Your browser does not support JavaScript!
نماشا

شاخص نیکی (Nikkei)

شاخص نیکی (Nikkei)

Nikkei مخفف عبارت Japan's Nikkei 225 Stock Average است، شاخص پیشروترین و معتبرترین سهام ژاپن. این یک شاخص وزنی متشکل از ۲۲۵ شرکت برتر ژاپنی است که در بورس اوراق بهادار توکیو معامله می شوند. Nikkei معادل شاخص میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) در ایالات متحده است.

 


کلمات کلیدی

  • Nikkei شاخص سهام برتر ژاپن است که از ۲۲۵ سهام برتر این کشور تشکیل شده است.
  • Nikkei یک شاخص وزنی قیمتی است، به این معنی که شاخص میانگین قیمت سهام همه شرکت های فهرست شده است.
  • برخی از شناخته شده ترین شرکت های فهرست شده در Nikkei عبارتند از: Sony Corporation، Canon Inc، Nissan Motor Company و Honda Motor Company.
  • یکی دیگر از شاخص های سهام ژاپن، شاخص قیمت توکیو (یا TOPIX) است که یک شاخص وزنی بر اساس سرمایه است که شامل تمام سهام در بورس اوراق بهادار توکیو می شود.

مفهوم شاخص سهام نیکی

شاخص سهام نیکی، قبل تر میانگین سهام نیکی داو جونز نامیده می شد (از سال 1975 تا 1985)، اکنون به نام روزنامه نیهون کیزای شیمبون یا روزنامه اقتصادی ژاپن، که معمولاً به عنوان نیکی شناخته می شود، نامگذاری شده است که حامی محاسبه شاخص است. این شاخص از سپتامبر 1950 به ماسبق تا می 1949 محاسبه شده است. از جمله شناخته شده ترین شرکت های موجود در شاخص نیکی می توان به Canon Incorporated، Sony Corporation و Toyota Motor Corporation اشاره کرد. این قدیمی ترین شاخص سهام در آسیا است.

Nikkei به عنوان بخشی از بازسازی و صنعتی سازی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم تأسیس شد. سهام‌های تشکیل‌دهنده بر اساس قیمت سهام رتبه‌بندی می‌شوند، نه بر اساس ارزش بازار که در بیشتر شاخص‌ها رایج است. ارزش گذاری ها بر حسب ین ژاپن است. ترکیب Nikkei هر ماه سپتامبر بررسی می‌شود و هر گونه تغییر مورد نیاز در اکتبر رخ می‌دهد.


یک واقعیت:

بر اساس «برگه اطلاعات میانگین سهام» Nikkei 225، زمانی که بورس توکیو باز است، Nikkei 225 هر ۵ ثانیه محاسبه می شود.


بورس اوراق بهادار توکیو و شاخص نیکی

بورس اوراق بهادار توکیو (TSE) در سال 1878 تأسیس شد. در ابتدا، TSE به عنوان بازاری برای مبادله اوراق قرضه ای که دولت برای سامورایی ها منتشر کرده بود، تأسیس شد. TSE علاوه بر اوراق قرضه دولتی، به عنوان مبادله ارزهای طلا و نقره نیز عمل می کرد. در دهه 1920، TSE رشد کرد و معاملات سهام را نیز در بر گرفت.

در سال 1943، در طول جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن TSE را با پنج شرکت دیگر ترکیب کرد و یک بورس اوراق بهادار ژاپنی را تشکیل داد. این صرافی در اوت 1945 در اواخر جنگ بسته شد. بورس اوراق بهادار توکیو در 16 مه 1949 تحت نظارت قانون بورس اوراق بهادار بازگشایی شد.

ژاپن حباب بزرگ دارایی را در اواخر دهه 1980 تجربه کرد، زمانی که دولت از محرک های مالی و پولی برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از افزایش 50 درصدی ین ژاپن در نیمه اول دهه استفاده کرد. قیمت سهام و ارزش زمین بین سالهای 1985 و 1989 سه برابر شد. در اوج حباب، TSE 60 درصد از ارزش بازار سهام جهانی را به خود اختصاص داد.

حباب در سال 1990 ترکید و ارزش شاخص نیکی در آن سال یک سوم کاهش یافت. در اکتبر 2008، Nikkei زیر 7000 معامله شد. این کاهش بیش از 80 درصدی نسبت به اوج خود در دسامبر 1989 بود. متعاقباً بین ژوئن 2012 و ژوئن 2015 با کمک محرک‌های اقتصادی دولت ژاپن و بانک مرکزی ژاپن بهبود یافت، اما این شاخص همچنان نزدیک به 50 درصد کمتر از بالاترین سطح سال 1989 بود.

TOPIX در مقابل Nikkei

شاخص قیمت توکیو - که اغلب به عنوان TOPIX شناخته می شود - یکی دیگر از شاخص هایی است که به طور گسترده در بورس اوراق بهادار توکیو دنبال می شود. در حالی که Nikkei شاخصی از 225 سهام منتخب از TSE است، TOPIX شاخصی است که همه سهام موجود در TSE را شامل می شود.

Nikkei شاخص وزن‌دار قیمتی است، به این معنی که شاخص میانگین قیمت سهام همه شرکت‌های فهرست‌شده است. از آنجایی که سهام هر شرکت بر اساس قیمت هر سهم آن وزن بندی می شود، Nikkei تمایل دارد تحت تأثیر سهام های با قیمت بالا مانند سهام فناوری قرار گیرد.

از طرف دیگر، TOPIX از روش وزنی سرمایه برای تمام سهام در بخش اول TSE استفاده می کند. TOPIX متاثر از سهام با ارزش بازار بزرگ، مانند مالی است.

ملاحظات ویژه

خرید مستقیم یک شاخص ممکن نیست، اما چندین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) وجود دارد که اجزای آنها با Nikkei مرتبط است. ETFهایی که Nikkei را دنبال می کنند و در بورس اوراق بهادار توکیو معامله می کنند شامل iShares Nikkei 225 Blackrock و Nomura Asset Management Nikkei 225 Exchange Traded Fund است. MAXIS Nikkei 225 Index ETF یک صندوق سرمایه گذاری دلاری است که در بورس نیویورک معامله می شود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید