Your browser does not support JavaScript!
نماشا

آنالیز سناریوهای تنش در خاور میانه

آنالیز سناریوهای تنش در خاور میانه

شرح سناریو: کاهش تنش با واسطه های جهانی

ایالات متحده، چین یا قطر در مناقشه میانجیگری می کنند و درباره آتش بس موقت یا شکل دیگری ازتوافق ها برای کاهش تنش ها مذاکره می کنند. تنش زدایی می تواند به نفع اقدامات انسان دوستانه برای غیرنظامیان باشد تا مناطق مورد هدف در غزه را ترک کنند ویا کمک های حیاتی (غذا، آب و برق) برای استفاده غیرنظامی به غزه سرازیر شود یا نیروهای دفاعی اسرائیل تهاجم زمینی را آغاز نکنند. در حالی که آتش بس کامل احتمالاً غیر ممکن باقی می ماند، حملات هوایی می تواند کاهش یابد و تأثیر درگیری کاهش می یابد. در این حالت اقدامات نظامی ادامه دارد، اما با اجتناب از تهاجم زمینی، بعید است که کشورهای منطقه ای درگیر شوند.

بروی چه چیزی تمرکز کنیم:

اگر اسرائیل اجازه دهد کریدوری برای ارسال کمک‌ها و جریان انسان‌ دوستانه وجود داشته باشد، و یا اسرائیل و مصر با بازگشایی گذرگاه رفح موافقت کنند، ما هر دورا نشانه‌های کاهش تنش تفسیر می‌کنیم. موافقت اردن برای پذیرش پناهندگان نیزدرجهت تنش زدایی خواهد کرد.

سابقه کشورهای میانجیگر:

ایالات متحده در مذاکرات صلح خاورمیانه موفق بوده است، چین در مورد روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران مذاکره کرد، در حالی که قطر یک بازیگر بی طرف منطقه ای است. تلاش‌های آمریکا، چین یا قطر می‌تواند موجب کاهش تنش باشد.

پیامدهای بازار مالی:

بازارسهام با کاهش خطرات ژئوپلیتیکی(جغرافیایی) و عدم اطمینان گسترده‌تر، یک افزایش را تجربه خواهد کرد.

در بازار فارکس ارزهای ریسکی مانند AUD-NZD-CAD مورد تقاضا قرار میگیرند و صعود میکنند.

شرح سناریو: گسترش تنش ها به مناطقی در اسرائیل و غزه محدود می شود

رویارویی نظامی بین اسرائیل و حماس برای ماه ها قابل پیش‌بینی است.

بدون تشدید تنش ها به کشورهای دیگر، هیچ کشور منطقه‌ای یا جهانی دیگری وارد جنگ نمی‌شوند، هیچ درگیری نظامی مستقیم بین اسرائیل و کشورهای منطقه، و تشدید یا تمدید نبردهای نیابتی اسرائیل وسوریه، لبنان و غیره صورت نمیگیرد. تنش ها به مناطقی در اسرائیل و غزه محدود می شود و در حالی که ماهیت جنگ ممکن است به تهاجم زمینی اسرائیل و به دور از حملات هوایی تغییر کند، خصومت ها همچنان ادامه خواهد داشت. پیشرفت در بهبود روابط بین خاورمیانه از بین می رود.

بروی چه چیزی تمرکز کنیم:

سازمان اطلاعات ایالات متحده و اسرائیل نشان می‌دهد که ایران هیچ دخالت مستقیم و قبلی در طراحی این حمله نداشته است. اگر جوامع اطلاعاتی شواهدی را بیابند که ایران در آن دخالت داشته است، حمله اسرائیل ممکن است گسترش یابد و احتمال درگیری در منطقه در سطح گسترده ترانجام خواهد یافت.

دامنه تهاجم اسرائیل

اگر حملات اسرائیل اهداف غیرنظامی را هدف قرار دهد، احساسات و حمایت از اسرائیل ممکن است کمتر شود و ذینفعان منطقه ای یا جهانی ممکن است خودشان را درگیر کنند.

پیامدهای بازار مالی:

در این سناریو ما انتظار داریم که بازار سهام تحت فشار باقی بماند چراکه درگیری ادامه دارد و عدم اطمینان همچنان بالاست. در بازار فارک ارزهای ریسکی و کالایی مانند AUD-NZD-CAD تحت فشار قرار خواهند گرفت.

شرح سناریو: به تلاش های خارجی برای کاهش تنش توجهی نمی شود و درگیری های نظامی تشدید می شود.

اسرائیل تهاجم زمینی به غزه را آغاز می کند و حملات هوایی را برای هدف قرار دادن نیروهای حماس و حزب الله تشدید می کند و در عین حال تنش ها را با کشورهای منطقه مانند مصر تشدید می کند. تشدید تنش با کشورهای منطقه ممکن است از طریق نیروهای نیابتی در سوریه یا جاهای دیگر رخ دهد، در حالی که دولت اسرائیل و نیروهای دفاعی اسرائیل، تهدید به درگیری نظامی مستقیم می کنند. ذینفعان منطقه ای به دنبال منزوی کردن اسرائیل هستند، به طور بالقوه تحریم نفتی را تنظیم می کنند، عدم اطمینان ژئوپلیتیک را بالاتر می برند و احساسات ریسک را به شدت کاهش می دهند.

بروی چه چیزی تمرکز کنیم:

لفاظی اسرائیل: اگر لفاظی ها تشدید شود و به سمت ایران/حزب الله، علاوه بر حماس، هدایت شود، این می تواند نشانه ای باشد که درگیری در حال تغییر است و از یک درگیری محلی به یک رویارویی منطقه ای گسترده تر تغییر می کند.

در حال حاضر، لفاظی ایران بیش از حد تحریک آمیز نبوده است. اگر ایران دشمنی بیشتری با اسرائیل داشته باشد و لفاظی های اردن و مصر تهاجمی شود، خطر یک حادثه نظامی یا حمله مستقیم افزایش می یابد.

پیامدهای بازار مالی:

فشارهای شدیدی بر بازار سهام و ارزهای بتا(ریسکی) ایجاد می‌شود. طلا و دلار به واسطه دارایی ایمن، جریانات سرمایه ایی را به سمت خود جذب خواهند کرد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

1 رای (4)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید