Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، فرآیند تجزیه و تحلیل صورتهای مالی یک شرکت برای  تصمیم گیری اهداف است. ذینفعان خارجی از آن برای درک سلامت کلی یک سازمان و همچنین ارزیابی عملکرد مالی و ارزش تجاری استفاده می کنند. اجزای داخلی از آن به عنوان ابزار نظارتی برای مدیریت امور مالی استفاده می کنند.


کلمات کلیدی

  •  تجزیه و تحلیل صورتهای مالی توسط ذینفعان داخلی و خارجی برای ارزیابی عملکرد و ارزش کسب و کار استفاده می شود.
  • حسابداری مالی از همه شرکت ها می خواهد که یک ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقدی ایجاد کنند که مبنایی برای تجزیه و تحلیل صورت های مالی است.
  • تحلیل افقی، عمودی و نسبت، سه تکنیکی هستند که تحلیلگران هنگام تجزیه و تحلیل صورتهای مالی از آن استفاده می کنند.

نحوه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

صورت های مالی یک شرکت، داده های مالی مهمی را در مورد هر جنبه ای از فعالیت های یک کسب و کار ثبت می کند. به این ترتیب، می توان آنها را بر اساس عملکرد گذشته، فعلی و پیش بینی شده ارزیابی کرد.

به طور کلی، صورت‌های مالی حول اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) متمرکز می‌شوند. این اصول یک شرکت را ملزم به ایجاد و نگهداری سه صورت‌های مالی اصلی می‌کند:

  • ترازنامه
  • صورت سود و زیان
  • صورت جریان نقدی

 شرکت های دولتی استانداردهای سخت گیرانه تری برای گزارشگری صورت های مالی دارند. شرکت های دولتی باید از GAAP پیروی کنند که نیاز به حسابداری تعهدی دارد.

شرکت های خصوصی انعطاف بیشتری در تهیه صورت های مالی خود دارند. همچنین می توانند از حسابداری تعهدی یا نقدی استفاده کنند.

چندین تکنیک معمولاً به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل صورتهای مالی استفاده می شود. سه تا از مهمترین تکنیک ها شامل تحلیل افقی، تحلیل عمودی و تحلیل نسبت می باشد. تجزیه و تحلیل افقی داده ها را به صورت افقی با تجزیه و تحلیل مقادیر اقلام سطر در طول دو یا چند سال مقایسه می کند. تحلیل عمودی به تأثیرات عمودی اقلام سطر بر سایر بخش‌های کسب‌وکار و همچنین نسبت‌های کسب‌وکار می‌پردازد. تجزیه و تحلیل نسبت از معیارهای نسبت مهم برای محاسبه روابط آماری استفاده می کند.

انواع صورتهای مالی

شرکت ها از ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقدی برای مدیریت عملیات کسب و کار خود و همچنین شفاف سازی برای ذینفعان خود استفاده می کنند. هر سه عبارت به هم مرتبط هستند و دیدگاه های متفاوتی از فعالیت ها و عملکرد یک شرکت ایجاد می کنند.

ترازنامه صورتهای مالی

ترازنامه گزارشی از ارزش مالی شرکت بر حسب ارزش دفتری است. این به سه بخش تقسیم می شود که شامل دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت می شود. دارایی‌های کوتاه‌مدت مانند وجه نقد و حساب‌های دریافتنی می‌تواند چیزهای زیادی در مورد کارایی عملیاتی شرکت بگوید.

بدهی ها شامل ترتیبات هزینه‌ای شرکت و سرمایه بدهی‌ای است که در حال پرداخت است، و حقوق صاحبان سهام شامل جزئیات سرمایه‌گذاری‌های سرمایه و سود انباشته از خالص درآمد دوره‌ای است. ترازنامه باید دارایی ها و بدهی ها را با حقوق صاحبان سهام برابری کند. این رقم ارزش دفتری یک شرکت در نظر گرفته می شود و به عنوان یک معیار عملکرد مهم است که با فعالیت های مالی یک شرکت افزایش یا کاهش می یابد.

صورت حساب درآمد

صورت سود و زیان، درآمدی را که یک شرکت به دست می آورد در برابر هزینه های مربوط به کسب و کارش تجزیه می کند تا نتیجه نهایی یعنی سود یا زیان خالص را ارائه دهد. صورت سود و زیان به سه بخش تقسیم می شود که به تجزیه و تحلیل کارایی کسب و کار در سه نقطه مختلف کمک می کند. برای شناسایی سود ناخالص با درآمد و هزینه های مستقیم مرتبط با درآمد شروع می شود. سپس به سمت سود عملیاتی حرکت می کند که هزینه های غیرمستقیم مانند هزینه های بازاریابی، هزینه های عمومی و استهلاک را کم می کند. در نهایت پس از کسر سود و مالیات به درآمد خالص می رسد.

تجزیه و تحلیل اساسی صورت درآمد، معمولاً شامل محاسبه حاشیه سود ناخالص، حاشیه سود عملیاتی و حاشیه سود خالص است که هر کدام سود را بر درآمد تقسیم می کنند. حاشیه سود به نشان دادن هزینه های شرکت در نقاط مختلف عملیات کمک می کند.

صورت جریان نقدی

صورت جریان نقدی، یک نمای کلی از جریان های نقدی شرکت از فعالیت های عملیاتی، فعالیت های سرمایه گذاری و فعالیت های تامین مالی ارائه می کند. درآمد خالص به صورت جریان نقدی منتقل می شود که در آن به عنوان خط اصلی برای فعالیت های عملیاتی درج می شود. مانند عنوان آن، فعالیت های سرمایه گذاری شامل جریان های نقدی مرتبط با سرمایه گذاری های سراسری شرکت است. بخش فعالیت های تامین مالی شامل جریان نقدی ناشی از تامین مالی بدهی و سهام است. خط پایین نشان می دهد که یک شرکت چقدر پول نقد در دسترس دارد.

جریان نقدی رایگان و سایر صورت های ارزش گذاری

شرکت‌ها و تحلیلگران همچنین از صورت‌های جریان نقدی آزاد و سایر صورت‌های ارزیابی برای تحلیل ارزش یک شرکت استفاده می‌کنند. صورت‌های جریان نقدی آزاد با تنزیل جریان نقدی آزاد که یک شرکت در طول زمان تولید می‌کند، به ارزش فعلی خالص می‌رسد. شرکت‌های خصوصی ممکن است با پیشروی به سمت عمومی شدن بالقوه، بیانیه ارزش‌گذاری را حفظ کنند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید