Your browser does not support JavaScript!
نماشا

حجم معاملاتی

حجم معاملاتی

حجم معامله عبارت است از کل مقدار سهام یا قراردادهای معامله شده برای یک دارایی مشخص. می توان آن را بر روی هر نوع دارایی که در طول یک روز معاملاتی معامله می شود، اندازه گیری کرد.

حجم معامله یا حجم ترید بر روی بازار سهام، بازار اوراق قرضه، قراردادهای اختیار معامله، قراردادهای آتی و همه انواع کالاها اندازه گیری می شود.

 

حجم معاملات.png

 


نکات کلیدی

  • حجم معامله به تعداد کل سهام یا قراردادهای مبادله شده بین خریداران و فروشندگان یک اوراق بهادار در ساعات معاملاتی در یک روز معین اطلاق می شود.
  • حجم معاملات اندازه گیری فعالیت و نقدینگی بازار در یک دوره زمانی معین است.
  • حجم معاملات بالاتر نسبت به حجم معاملات کمتر، مثبت تلقی می شود زیرا به معنای نقدشوندگی بیشتر و اجرای بهتر سفارش است.

مفهوم حجم معامله

حجم معامله، تعداد کل سهام یا قراردادهای معامله شده برای یک دارایی مشخص در یک دوره زمانی مشخص را اندازه گیری می کند. این شامل تعداد کل سهام معامله شده بین خریدار و فروشنده در طول یک معامله است. زمانی که دارایی به صورت فعال تر معامله می شوند، حجم معاملات آنها زیاد است و زمانی که دارایی به صورت فعال کمتر معامله می شوند، حجم معاملات آنها کم است.

 

حجم معامله چگونه کار می کند

هر صرافی یا بروکر در بازار حجم معاملات خود را دنبال می کند و داده های حجمی را ارائه می دهد. حجم اعداد معامله اغلب یک بار در ساعت در طول روز معاملاتی جاری گزارش می شود. این حجم معاملات ساعتی گزارش شده تخمینی هستند. حجم معاملات گزارش شده در پایان روز نیز تخمینی است. ارقام واقعی نهایی روز بعد گزارش می شود.

سرمایه‌گذاران همچنین ممکن است حجم تیک دارایی یا سهام یا شاخص یا تعداد تغییرات در قیمت قرارداد را به عنوان جایگزینی برای حجم تجارت دنبال کنند، زیرا قیمت‌ها با افزایش حجم معاملات تمایل بیشتری به تغییر دارند.

حجم به سرمایه گذاران در مورد فعالیت و نقدینگی بازار می گوید. حجم معاملات بالاتر برای یک دارایی مشخص به معنای نقدینگی بیشتر، اجرای بهتر سفارش و بازار فعال تر برای اتصال خریدار و فروشنده است. هنگامی که سرمایه گذاران در مورد جهت گیری بازار سهام تردید دارند، حجم معاملات آتی تمایل به افزایش دارد، که اغلب باعث می شود گزینه ها و معاملات آتی در دارایی مشخص شده به طور فعال تر معامله شوند. حجم کلی نزدیک به زمان باز و بسته شدن بازار و دوشنبه ها و جمعه ها بیشتر می شود. معمولا در زمان ناهار و قبل از تعطیلات کمتر است.

ملاحظات خاص

در زمان‌های اخیر، معامله‌گران الگوریتمی و صندوق‌ها به سهم عمده‌ای در آمار حجم معاملات در بازارهای ایالات متحده تبدیل شده‌اند. طبق یک مطالعه جی پی مورگان JPMorgan در سال 2017، سرمایه‌گذاران غیرفعال مانند ETF و حساب‌های سرمایه‌گذاری کمی، که از معاملات الگوریتمی با فرکانس بالا استفاده می‌کنند، مسئول 60 درصد از حجم کل معاملات بودند در حالی که «معامله‌گران اختیاری بنیادی» (یا معامله‌گرانی که عوامل بنیادی مؤثر بر سهام را ارزیابی می‌کنند. قبل از سرمایه گذاری) تنها 10 درصد از ارقام کلی را تشکیل می داد.

معامله گران و حجم معامله

معامله گران از فاکتورهای معاملاتی مختلفی در تحلیل تکنیکال استفاده می کنند. حجم معامله یکی از ساده ترین عوامل فنی است که توسط معامله گران هنگام بررسی معاملات بازار مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. حجم معاملات در طول افزایش یا کاهش قیمت، اغلب برای معامله گران مهم است زیرا حجم بالا با تغییرات قیمت می تواند نشان دهنده کاتالیزورهای معاملاتی خاص باشد. حجم بالای مرتبط با تغییرات جهتی قیمت نیز می تواند به تقویت حمایت از ارزش یک دارایی کمک کند.

سطوح حجم همچنین می تواند به معامله گران کمک کند تا در مورد زمان های مشخص معامله تصمیم بگیرند. معامله گران هنگام تصمیم گیری در مورد زمان بندی معاملات، میانگین حجم معاملات روزانه یک دارایی را در دوره های کوتاه مدت و بلندمدت دنبال می کنند. معامله گران همچنین می توانند از چندین شاخص تحلیل تکنیکال استفاده کنند که حجم را در خود جای می دهند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) فروش اوراق بهادار توسط معامله گران را تنظیم می کند. طبق قانون 144، فروشندگان نمی توانند فروش اوراق بهادار را بیش از 1٪ از سهام موجود در همان طبقه فروخته شده انجام دهند.

نمونه ای از حجم معامله

فرض کنید یک بازار متشکل از دو معامله‌گر است، معامله‌گر 1 و معامله‌گر 2. معامله‌گر اول 500 سهم سهام ABC را می‌خرد و 250 سهم XYZ را می‌فروشد. معامله‌گر دیگر آن 500 سهم را می‌فروشد و 250 سهم XYZ را به معامله‌گر اول می‌خرد. حجم کل معاملات در بازار 750 (500 سهم ABC + 250 سهم XYZ) می باشد. این به این دلیل است که حجم را دوبرابر نمی‌شماریم - وقتی معامله‌گر 1 500 سهم ABC را از معامله‌گر 2 خریداری می‌کند، تنها 500 سهم محاسبه می‌شود. به همین ترتیب، تنها 250 سهم XYZ در شمارش حجم ثبت می شود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید