Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سواپ (نرخ شبانه)

سواپ (نرخ شبانه)

عبارت سواپ یک عبارت در علم اقتصاد است. معاملات در بازارهای مالی توسط بروکرها انجام میشود. وقتی معامله گری دستور خرید دارایی را به بروکر انتقال میدهد، بروکر موظف است برای خرید معامله گر فروشنده ایی بیابد و یا خود بروکر آن را به معامله گر بفروشد. . یا برعکس وقتی معامله گری معامله فروشی را انجام می دهد، بروکر میبایست برای فروش این معامله گر خریدار بیابد و یا خود آن را بخرد. برای این کار بروکر نیاز به یک پشتوانه مالی دارد. چرا که در روز تعداد بسیار بالایی از معاملات در بروکر انجام میگیرد. برای تامین این نقدینگی، بروکرها اقدام به دریافت وام یک روزه از بانک ها می کنند. 

حال بانک ها برای وام یکروزه نرخ بهره ایی را مشخص می کنند. آیا این نرخ بهره توسط بروکر پرداخت میشود؟

 

سواپ چیست؟.jpg

 

زمانی که یک معامله گر، پوزیشن خود را تا پایان شبانه روز باز نگه دارد، برای روز بعد میبایست نرخ بهره شبانه و یا سواپ پرداخت کند. به عبارتی نرخ بهره وامی که بروکر از بانک دریافت میکند از معاملاتی که تا روز بعد باز نگه داشته میشود تامیین میشود. پس میتوان اینگونه گفت که سواپ نرخ بهره ایی است که بابت دریافت وام باید بازپرداخت شود. این نرخ بهره بین معامله گران تقسیم میشود.

یک معامله گر زمانی که معامله خود را بیشتر از یک روز باز نگه دارد، میبایست سهم خود را برای سود بانک پرداخت نماید.


مهم:

سواپ معاملات طلا در پایان روز سه شنبه و شروع روز چهارشنبه بسیار بالاست و سه برابر شب های دیگر است. پس معامله گران سعی می کنند معاملات فلزات گرانبها را در شب سه شنبه باز نگه ندارند.


سواپ منفی و سواپ مثبت

در بازار فارکس، سواپ در یک معامله به تفاوت نرخ بهره بین دو ارز بستگی دارد. به دلیل اینکه نرخ های وام برای کشورهای مختلف متفاوت است بنابراین سواپ در معامله جفت ارزهای مختلف نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در زمان نگارش این مطلب، نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان 3.5 درصد است و نرخ بهره فدرال رزرو 4.375 درصد است. حال اگر معامله گری جفت ارز GBPUSD را خریداری کند، هر روز میبایست مقداری سواپ پرداخت کند که به آن سواپ منفی میگویند.دلیل آن این است که ارز پوند که در بخش مبنا قرار دارد نرخ بهره کمتری نسبت به دلار امریکا در طرف ارز مظنه است. در صورتی که معامله گری در این زمان GBPUSD را بفروش برساند سواپ مثبت دریافت خواهد کرد.

مثال دیگر مربوط به جفت ارز GBPAUD است. اگر در این زمان معمله گری جفت ارز GBPAUD را خریداری نماید. به معامله او سواپ مثبت اضافه خواهد شد. دلیل آن این است که بانک مرکزی انگلستان دارای نرخ بره 3.5 درصدی است و رزرو بانک استرالیا دارای نرخ بهره 3.1 درصدی است. 

 

محاسبه سواپ.jpg

بنابراین سود حاصل از هزینه های استقراضی و یا وام به مشتری منتقل خواهد شد و این هزینه در شرایط مختلف مثبت و یا منفی خواهد بود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید