Your browser does not support JavaScript!
نماشا

دوجی

دوجی

دوجی  یا بهتر بگویم "Doji" - نام حالتیست که در آن نمودار کندل استیک دارای مکان های باز و بسته ای است که تقریباً برابر بوده است. کندلهای دوجی شبیه به صلیب، صلیب معکوس یا علامت + هستند. دوجی جز الگوهای خنثی هستند که در داخل  الگوهای مهم نیز ظاهر می شوند.

کندل های دوجی (Doji) زمانی رخ میدهد که شروع و پایان قیمت در بازه ی زمانی آن کندل برابر باشند و از دید تحلیل گران، بیانگر معکوس شدن روند سهام هستند.

در ژاپن ، "دوجی" به معنی اشتباه بوده ،به این علت که به نادر بودن باز و بسته شدن قیمت در یک مقدار اشاره دارد .


نکات مهم و کاربردی

  • دوجی"Doji"  نام حالتیست که در آن نمودارشمعی دارای مکان های باز و بسته ای است که تقریباً برابر بوده و معمولاً از اجزای الگوها هستند.
  • دوجی جز الگوهای خنثی هستند که در تعدادی از الگوهای مهم نیز ظاهر می شوند.
  • انواع دوجی در سه نوع اصلی وجود دارند: دوجی سنگ قبر؛ دوجی پایه بلند و دوجی سنجاقک.

بسته به محلی که خطوط پایانی و آغازین نزول میکند، انواع دوجی را در سه مدل دوجی سنگ قبر؛ دوجی پایه بلند و دوجی سنجاقک میتوان توصیف کرد.

کندل دوجی نشانگر چیست ؟

تحلیلگران تکنیکالی معتقدند که همه اطلاعات موجود در مورد سهامی خاص در قیمت منعکس می شود. با این حال، عملکرد رفتاری قیمت در گذشته هیچ ربطی به عملکرد قیمت در آینده ندارد. همچنین قیمت واقعی سهام ممکن است هیچ ربطی به ارزش واقعی یا ذاتی آن نداشته باشد. بنابراین، تحلیلگران تکنیکالی از ابزارهایی برای کمک به سرنخی برای یافتن معاملات با بیشترین احتمال موفقیت، استفاده می کنند.

هر الگوی کندل استیک  دارای چهار مشخصه است که به تعریف شکل آن کمک می کند. بر اساس این شکل، تحلیلگران قادر به پیش بینی الگوهای رفتاری قیمت هستند. این 4 مشخصه عبارتند از قیمت آغازین در دوره، حداکثرقیمت در دوره و حداقل قیمت در دوره و قیمت پایانی است.قسمت پر یا توخالی ایجاد شده توسط الگوی کندل استیک بدنه نامیده می شود. خطوطی که از بدنه خارج می شوند سایه نامیده می شوند. سهامی که بالاتر از نقطه آغازی آن بسته شوند دارای کندل توخالی خواهند بود. اگر سهم پایین بسته شود، بدنه یک کندل پر خواهد داشت. که یکی از اصلی ترین اشکال کندل دوجی نام دارد.

با اشاره به شکل کندل، دوجی زمانی شکل می گیرد که باز و بسته شدن سهام تقریباً یکسان باشد. دوجی معمولاً شبیه به صلیب است و بدنهای کوچک دارد و یا وجود ندارد. از دیدگاه تحلیلگران فنی، دوجی نشان دهنده بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان است. همه با هم برابر هستند، بنابراین قیمت به جایی نمی رسد. خریداران و فروشندگان رو در روی هم قرار می گیرند.

برخی از تحلیلگران این را به عنوان نشانه ای از تغییر جهت حرکت بازار معنا می کنند. با این حال، ممکن است زمانی وجود داشته باشد که خریداران یا فروشندگان برای ادامه روند، شتاب می گیرند. استراتژی دوجی می تواند به تحلیلگران در تشخیص شکاف های احتمالی قیمت کمک کند.

تفاوت بین یک دوجی و کندل اسپینینگ تاپ (Spinning Top)  چیست؟

کندل استیک ها می توانند اطلاعات زیادی در مورد روند بازار، احساسات، شتاب و نوسان نشان دهند. الگوهای شکل گرفته بر روی کندل استیک ها نشانه هایی از چنین حرکات و واکنش هایی در بازار هستند. کندل های دوجی به عنوان بخشی از الگوهای بزرگتر مانند تشکیل ستاره بسیار رایج هستند. به خودی خود ، doji و Spinning Top بی طرفی قیمت را نشان می دهند. یا اینکه فشار خرید و فروش اساساً برابر است. اما تفاوت هایی بین این دو و نحوه تحلیل تحلیلگران تکنیکالی وجود دارد.

کندل اسپینینگ تاپ  کاملاً شبیه به دوجی هستند.، اما بدنه آنها بزرگتر است، جایی که نقاط آغازی و پایانی نسبتاً نزدیک هستند. بدنه واقعی کندل قبل از اینکه بتواند به عنوان دوجی طبقه بندی شود، معمولاً بیش از 5 درصد اندازه کل محدوده کندل را به عنوان بدنه شامل نمی شود.اگر بیشتر از این مقدار باشد، تبدیل به یک کندل اسپینینگ تاپ  می شود.

کندل اسپینینگ تاپ نشان دهنده ضعف در روند موجود است، اما حتما نشان دهنده برگشت نیست. در صورت تشخیص دوجی، به شاخص های دیگر مراجعه کرده و ببینید آیا آنها نشان دهنده بی طرفی روند یا معکوس شدن روند هستند.

محدودیت های الگوی دوجی

به طور معمول و به خودی خود ، کندل دوجی شاخص بی اثری است که اطلاعات بسیار کمی را ارائه می دهد. بنابراین، یک ابزار قابل اعتماد برای تشخیص مواردی مانند برگشت قیمت نیست. وقتی تشکیل میشوند، همیشه هم قابل اعتماد نیستد. هیچ اطمینان وجود ندارد که قیمت پس از کندل تأیید در جهت مورد انتظار ادامه یابد.

اندازه دم دوجی همراه با اندازه کندل تأیید، گاهی اوقات می تواند به این معنی باشد که نقطه ورود برای یک معامله از حد ضرر بسیار دور است. این بدان معناست که معامله گران باید مکان دیگری برای جلوگیری از ضرر پیدا کنند، یا ممکن است مجبور شوند از معامله دست کشیده زیرا حدضرر بسیار زیاد، حد سود احتمالی معامله را نا مناسب خواهد کرد.

همچنین اینکه پیش بینی سود  یک معامله با اطلاعات گرفته شده از کندل دوجی دشوار می باشد. زیرا کندل استیک ها معمولاً اهداف قیمت را نشان نمیدهند. روش های دیگر مانند سایر کندل استیک ها، شاخص ها یا استراتژی ها برای خروج از معامله در هر زمان و هر کجا که سودآور است ضروری می باشد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

1 رای (5)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید