 دلار انجام دهید.

سود معاملات چگونه محاسبه میشود؟

زمانی که شما حجم معینی وارد یک معامله میشود میزان سود شما بر حسب جابجایی نرخ برابری دو ارز تعیین میشود. زمانی که شما جفت ارز GBPUSD را خریداری میکنید در واقع شما یورو خریداری میکنید و در قبال خرید پوند، دلار پرداخت میکنید. چنانچه شما قصد خرید  هزار پوند را داشته باشید ( حداقل میزان حجم ورود به معامله) میبایست  هزار دلار پرداخت کنید ( از بالانس خود بفروشید). نرخ برابری GBPUSDدر زمان نگارش این مطلب 1.1616 است. بدین معنا که هر دلار معادل 1.1616 پوند است. پس شما با 1000دلار میتواند 860 پوند خریداری کنید. حال اگر  نرخ برابری پوند نسبت به دلار بالاتر رفت و به عبارتی ارزش پوند نسبت به دلار افزایش پیدا کرد  شما سود کسب خواهید کرد. در زمان خرید شما هر پوند را 1.1616 دلار خریداری کردید. چنانچه نرخ برابری به میزان صد پیپ افزایش یابد نرخ برابری GBPUSD میشود 1.1716. این یعنی شما از خرید هر پوند 0.01دلار سود کسب کرده اید.(این سود مربوط به خرید هر یک پوند است). به دلیل اینکه حجم ورود به این معامله ده هزار دلار بوده است، شما در این معامله ده دلار میتوانید سود کسب کنید.

سود هر پیپ چند دلار است؟

اگر حجم ورود شما 10000دلار باشد، سود شما از حرکت صد پیپ قیمت میشود معادل 100دلار امریکا. نکته مهم این است که در جفت های وابسته به دلار امریکا مثل EURUSD و GBPUSD و یا AUDUSD با حجم ورود به معامله ده هزار دلار، ارزش هر پیپ حرکت قیمت معادل یک دلار است. حال با این تناسب شما میتوانید ارزش هر پیپ را در حجم های ورود مختلف پیدا کنید.

 

ارزش دلاری هر پیپ حجم ورود به معامله بر حسب لات حجم ورود به معامله بر حسب دلار
0.1 0.01 1000
0.2 0.02 2000
1 0.1 10000
4 0.4 40000
7 0.7 70000
10 1 100000
30 3 300000

 

با بررسی این جدول که مربوط به ارزش هر پیپ حرکت بازار برای جفت ارز های وابسته به دلار امریکا است، میتوانیم به سادگی با ایجاد تناسبی ارزش هر پیپ را مشخص کنیم. برای مثال می خواهیم با حجم ورود 6000 یا 0.06 لات جفت ارز USDCHF را خریداری کنیم. در 1000 دلار ارزش هر پیپ 0.1 دلار است چون حجم ورود شش برابر شده (6000دلار)، پس ارزش هر پیپ نیز شش برابر میشود.( 0.6دلار). در مثالی دیگر زمانی که شما با حجم 40000 دلار جفت ارز NZDUSD را خریداری میکنید ارزش هر پیپ حرکت قیمت را به سادگی میتوانیم تعییین کنیم. در 1000 دلار ارزش هر پیپ 0.1 دلار است زمانی که حجم 40 برابر میشود ارزش هر پیپ نیز 40 برابر خواهد شد. به عبارتی سود هر پیپ 4 دلار خواهد شد. چنانچه صد پیپ سود کنید با حجم 40000 دلار سود شما 400 دلار خواهد شد. 

در این شرایط شما میبایست 40 هزار دلار سرمایه اولیه در اختیار داشته باشید تا بتوانید 0.4لات وارد معامله ایی شوید. پس هر چه حجم ورود شما بالاتر باشد سود شما بیشتر خواهد بود. 

ضریب اهرم چگونه سود را افزایش میدهد؟

مفهوم ضریب اهرم هم توسط سرمایه گذاران و هم توسط شرکت ها استفاده می شود. سرمایه گذاران از اهرمی استفاده می کنند تا به طور قابل توجهی سود معامله  را که می تواند در سرمایه گذاری ارائه شود افزایش دهد. چنانچه شما 1000دلار سرمایه نقد یا سرمایه خالص و یا سرمایه اولیه داشته باشید، میتوانید با استفاده از ضریب اهرم از بروکر خود اعتبار قرض کنید. این هزینه استقراض فقط میتواند حجم معاملات شما را افزایش دهد و به هیچ عنوان به بالانس یا سرمایه اولیه شما اضافه نخواهد شد. در یک حساب 1000 دلاری چنانچه شما از ضریب اهرم 1:10 استفاده کنید، مستوانید ده برابر بیشتر از سرمایه اولیه خود حجم معاملاتتان را افزایش دهید. معامله گری از ضریب اهرم استفاده نمیکند و با 1000 دلار سرمایه اولیه فقط مجاز به ورود به یک معامله 0.01 لات می باشد. و نمیتواند وارد معامله دیگری شود مگر اینکه هزار دلار دیگر به بالانس یا سرمایه خود اضافه کند. حال معاملهگر دیگری با 1000 دلار سرمایه اولیه از ضریب اهرم 1:10 استفاده میکند. این یعنی ده برابر سرمایه خود از بروکر اعتبار قرض میکند. در این حالت اعتبار هزار دلار بالاس این معامله گر تبدیل به ده هزار دلار خواهد شد، و این معامله گر میتواند ده معامله با حجم 0.01لات و یا پنج معامله با حجم0.02لات و یا دو معامله با حجم 0.05لات و یا یک معامله با حجم معاملاتی 0.1 لات انجام دهد.

در نظر بگیرید هر دو معامله گر با سرمایه هزار دلار، میتوانند معامله انجام دهند. معامله گری که از ضریب اهرم استفاده نکرده است فقط مجاز به انجام یک معامله با حجم هزار دلار است. پس ارزش هر پیپ حرکت بازار در این حجم معادل 0.1دلار است.

معامله گر دوم از ضریب اهرم 1:10 استفاده می کند و با حجم 0.1لات مجاز به ورود به همان معامله است. پس ارزش هر پیپ حرکت بازار برای معامله گر دوم 1دلار است. چنانچه معاله 100 پسپ سود کرد، معامله گر اول با سرمایه اولیه 1000 دلار میتواند ده دلار سود کسب کند ولی معامله گر دوم با همان سزمایه هزار دلار توانسته صد دلار سود کسب بکند. این بخش یکی از جذاب ترین موضوعات بازار فارکس است. 


مهم:

ضریب اهرمسود احتمالی یک معامله  را تقویت می کند، درست مانند اهرمی که می توان برای تقویت قدرت فرد هنگام جابجایی وزنه سنگین استفاده کرد.


ملاحظات خاص

ضریب اهرم اکثر معامله گران مبتدی را به خود جذب میکند. این مزیب در ظاهر بسیار جذاب به نظر میرسد. ولی باید بدانید تمامی معامله گرانی که در این بازار به سود دهی مستمر رسیده اند از ضریب اهرم استفاده نمیکنند. استفاده از ضریب اهرم منجر به خسارت های بسیار زیادی میشود. معامله گران بیشماری وجود دارند که به واسطه استفاده از ضریب اهرم 1:100 و یا 1:200 و یا حتی 1:1000، سرمایه های کلانی را از دست داده اند.

ضریب اهرمی به معامله گران اجازه میدهد تا چند ده و یا چند صد برابر سرمایه خود معامله انجام دهند. و سود و ضرر آنها بر اساس ضریب اهرم محاسبه میشود. یک معامله گر با 100 دلار سرمایه اولیه از ضریب اهرم 1:100 استفاده میکند. این معامله گر مجاز به ورود به معامله ایی با حجم 0.1لات می باشد. (هر لات صد هزار دلار است). در این حالت هر پیپ حرکت بازار معادل یک دلار امریکا است. چنانچه قیمت به میزان صد پیپ بر خلاف جهت معامله حرکت کندف حساب معامله گر ( که صد دلار بود) از بین میرود. 

هچنین کمیسیون معامله و یا اسپرید معامله و همچنین نرخ بهره شبانه بر اساس اعتبار جدید (10000دلار) محاسبه خواهد شد. عملا شما با صد دلار یک کمیسیون برای یک معامله ده هزار دلاری پرداخت میکنید.

اهرم در مقابل مارجین

زمانی که معامله گری با بالانس 100 دلار قصد استفاده از ضریب اهرم 1:10 را داشته باشد، زمانی که بالانس معامله گر کمتر از ده درصد (90 دلار ضرر) باقی بماند، مارجین کافی برای ادامه معامله وجود نخواهد داشت. در واقع معامله گر میبایست 10 درصد معامله خود را نزد کارگزار برای جبران خسارت های احتمالی، در بالانس خود باقی بگذارد. این نوع از حساب معاملاتی، حساب مارجین نام دارد.

مارجین نوع خاصی از اهرم است. این نوع شامل استفاده از موقعیت نقدی موجود به عنوان وثیقه برای افزایش قدرت خرید فرد در بازارهای مالی است. مارجین به شما این امکان را می دهد که برای خرید،  معامله  با پیش بینی دریافت سود قابل توجهی از یک کارگزار با نرخ بهره ثابت وام بگیرید.

بنابراین، می‌توانید از مارجین برای ایجاد اهرم استفاده کنید. بدین ترتیب قدرت خرید خود را با مقداری مارجین افزایش دهید - به عنوان مثال، اگر وثیقه مورد نیاز برای خرید اوراق بهادار به ارزش 10000 دلار، 1000 دلار باشد، مارجین 1:10 (و اهرم 10 برابری) خواهید داشت.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید