Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بلاکچین

بلاکچین
بلاکچین

بلاکچین علیرغم اینکه پیچیده به نظر میرسد، مفهومی کاملا ساده دارد. بلاکچین نوعی پایگاه اطلاعاتی است. و برای درک بهتر مفهوم بلاکچین لازم است در ابتدا با مفهوم پایگاه داده (Database) آشنا شوید.

پایگاه داده، مجموع اطلاعاتی است که بصورت الکترونیکی بروی سیستم کامپیوتر در قالب جدول های مشخص ذخیره میشود. تا به این صورت جستجو و فیلتر کردن اطلاعات خاص فراهم شود.

 

 

تفاوت بین ذخیره اطلاعات در نرم افزار اکسل و پایگاه داده در چیست؟

صفحات گسترده مثل اکسل برای یک فرد یا گروه کوچکی از افراد جهت ذخیره و دسترسی به اطلاعات محدود طراحی شده اند.
و یک پایگاه داده به گونه ای طراحی شده است که اطلاعات قابل توجهی را در خود جای بدهد. که امکان دسترسی، فیلتر و ویرایش را به راحتی برای تعداد کاربرهای مختلف بطور همزمان بدهد.

پایگاه داده با استفاده از قرار دادن داده ها درسرورهایی (که از کامپیوترهای قدرتمند ساخته شده اند)، اطلاعات را ذخیره میکنند. این سرورها گاهی با استفاده از صدها یا هزاران کامپیوتر ساخته میشوند. تا از قدرت محاسباتی و ظرفیت ذخیره سازی لازم برای دسترسی همزمان کاربران به پایگاه داده را امکانپذیر کنند. اگرچه یک صفحه گسترده (مانند اکسل) یا پایگاه داده، ممکن است برای هر تعداد از افراد قابل دسترسی باشد. اما اغلب متعلق به یک تجارت است. و توسط شخصی معینی اداره می شود که کنترل کاملی برنحوه کار با داده های موجود را دارد.

تفاوت بالکچین با پایگاه داده چیست؟

یک تفاوت اساسی بین پایگاه داده معمولی و بالکچین وجود دارد. این تفاوت در نحوه ساختار و چینش داده ها است. یک بالکچین اطلاعات را بصورت گروهی جمع آوری می کند. که به آنها بلوک نیز گفته می شود. بلوک ها، ظرفیت ذخیره سازی خاصی دارند. و وقتی پر می شوند، به بلوک پر شده قبلی متصل می شوند. و زنجیره ای از داده هابه نام "زنجیره بلوک یا چین بلوک "را تشکیل می دهند.

تمام اطلاعات جدیدی که به دنبال بلوک تازه اضافه شده وارد می شوند، در یک بلوک تازه ذخیره می شوند. که پس از پر شدن آن بلوک تازه، مجددا به زنجیره اضافه می شوند. پایگاه داده Blockchain، داده های خود را به صورت بلوک هایی که به هم زنجیر شده اند ، نظم می دهد. این باعث می شود که همه بلوک ها، پایگاه داده باشند. این همچنین سیستم  غیرقابل تغییر از داده ها را ایجاد می کند که هنگام پیاده سازی بر اساس ماهیت غیرمتمرکزاعمال می شود. وقتی یک بلوک پر می شود , مجموعه ای را تشکیل می دهد و بخشی از این جدول زمانی می شود.

درک مفهوم بلاکچین

برای درک بالکچین، بررسی  نحوه اجرای آن توسط بیت کوین بسیار آموزنده است. بیت کوین مانند تمام پایگاه داده ها برای ذخیره بالکچین خود به مجموعه ای از رایانه ها نیاز دارد. برای بیت کوین، این بالکچین فقط نوع خاصی از بانک اطلاعاتی است که هر تراکنش بیت کوین را که انجام شده است را ذخیره می کند. در مورد بیت کوین ، و برخالف اکثر پایگاه های داده ، این رایانه ها همه در یک منطقه نیستند و هر رایانه یا گروهی از رایانه ها توسط یک فرد یا گروه خاصی از افراد در نقاط مختلف جهان، کار می کنند.

تصور کنید که یک شرکت دارای یک سرور متشکل از 10 هزار رایانه با یک پایگاه داده است. که تمام اطلاعات حساب مشتری خود را در اختیار دارد. این شرکت دارای یک انبار است که همه این رایانه ها در یک مکان قرار دارند. و کنترل کامل هر یک از این رایانه ها و کلیه اطلاعات موجود در آنها را، شرکت در اختیار دارد. به همین ترتیب، بیت کوین را میتوان از هزاران رایانه متصور شد. اما هر رایانه یا گروهی از رایانه ها که زنجیره بلوک خود را در اختیار دارند، در یک موقعیت جغرافیایی متفاوت قرار دارند. و همه آنها توسط افراد یا گروه های مختلفی از افراد اداره می شوند.

گره یا Nodes

به این رایانه هایی که شبکه بیت کوین را آرایش می کنند ، گره یا nodes گفته می شود. در این مدل از بالکچین، بیت کوین به روشی غیرمتمرکز استفاده می شود. (بالکچین های خصوصی و متمرکز ، جایی که رایانه های شبکه ای آن متعلق به یک انحصار واحد هستند و اداره می شوند ، وجود دارند).

در یک بالکچین ، در هر گره یا نود اطلاعات بصورت کاملی ثبت میشود. که از زمان شروع کار در زنجیره بلوک ها ذخیره شده است. برای مثال بالا در بیت کوین، داده های کل تاریخچه تراکنش های بیت کوین، در گره ها ثبت شده است. در این صورت، چنانچه در یک گره از داده ها، خطایی رخ دهد، شبکه بلاکچین می تواند از هزاران گره دیگر به عنوان نقطه مرجع برای اصلاح خود استفاده کند. به این ترتیب، احتمال تغییر دراطلاعات نگهداری شده در هیچ گره ای از شبکه امکان پذیر نیست. به همین دلیل ، دستکاری و سو استفاده معاملات در هر بلوک، که بالکچین بیت کوین را تشکیل می دهد، غیرممکن است.

اگر یک کاربر تاریخچه  ثبت شده  تراکنش های Bitcoin را تغییر دهد، همه گره ها این تغییر  را به یکدیگر ارجاع می دهند و به راحتی گرهایی که اطلاعات نادرست دارد را مشخص می کنند. این سیستم به ایجاد یک شبکه منظم و دقیق و شفاف رویدادها کمک می کند.

برای مثال بیت کوین، این اطلاعات شامل لیستی از تراکنش ها است. اما یک بالکچین می تواند شامل اطلاعات مختلفی باشد که در اختیار شما قرارمی دهد مانند:

•قراردادهای حقوقی

•شناسه های دولتی

•موجودی محصولات شرکت و...

برای اعمال هرگونه تغییر نحوه کار سیستم، یا نحوه ذخیره اطلاعات، اکثریت افراد شبکه غیرمتمرکز، باید در مورد تغییرات گفته شده توافق کنند. این کار این اطمینان را می دهد که هرنوع تغییری که رخ دهد به نفع اکثریت خواهد بود.

شفافیت بلاکچین

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بالکچین بیت کوین ، همه تراکنش ها قابلیت بررسی شفاف را هم با داشتن یک گره شخصی و هم با استفاده از مرورگر بالکچین Blockchain explorers (که به هر کسی امکان می دهد تراکنش هارابصورت زنده ببیند)، می دهد. هر گره کپی مخصوص خود از زنجیره را دارد که با تأیید و اضافه شدن بلوک های جدید ،  بروزرسانی می شود. این بدان معنی است که اگر بخواهید ، می توانید بیت کوین را هر کجا که می رود ردیابی کنید.
به عنوان مثال ، در گذشته صرافی هایی که دارای بیت کوین بودند هک شده بودند. وهمه چیز را از دست دادند.  اما بیت کوین هایی آنها استخراج کرده بودند به راحتی قابل ردیابی بود. اگر بیت کوین هایی که در برخی از این هک ها به سرقت رفته بودند به جایی منتقل می شدند ، مشخص می شدند.

امنیت بلاکچین

فناوری بالکچین از چندین طریق پاسخگوی مواردی مانند امنیت و صحت را براورده می سازد.

•بلوک های جدید همیشه به صورت خطی و با ترتیب زمانی ذخیره می شوند. پس همیشه به انتهای بالکچین اضافه می شوند. اگر نگاهی به بالکچین بیت کوین بیندازید، می بینید که هر بلوک موقعیتی روی زنجیره دارد که "height" نامیده می شود. از نوامبر 2020 ، شماره یا ارتفاع بلوک تاکنون به 656197 بلوک رسیده است. پس از اضافه شدن بلوک به انتهای زنجیره بلوک، تغییر در محتوای بلوک بسیار دشوار خواهد بود. مگر اینکه اکثریت اعضا برای انجام تغییر به توافق برسند. به این دلیل که هر بلوک حاوی هش مخصوص به خود است که همراه با هش بلوک قبلی، و همچنین سلسله زمانی،  ثبت شده اند. کدهای هش توسط یک تابع ریاضی ایجاد می شود که اطلاعات دیجیتالی را به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می کند. اگر آن اطلاعات به هر روشی ویرایش شود، کد هش نیز تغییر می کند.

آیا بلاکچین امن است؟

امنیت در این مبحث حرف اول را می زند. به طور مثال یک هکر می خواهد بالکچین را تغییر دهد و بیت کوین را از بقیه سرقت کند. اگر آنها بخواهند تک نسخه خود را تغییر دهند، دیگر با نسخه دیگران مطابقت نخواهد داشت. وقتی همه افراد نسخه های خود را در برابر یکدیگر ارجاع دهند ، می دیدند که این یک نسخه برجسته است و نسخه هکر از این زنجیره به عنوان نسخه ی غیر قانونی مشخص شده و کنار گذاشته می شود.

موفقیت در اینگونه هک ها مستلزم این است که هکر به طور همزمان 51 درصد از نسخه های بالکچین را کنترل و تغییر دهد تا نسخه جدید آنها با توافق اکثریت، به زنجیره قابل قبول شود. چنین اقدامی  برای ازسرگیری تمام بلوک ها به مقدار زیادی پول و منابع نیاز دارد. زیرا آنها اکنون دارای مهر زمانی و کدهای هش متفاوت هستند. و سرعت رشد آن، احتمالا با توجه به اندازه شبکه بیتکوین، هزینه استخراج چنین شاهکاری سنگین خواهد بود.

اعضای شبکه شاهد انجام چنین  تغییرات شدیدی در بالکچین خواهند بود. پس اعضا شبکه به نسخه جدیدی از زنجیره که تحت تأثیر تغییرات قرار نگرفته است، منتقل می شوند. این امر باعث سقوط چندبرابری ارزش بیت کوین ای که در ان دسته قرار دارند میشود. بیت کوین هایی که مورد حمله واقع شدند ارزش بسیار بسیار کمی خواهند داشت.

بیت کوین و بلاکچین

هدف بالکچین این است که اطلاعات دیجیتالی را ضبط و توزیع شود، بطوریکه ویرایش نشود. فناوری بالکچین برای اولین بار در سال 1991 توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتتا، ابداع شد. دو محقق که می خواستند سیستمی را اجرا کنند که در آن نمی توان زمان ثبت شده را دستکاری کرد.  اما تقریباً دو دهه بعد ، با راه اندازی بیت کوین ، اولین بالکچین در دنیای واقعی در ژانویه 2009 استفاده شد.

پروتکل بیت کوین بر اساس بالکچین ساخته شده است. Nakamoto Satoshi ، نام مستعار خالق بیت کوین، در یک مقاله تحقیقاتی با معرفی ارز دیجیتال ، از آن به عنوان "یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید که کاملا همتا به همتا است و شخص ثالث ندارد" نام برد. نکته کلیدی که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد  این است که بیت کوین از بلکچین صرفا  به عنوان ابزاری شفاف برای ثبت تراکنش ها استفاده می کند. اما از نظر تئوری بالکچین می تواند برای ثبت غیرقابل تغییر تعداد نقاط داده ها استفاده شود.

موارد استفاده از بلاکچین

همانطور که دربالا اشاره شد ، این ویژگی بلاکچین میتواند در قالب تراکنش ها ، آرا موجود در انتخابات ، موجودی محصولات ، شناسه های دولتی ، اسناد مربوط به خانه ها و موارد دیگرمورد استفاده قرار گیرد.
در حال حاضر ، طیف گسترده ای از پروژه های مبتنی بر بالکچین وجود دارد. امروزه از بلاکچین،نه  فقط برای ثبت تراکنش ها، بلکه برای اجرای بالکچین با کارایی های دیگربا هدف کمک به جامعه مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از بالکچین به عنوان راهی برای رأی دادن در انتخابات دموکراتیک یک مثال خوب است. ماهیت تغییر ناپذیری بالکچین به این معنی است که تقلی در انتخابات بسیار دشوارتر می شود.

به عنوان مثال ، یک سیستم رأی گیری می تواند به گونه ای عمل کند که به هر شهرونِد یک کشور, یک ارز رمز واحد یا توکن (token or cryptocurrency single )صادر شود. سپس به هر نامزد یک مشخصه  کیف پول داده می شود. و رای دهندگان توکن  خود را به آدرس هر کدام از نامزدهایی که می خواهند به آنها رأی دهند می فرستند. ماهیت شفاف و قابل ردیابی بالکچین ، نیاز به نیروی انسانی برای شمارش آرا و همچنین امکان رخداد تقلب در آرا فیزیکی را از بین می برد.

بلاکچین چگونه استفاده می شود؟

همانطور که اکنون می دانیم ، بلوک های موجود در بالکچین بیت کوین اطلاعات مربوط به تراکنش های پولی را ذخیره می کند. اما امروزه بالکچین همچنین در واقع روشی قابل اعتماد برای ذخیره اطلاعات در دیگرانواع معاملات و تراکنش ها شناخته شده است. شرکت های بسیاری سیستم بلاکچین را وارد سیستم معاملاتی خود کرده اند از جمله شرکت های  Siemens ،AIG ،Pfizer ، Walmart.

به عنوان مثال ، IBM بالکچین Trust Food خود را ایجاد کرده است. تا مسافتی را که محصولات غذایی برای رسیدن به مقصد های خود طی می کنند ، ردیابی کند. چرا این کار را انجام می دهند؟

صنایع غذایی در صورت آلوده شدن میتوانند منشا شیوع آلودگی شوند. در گذشته ، هفته ها طول می کشید تا منبع این شیوع یا علت بیماری پیدا شود. استفاده از بلاکچین به برند های غذایی و شرکت ها، این امکان را می دهد که از ابتدای مسیر تولید یک ماده غذایی، از طریق هر توقفی که ایجاد می کند، تا درنهایت در زمان تحویل آن ، آن را ردیابی کند. اگر مشخص شود كه یك ماده غذایی آلوده است ، می توان از طریق هر توقف به منشا آن پی برد.

در کنار این امکانات ، همچنین این شرکت ها هم اکنون می توانند سایر مواردی را که ممکن است با محصولات در تماس بوده باشد مشاهده کنند. پس شناسایی مشکل خیلی زودتر انجام میشود و درنهایت باعث نجات جان افراد مبتلا میشود. این تنها یکی از مثال های استفاده از بالکچین بود. اما موارد بسیار دیگری در زمینه ی استفاده از بالکچین وجود دارد.

بانک و بلاکچین

شاید هیچ صنعتی بیشتر از بانکداری در استفاده از بلاکچین در فعالیت های تجاری خود سود نبرده است. موسسات مالی فقط در ساعات کاری و پنج روز در هفته فعالیت می کنند.
این بدان معناست که اگر روز جمعه در ساعت 6 عصر یک چک صادر شود، باید تا صبح روز دوشنبه منتظر  ماند، تا پول به حساب شما واریز شود. حتی اگر سپرده خود را در ساعات کاری واریز کنید، با توجه به حجم بالای تراکنش هایی که بانک ها باید تسویه کنند، بررسی تراکنش شما ممکن است یک تا سه روز طول بکشد. اما  بلاکچین هرگز تعطیلی ندارد.

با استفاده از بلاکچین درسیستم کاری بانک ها ، مشتریان می توانند انجام شدن تراکنش های خود را با صرف نظر از تعطیلات، در کمتر از 10 دقیقه ببینند. در واقع این همان زمانی است که برای اضافه کردن بلاک به بلاکچین صرف می شود. با استفاده از بلاکچین ، بانک ها همچنین امکان تبادل وجه بین موسسات را با سرعت و امنیت بیشتری انجام میدهند.

به عنوان مثال، در تجارت هایی مانند تجارت سهام ، روند تسویه و نقل و انتقال بانکی ممکن است سه روز یا بیشتر (در صورت انجام تجارت بین المللی) طول بکشد. به این معنی که سرمایه ها و سهام ها برای مدتی ضبط می شوند. با توجه به حجم مبالغ مربوطه ، حتی چند روزی که پول در حال نقل و انتقال است می تواند هزینه ها و خطرات قابل
توجهی را برای بانک ها به همراه داشته باشد. بانک اروپایی Santander و شرکای تحقیقاتی آن بین 15 تا 20 میلیارد دلار صرفه جویی خوبی را در سال به عمل اوردند. Capgemini، یک مشاور فرانسوی، تخمین می زند که مشتریان می توانند از طریق برنامه های وابسته به بلاکچین هر ساله تا 16 میلیارد دلار در هزینه های بانکی و بیمه صرفه جویی کنند.

واحد پول

بلاکچین بستر رمز ارزهایی مانند بیت کوین را تشکیل می دهد. دلار آمریکا توسط فدرال رزرو کنترل می شود. تحت این سیستم نظارتی مرکزی ، ارز و اطلاعات کاربر از نظر فنی به سرپرستی بانک یا دولت صورت میگیرد. اگر بانک مورد نظر  هک شود، اطلاعات شخصی مشتری در معرض خطر قرار می گیرد. اگر بانک مورد نظر ورشکست شود. و یا رکورد شدید اقتصادی رخ دهد، ممکن است ارزش پول آنها در معرض خطر باشد. در رکود اقتصادی سال 2008، برخی از بانک هایی که نقدینگی آنها رو به اتمام بود، با استفاده از سرمایه مالیات دهنده ها، توانستند تا حدودی بانک ها را سرپا نگه دارد. اینها نگرانی هایی هستند که بیت کوین از ان مبرا است.

بلاکچین با گسترش فعالیت های خود در شبکه ای از رایانه ها، به بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری پایه در بازار کریپتو کارنسی اجازه می دهد بدون نیاز به نظارت مرکزی فعالیت کنند. این نه تنها خطرات موجود را کاهش می دهد بلکه بسیاری از هزینه های پردازش و تراکنش ها را نیز از بین می برد. همچنین می تواند به انهایی که در کشورهای دارای ارزها یا زیرساخت های مالی ناپایدار هستند ارز پایدارتر با کاربردهای بیشتر و شبکه گسترده تری از افراد و موسساتی که می توانند با آنها تجارت کنند (چه در داخل و چه در خارج از کشور) ارائه دهند.

استفاده از کیف پول ارزهای رمزنگاری شده برای حساب های پس انداز یا به عنوان وسیله ای برای پرداخت به ویژه برای کسانی که هیچ شناسه دولتی ندارند بسیار دارای اهمیت است. برخی از کشورها ممکن است جنگ زده باشند و یا دارای دولتهایی باشند که هیچگونه زیرساخت واقعی برای ارائه شناسه نداشته باشند. شهروندان چنین کشورهایی ممکن است به حساب های پس انداز یا کارگزاری دسترسی نداشته باشند و در نتیجه راهی برای ذخیره امن سرمایه خودشان نداشته باشند.

مزایا و معایب بلاکچین

با وجود پیچیدگی های موجود ، ظرفیت بلاکچین به عنوان یک قالب غیرمتمرکز برای ثبت سوابق با ظرفیت نامحدود است. از افزایش حریم خصوصی بیشتر کاربران و افزایش امنیت آنان گرفته، تا هزینه پردازش پایین و خطاهای کمتر، و حتی فناوری فراتر از موارد ذکر شده در بالا را داراست. اما بررسی برخی از معایب بلاکچین نیز خالی از لطف نیست.

معایب بلاکچین:

در حالی که بلاکچین پیشرفت های چشمگیری را به وجود خواهد آورد، اما برای عادت کردن به آن و پذیرش آن توسط جامعه، چالش های زیادی را متحمل خواهیم شد. مشکلات موجود در استفاده از فناوری بلاکچین امروز، موارد فنی نیست. چالش های واقعی، سیاسی و نظارتی هستند. و در بیشتر موارد  نیاز به صرف هزاران ساعت یا پول برای طراحی نرم افزار سفارشی و برنامه نویسی end-back، برای گنجاندن بلاکچین در شبکه های مشاغل امروزی به چشم می خورد. در اینجا برخی از چالش های موجود  در پذیرش گستره بلاکچین ذکر شده است.

هزینه فناوری

اگرچه بلاکچین می تواند در هزینه های تراکنش کاربران صرفه جویی کند، اما این فناوری اصلا رایگان نیست. به عنوان مثال سیستم "تائید" که بیت کوین برای تأیید معاملات و تراکنش هااستفاده می کند، مقدار زیادی از نیروی کامپیوتری را مصرف می کند.  قدرت میلیون ها رایانه موجود در شبکه بیت کوین به آنچه کشور دانمارک سالانه مصرف می کند نزدیک است. با فرض هزینه برق سه تا پنج دلار به ازای هر کیلووات ساعت، هزینه های استخراج به جز هزینه های سخت افزار (برای هر سکه حدود 5000 تا 7000 دلار )،هزینه زیادی را در بر میگیرد.

علی رغم هزینه های استخراج بیت کوین ، صورتحساب هزینه های برق کاربران به منظور تأیید معاملات در بالکچین، همچنان بالا میرود. این به این دلیل است که وقتی ماینرها یک بالک به بالکچین بیت کوین اضافه می کنند، برق زیادی استفاده می شود. ولی در عوض ، سود این موضوع، وقت و انرژی صرف شده را جبران می کند.

با این حال ، وقتی صحبت از بالکچین هایی می شود که در مورد ارز رمزنگاری شده مورد استفاده قرار نمیگیرند، برای تأیید معاملات باید به ماینرها، کلیه هزینه ها معاملاتی پرداخته شود . راه حل های بسیاری در زمینه ی این مسائل ارائه شده است. به عنوان مثال، مزارع استخراج بیت کوین برای استفاده از انرژی خورشیدی ، بهره برداری از گاز طبیعی موجود در سایت ها، یا نیروگاه های بادی تأسیس شده اند.

ناکارآمدی سرعت

بیت کوین مورد برجسته ایی در زمینه ی مطالعه ناکارآمدی های احتمالی بلاکچین است. سیستم "تایید" بیت کوین حدود ده دقیقه طول می کشد تا یک بلاک جدید به زنجیره بلوک اضافه کند. با این حال ، تخمین زده می شود که شبکه بلاکچین فقط می تواند حدود هفت معامله در ثانیه را مدیریت کند. اگرچه سایر رمزارزها مانند اتریوم Ethereum عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین دارند. اما ان هم محدود به بلاکچین می باشد. راه حل هایی برای حل این موضوع سالهاست که در دست توسعه بوده. در حال حاضر بلاکچینهایی وجود دارد که با بیش از سی هزار تراکنش در ثانیه، تراکنش ها را پردازش می کنند.

فعالیت های غیرقانونی

در حالی که محرمانه بودن  شبکه بلاکچین، از کاربران در برابر هک محافظت می کند. و حریم خصوصی انان را حفظ می کند. در طرف دیگر امکان تجارت و فعالیت غیرقانونی در شبکه بلاکچین برای برخی سودجویان را فراهم می کند. بارزترین مثال از بلاکچین که برای معاملات غیرقانونی، احتمالا به  یک بازار آنلاین دارویی به نام "Silk Road Website" میتوان اشاره کرد. که علیرغم تعطیلی آن توسط FBI از فوریه 2011 تا اکتبر 2013 شروع به فعالیت کرد.

این وب سایت به کاربران این امکان را می دهد تا بدون ردیابی با استفاده از مرورگر خاص، درون سایت به جستجو پرداخته و خریدهای غیرقانونی خود را با استفاده از پرداخت بیت کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده  انجام دهند. مقررات فعلی ایالات متحده برای مقابله با این موضوع این است که، هنگام باز کردن حساب ، خدمات مالی را ملزم می کند اطلاعات مربوط به مشتریان خود را به دست آورده. هویت هر مشتری را تأیید کنند. و ضمانت کنند که مشتریان در هیچ لیستی از سازمان های تروریستی شناخته شده یا مشکوک به آن نیستند.

این سیستم را می توان هم به عنوان حسن و هم عیب در نظر گرفت. نه تنها هر کسی امکان دسترسی به حساب های مالی را پیدا می کند. بلکه به مجرمان اجازه معامله راحت تر را می دهد. به عقیده برخی از مردم استفاده به جا و خوب از ارزهای رمزنگاری شده، مانند بانکداری غیربانکی، به نسبت کاربردهای نامناسب ارز های رمزنگاری شده، بیشتر منطقی به نظر می رسد. به ویژه در حال حاضر که بیشتر فعالیت های غیرقانونی هنوز از طریق پول نقد ای که غیرقابل ردیابی هم است انجام می شود.

مقررات دولت ها

بسیاری از افراد در زمینه استفاده از ارزهای رمزنگاری شده، نگرانی های خود را در مورد مقررات دولت ها درباره رمز ارزها اعلام کرده اند. این در حالی است که پایان دادن به موضوع غیر قانونی بودن ارزهایی مانند بیت کوین، با رشد شبکه غیرمتمرکز آن بسیار منطقی است. اما دولت ها می توانند داشتن رمزارزها یا عضویت در شبکه های آنها را غیرقانونی اعلام کنند. با گذشت زمان این نگرانی کمرنگ تر خواهد شد. زیرا شرکتهای بزرگی مانند پی پال PayPal اجازه مالکیت و استفاده از رمزارزها را در سیستم عامل خود داداند.

مزایای بلاکچین:

در اینجا نقاط قوت بلاکچین با جزئیات بیشتر برای مشاغل موجود در بازار آورده شده است.

نظم و دقت در زنجیره

تراکنش ها در شبکه بلاکچین توسط شبکه ای از هزاران رایانه تأیید می شود. این موضوع بطور تقریبی  تمام دخالت های انسانی را در روند تأیید تراکنش ها از بین می برد. در نتیجه خطاهای انسانی کمتر شده و اطلاعات خیلی دقیق ثبت می شود. حتی اگر یک رایانه در شبکه مرتکب یک اشتباه محاسباتی شود، خطا فقط در یک نسخه از بلاکچین رخ می دهد. در صورتی این خطا به بقیه زنجیره بلوک سرایت می کند که حداقل در 51 ٪ (اکثریت) از رایانه های شبکه موجود باشد. برای یک شبکه بزرگ و در حال رشدی مانند بیت کوین این تقریباً غیرممکن است.

کاهش هزینه ها

به طور معمول ، مشتریان برای تأیید معاملات توسط بانک، برای امضای سند توسط یک سردفتردار یا برای ثبت ازدواج توسط یک دفتردار اسناد رسمی ازدواج، همواره هزینه پرداخت می کنند. بلاکچین نیاز به تأیید شخص ثالث و در راستای آن هزینه های مربوط به آنها را نیز حذف کرده است. به عنوان مثال صاحبان مشاغل هر زمان که پرداخت هایی را با استفاده از کارت های اعتباری انجام می دهند، هزینه هرچند کمی را متحمل می شوند.
بانک ها و موسسه های پرداخت، این هزینه را از بابت پردازش تراکنش ها دریافت می کنند. اما بیت کوین نظارت مرکزی ندارد و هزینه های معاملاتی بسیار ناچیزی دارد.

تمرکززدایی

بلاکچین هیچ یک از اطلاعات خود را در یک مکان مرکزی ذخیره نمی کند. در عوض ، بلاکچین در شبکه ای از رایانه ها کپی و پخش می شود. هر زمان که بلاک جدیدی به زنجیره بلوک اضافه شود، هر رایانه خود را به روز رسانی می کند تا تغییر را منعکس کند. به جای ذخیره سازی آنها در یک پایگاه اطلاعاتی مرکزی، با گسترش این اطلاعات در سراسر جهان، دستکاری در بلاکچین کار دشواری خواهد بود. اگر شبکه ای از بلاکچین به دست یک هکر بیفتد، به جای کل شبکه، فقط یک نسخه از اطلاعات به خطر می افتد.

معاملات کارآمد

انجام معاملات انجام شده از طریق یک مرجع مرکزی ممکن است چند روز طول بکشد. به عنوان مثال اگر یک چک را جمعه عصر واریز کنید، در زمان هایی ممکن است تا دوشنبه صبح وجهی در حساب خود مشاهده نکنید. چراکه موسسات مالی پنج روز در هفته در ساعات کاری، فعالیت می کنند. بلاکچین 24 ساعته ، هفت روز در هفته و 365 روز در سال را کار می کند. تراکنش معاملات در کمتر از ده دقیقه تکمیل می شود. و تنها پس از چند ساعت میتوانید اطمینان حاصل کنید که تراکنش با موفقیت پایان یافته است. این امر به ویژه برای معاملاتی که انسوی مرزها انجام میشود، به دلیل مسائل  مربوط به اختلاف زمانی منطقه ها وهمچنین به دلیل تأیید هردو طرفه  پردازش تراکنش ، مدت زمان بسیار بیشتری طول خواهد کشید.

حریم خصوصی

بسیاری از شبکه های بلاکچین در قالب و در چهارچوب پایگاه اطلاعاتی عمومی فعالیت می کنند. به این معنی که هر کسی با اتصال به اینترنت می تواند لیستی از تاریخچه تراکنش های شبکه را مشاهده کند. اگرچه کاربران می توانند به جزئیات مربوط به معاملات دسترسی پیدا کنند. اما نمی توانند به شناسایی اطلاعات در مورد کاربرانی که این معامالت را انجام می دهند دسترسی پیدا کنند.

حریم غیر خصوصی شبکه های بلاکچین مانند بیت کوین یک باور غلط متداول است. زیرا آنها در حقیقت محرمانه هستند. یعنی وقتی کاربری معاملات عمومی انجام می دهد، کد منحصر به فرد وی به نام کلید عمومی ، به جای درج شدن اطلاعات شخصی وی، در بلاکچین ثبت می شود. اگر شخصی اقدام به خرید بیت کوین روی ارزی که نیاز به شناسایی هویتی دارد، کرده باشد، هویت شخص روی آدرس بلاکچین وی وجود خواهد داشت. اما یک تراکنش، حتی اگر به نام آن شخص باشد، هیچ اطلاعات شخصی را افشا نمی دهد.

معامالت امن

پس از ثبت یک تراکنش ، صحت آن باید توسط شبکه بلاکچین تأیید شود. هزاران کامپیوتر موجود در بلاکچین برای تأیید صحت جزئیات خرید برروی کار می آیند. بعد از اینکه رایانه ها تراکنش را تأیید کردند، به بلوک بلاکچین اضافه می شود. هر بلوک در بلاکچین حاوی هش منحصر به فرد خود به همراه هش منحصر به فرد بلوک قبل از آن است. وقتی اطلاعات موجود در یک بلوک به هر طریقی ویرایش شود، کد هش آن بلوک تغییر می کند، اما کد هش بلوک بعدی تغییر نمی کند. و در نهایت احتمال تغییر اطلاعات بدون تغییر کلیه اطلاعات بلوک های دیگر قبلی بسیار غیرمحتمل خواهد بود.

شفافیت

بیشتر بالک چین ها سیستم نرم افزاری کاملا شفاف و گویا هستند. این بدان معنی است که همه می توانند کد آن را مشاهده کنند. این به حسابرسان این امکان را می دهد تا رمزارزهایی مانند بیت کوین را برای اطمینان کسب کردن از امنیت آن، آن را مرور کنند. و همچنین هیچ مرجع نظارتی در مورد کنترل کد Bitcoin یا نحوه ویرایش آن وجود ندارد. به همین دلیل ، هرکسی می تواند پیشنهاد مبنی بر تغییر یا به روزرسانی سیستم را به دیگر اعضا ابالغ کند. اگر اکثریت کاربران، با ایده  موافق باشند که نسخه جدیِد کد ارزشمندی است ، بیت کوین را به روز رسانی می کنند.

بانکداری غیر بانکی

شاید بزرگترین ترین مزیت بلاکچین و بیت کوین قابلیت استفاده هر کس از آن ، صرف نظر از قومیت، جنسیت یا زمینه فرهنگی است. طبق گزارش بانک جهانی ، تقریباً 2 میلیارد بزرگسال وجود دارد که حساب بانکی یا روشی برای ذخیره پول یا ثروت خود ندارند. تقریباً همه این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند که اقتصاد آن کشورها به پول نقد وابسته است.

این افراد غالبا پول کمی کسب می کنند. که به صورت نقدی( فیزیکی) به انها پرداخت شده است. سپس آنها باید این پول نقد فیزیکی را در مکان های مخفی در خانه یا محل زندگی خود
ذخیره کنند. تا از آنها در معرض سرقت یا تهدید های احتمالی محافظت کنند. کلید کیف پول بیت کوین را می توان روی یک تکه کاغذ، یک تلفن همراه ارزان قیمت ذخیره کرد. و یا حتی در صورت لزوم آنها را به خاطر سپرد. مسلما برای اکثر افراد، به احتمال زیاد این گزینه ها بهتر از پنهان کردن انبوه ای از پول نقد زیر تشک است.

بلاکچین ها در آینده همچنین در تلاش برای ایجاد راه حل هایی هستند که نه تنها یک حساب برای ذخیره ثروت ایجاد کنند ، بلکه برای ذخیره سوابق پزشکی، حقوق مالکیت و انواع دیگر قراردادهای حقوقی نیز مورد استفاده عموم قرار گیرد.

آینده Blockchain چگونه خواهد بود؟

زمانی که Blockchain اولین بار به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال 1991 پیشنهاد شد. انتظار می رفت که بلاکچین به راحتی برای دو دهه آینده  تداوم داشته باشد.  اما بلاکچین طی دو دهه اخیر با توجه به مشاغل مختلف در سراسر جهان (که سعی درکشف قابلیت های فناوری آن دارند. و در سالهای آینده منتظرند ببینند تا کجا پیشرفت خواهد داشت.) میزان قابل توجهی از بررسی دقیق و توجه ویژه ی عموم را به خود جلب کرد.

با توجه به بسیاری از کاربردهای عملی از این فناوری که همواره در حال پیاده سازی و کاوش بوده است. بالکچین سرانجام در بیست و هفت سالگی نام خود را به ثبت رسانید. و بیت کوین و رمزارز در تحقق این امر تاثیر کمی نداشت. بلاکچین، تلاش بر این دارد تا فعالیت های تجاری و دولتی ، با عدم حضور واسطه های کمتر، دقیق تر، کارآمدتر ، ایمن تر و ارزان تر انجام شود. در حالی که آماده ورود به دهه سوم بلاکچین هستیم، دیگر این پرسش که آیا شرکت های قدیمی از این فناوری استفاده می کنند یا خیر مطرح نمیشود.

بلکه سوال بر سر"چه زمانی؟" است.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید