Your browser does not support JavaScript!
نماشا

مازاد تجاری ضعیف چین دلیلی برای ناامیدی رنمینبی نیست .

مازاد تجاری ضعیف چین دلیلی برای ناامیدی رنمینبی نیست .

صادرات چین در ماه اکتبر 0.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، در حالی که واردات 0.7 درصد سالانه بر حسب دلار کاهش یافت. مازاد تجارت خارجی به 85.7 میلیارد دلار رسید که کمتر از حد انتظار به 96 میلیارد دلار بود.

بیشتر ناظران این ارقام را نشانه ای از کند شدن اقتصاد جهان دوم می دانستند. در عین حال، شایان ذکر است که دلار در سال گذشته 18 درصد در برابر شاخص DXY (سبدی از شش ارز رایج) و بیش از 12 درصد در برابر CNY افزایش یافته است.

 

تراز تجاری چین.jpg

رنمینبی ( پول رسمی کشور چین است. این پول از لحاظ قانونی در کشور چین رایج است اما در هنگ کنگ و ماکائو رایج نیست. معنای تحت‌اللفظیِ «رنمینبی» پول رایج مردم است.) امسال در دو موج تضعیف شده است: در آوریل-مه و از آگوست تا پایان اکتبر.

در موج اول شاهد افزایش 5 درصدی USDCNY بودیم. در موج دوم، رنمینبی حدود 7.5 درصد تضعیف شد. موج دوم تضعیف فرصتی برای تقویت تجارت خارجی شد.

چین با تأثیر نسبتاً غیرمستقیم بحران انرژی مواجه است. این کشور بیشتر تحت تاثیر رکود اقتصاد جهانی است تا افزایش قیمت انرژی که اروپا و ژاپن با آن مواجه هستند. تضعیف نسبتاً اندازه‌گیری شده پول ملی احتمالاً برای حفظ رقابت‌پذیری کالاهای چینی در بازارهای جهانی مؤثر است.

بهعبارت دیگر، اقتصاد چین اکنون به پایین‌ترین حد خود در چندفصل آینده نزدیک شده است، زیرا تولید و فعالیت مصرف‌کننده بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، بهبود در بازارهای چین است که از ابتدای ماه جاری مشهود بوده است.

در سطوح کنونی، سرمایه‌گذاران جهانی ممکن است نگاه دقیق‌تری به دارایی‌های چین داشته باشند، که علاوه بر کاری که PBC(بانک خلق چین) برای مهار تضعیف ارز خود انجام می‌دهد، به رنمینبی (یوان چین) نیز کمک می‌کند.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید