Your browser does not support JavaScript!
نماشا

چرا بازار به افزایش تورم ژاپن واکنشی نشان نمی دهد؟

چرا بازار به افزایش تورم ژاپن واکنشی نشان نمی دهد؟

نرخ تورم میانه ​​وزنی ژاپن که به‌عنوان شاخصی برای سنجش افزایش گسترده قیمت‌ها به دقت بررسی می‌شود، در ماه اکتبر به رکورد ۱.۱ درصد رسید که نشانه‌ای از افزایش فشار تورمی ناشی از افزایش هزینه‌های مواد خام و نیروی کار است.

این داده ها احتمالاً انتظارات بازار را زنده نگه می دارد که بانک ژاپن در صورت افزایش دستمزدها همزمان با تورم در سال آینده، نرخ بهره فوق العاده پایین خود را تغییر خواهد داد.

میانه وزنی نرخ تورم اقلام در میانه تغییرات قیمت در حدود نقطه صدکی ۵۰ توزیع است و توسط بانک مرکزی ژاپن برای سرنخ هایی در مورد افزایش گسترده قیمت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی در روز سه‌شنبه، رشد ۱.۱ درصدی تورم میانه ​​وزنی نسبت به سال قبل، سریع‌ترین نرخ ثبت‌شده بوده و به دنبال افزایش ۰.۵ درصدی در ماه سپتامبر می باشد.

در دو دهه گذشته نرخ تورم متوسط ​​وزنی ژاپن در اطراف صفر بود، زیرا شرکت ها به دلیل هراسی که از ترساندن مصرف کنندگان حساس به هزینه داشتند، افزایش قیمت را متوقف کردند.

ولی در سال جاری این شروع به افزایش کرد که منعکس کننده موجی از افزایش قیمت ها عمدتاً برای مواد غذایی و مایحتاج روزانه بود، زیرا شرکت ها شروع به انتقال هزینه های فزاینده واردات مواد خام کردند که علت آن جنگ در اوکراین و کاهش شدید ارزش ین ژاپن بود.

برخلاف شاخص هزینه مصرف کننده که تحت تأثیر هزینه های سوخت و انرژی قرار می گیرد، نرخ تورم متوسط ​​وزنی برای ردیابی میزان افزایش قیمت ها مفید است.

از آنجایی که افزایش شدید قیمت سوخت و کالاها تصویر تورم را مختل می کند، سیاست گذاران بانک مرکزی توجه فزاینده ای به نرخ متوسط ​​وزنی دارند تا تعیین کنند که آیا افزایش اخیر تورم پس از افزایش یکباره افزایش هزینه های سوخت پایدار خواهد بود یا خیر.

در یادداشت تحقیقاتی منتشر شده در سال ۲۰۱۵، بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که نرخ تورم متوسط ​​وزنی تنها در صورتی افزایش می یابد که انتظارات تورمی افزایش یابد و مردم شروع به این تصور کنند که قیمت ها به طور پایدار به افزایش خود ادامه خواهند داد.

شاخص خالص قیمت مصرف کننده ژاپن که توسط دولت منتشر می شود و شامل تأثیر هزینه های سوخت می شود، در ماه اکتبر نسبت به سال قبل ۳.۶ درصد افزایش یافت که سریع ترین افزایش را در ۴۰ سال گذشته نشان داد.

 

photo_2022-11-22_12-15-51.jpg

 

?با این حال علی رغم افزایش تورم در ژاپن هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن بارها گفته است که با از بین رفتن اثر افزایش قیمت سوخت، افزایش شاخص بهای مصرف کننده خالص احتمالاً به کمتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی در سال آینده کاهش خواهد یافت که این نشان میدهد حداقل تا ماه آوریل ۲۰۲۳ که وی در سمت خود خواهد بود احتمالا تغییری در نحوه تفکر بانک مرکزی ژاپن وجود نداشته باشد و احتمالا همچنان در سیاست های شدیداً انبساطی باقی خواهند ماند که این یعنی از نظر تفاوت سیاست های پولی همچنان تصویر میان مدت ین ژاپن نزولی است مگر تورم ایالات متحده روند نزولی را در پیش بگیرد تا سبب شود فدرال رزرو دست از افزایش نرخ بهره بردارد.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

1 رای (5)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید