Your browser does not support JavaScript!
نماشا

پیش نمایش شاخص تورمی PCE ایالات متحده.

پیش نمایش شاخص تورمی PCE ایالات متحده.

داده های شاخص قیمت هزینه های مصرف شخصی (PCE) و (Core PCE) برای ماه فوریه، که معیار ترجیحی فدرال رزرو (Fed) برای تورم است، توسط دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده در روز جمعه، 31 مارس ساعت 16 به وقت تهران منتشر خواهد شد. . این گزارش همچنین شامل تغییرات در درآمد شخصی و هزینه شخصی خواهد بود.

شاخص اصلی PCE در ایالات متحده، (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی)، در ژانویه سال 2023 0.6 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت که بالاترین رقم از آگوست، پس از افزایش 0.4 درصدی در ماه قبل و بالاتر از تخمین‌های بازار 0.4 درصد بود. . نرخ سالانه، سنج ترجیحی فدرال رزرو برای اندازه‌گیری تورم، 4.7 درصد افزایش یافت و از انتظارات بازار 4.3 درصد فراتر رفت، که از سیگنال‌های سیاست‌گذاران فدرال رزرو حمایت می‌کند که نرخ‌های بهره باید برای مدت طولانی‌تری بالاتر باشد تا رشد ناپایدار قیمت را مهار کند. در همین حال، مولفه فصلی نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از ژوئن بود و نرخ سالانه از 5.3 درصد به 5.4 درصد افزایش یافت.

 

united-states-core-pce-price-index-mom.png

 

Core PCE قیمت های ناپایدار مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی گیرد و  این اولین افزایش در نرخ سالانه پس از سه ماه بود. این گزارش در 24 فوریه منتشر شد و از این موضوع حمایت کرد که نرخ های بهره باید برای مدت طولانی تری بالاتر برود. با این حال، این دیدگاه قبل از شکست بانک سیلیکون ولی (SVB) ایجاد شد. از آن زمان، خیلی چیزها تغییر کرده است.

انتشار بالاتر از براوردها برای دلار امریکا مثبت است

اگر مولفه خالص تورمی بالاتر منتشر شود خبری بدی برای فدرال رزرو خواهد بود. این موضوعباعث مبارزه بیشتر فدرال رزرو با تورم خاهد شد و از طرفی بحران بخش بانکی نیز وجود خواهد داشت.عدد بالاتر از انتظارات فدرال رزرو را تحت فشار قرار خواهد داد تا اقدامات بیشاری در جهت مهار تورم انجام دهد. اما از طرفی تلاش برای بازگرداندن اعتماد به صنعت بانکداری همزمان با افزایش نرخ‌ها، پس از یک دهه طولانی نرخ‌های بهره نزدیک به صفر، کار ساده‌ای نیست. و در صورت افزایش داده بازار سهام نزول خواهد کرد.

انتشار پایین تر از برآوردها

اگر داده ها پایین تر از برآوردها منتشر شود خبر خوبی برای فدرال رزرو است که در این صورت دلار امریکا تحت فشار قرار خواهد گرفت.سهام صعود خواهد کرد و نرخ بازدهی نزولی خواهد شد. دقت داشته باشید نرخ بازدهی میتواند دلار امریکا را تحت فشار بیشتری قرار دهد چراکه توسانات بازار اوراق قرضه در ماه مارس افزایش داشتولی با این وجود دلار امریکا تحت فشار بود. بهبود سنتیمنت بازار دلیل این امر بود. پس بنابراین نزول نرخ بازدهی میتواند فشار بروی دلار را بیشتر کند.

 

با توجه به مدل‌های کلان جهانی و انتظارات تحلیلگران، انتظار می‌رود که شاخص اصلی قیمت PCE در ایالات متحده تا پایان این سه‌ماهه به 0.20 درصد برسد. در بلندمدت، طبق مدل‌های اقتصادسنجی ما، پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت اصلی ایالات متحده در سال 2024 حدود 0.30 درصد و در سال 2025 0.20 درصد روند داشته باشد.

 

united-states-core-pce-price-index-mom.png

 

 

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

2 رای (3.0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید