Your browser does not support JavaScript!
نماشا

گاز طبیعی

گاز طبیعی

صندوق قابل معامله در بورس گاز طبیعی (ETF)، نوعی محصول سرمایه گذاری تلفیقی است که به سرمایه گذاران این امکان را میدهند که قیمت گاز طبیعی را معامله کنند. این صندوق‌ها اغلب توسط یک مدیر حرفه‌ای نظارت می‌شوند که به سرمایه‌گذاران این امکان را میدهند به جای نگهداری سهام شرکت گاز طبیعی، در سبدی از قراردادهای آتی گاز طبیعی را معامله کنند.


کلمات کلیدی

  • ETFهای گاز طبیعی، ابزارهای سرمایه گذاری هستند که امکان مشاهده قیمت گاز طبیعی را فراهم می کنند.
  • آنها به عنوان سبد کالایی تشکیل شده اند که قراردادهای آتی گاز طبیعی را نگه می دارند.
  • قیمت گاز طبیعی از کمبود عرضه و کاهش محدودیت‌های قرنطینه رو به افزایش بوده است. درحالی که قبلاً در سال 2020 به پایین‌ترین حد خود در 30 سال گذشته رسیده بود.

آشنایی با ETF های گاز طبیعی

گاز طبیعی کالایی است که به عنوان منبع انرژی برای گرمایش، پخت و پز، سوخت و تولید برق کاربرد دارد. همچنین برای تولید پلاستیک و سایر مواد شیمیایی آلی استفاده می شود.

برای سرمایه گذاران مهم است که تفاوت بین ETF های گاز طبیعی و سایر انواع رایج ETF را درک کنند. بسیاری از ETF ها به طور مستقیم، مالک دارایی های اساسی خود هستند، مانند ETF های طلا که مالک شمش های فیزیکی هستند یا ETF های بخش صنعت که مالک سهام شرکت های فعال در صنعت خود هستند.

با این حال، ETFهای گاز طبیعی معمولاً مالک گاز طبیعی فیزیکی نیستند. در عوض، آنها با خرید قراردادهای آتی گاز طبیعی که در بورس کالا معامله می شود، مالک گاز طبیعی هستند. بنابراین، سودآوری ETF گاز طبیعی به جهت کلی قیمت گاز طبیعی، بر اساس معاملاتی که در بورس کالا انجام می‌شود، بستگی دارد.


مهم:

قیمت گاز طبیعی با توجه به نوسانات عرضه و تقاضا افزایش و کاهش می یابد.


محدودیت های ETF گاز طبیعی

از آنجایی که ETFهای گاز طبیعی قراردادهای آتی دارند، در معرض نوع خاصی از ریسک به نام contango هستند. هر ماه، مدیر ETF گاز طبیعی باید قراردادهای آتی جدیدی را برای جایگزینی قراردادهای قدیمی که منقضی شده اند خریداری کند. قراردادهای جدید قیمت‌های کمی بالاتر از قراردادهای قدیمی دارند، به این معنی که هر بار که قراردادها جایگزین می‌شوند، هزینه‌های اضافی بر عهده مدیر صندوق است. با گذشت زمان، این هزینه‌های کوچک می‌تواند باعث ایجاد فشار زیادی بر عملکرد کلی صندوق شود.

به همین دلیل، سرمایه گذاران به طور کلی از تکیه بر ETF های گاز طبیعی به عنوان یک نوع وسیله سرمایه گذاری بلندمدت اجتناب می کنند. به دلیل ریسک همبستگی، سرمایه‌گذار می‌تواند هزینه‌های قابل‌توجهی را از جابجایی مداوم قراردادهای آتی متحمل شود، به این معنی که حتی اگر قیمت گاز طبیعی در طول دوره سرمایه‌گذاری‌اش افزایش یابد، ممکن است به اندازه کافی افزایش نیابد که سرمایه‌گذاری کلی را سودآور کند.

بنابراین، اکثر سرمایه گذارانی کنجکاو، از ETF های گاز طبیعی عمدتاً به عنوان یک وسیله تجاری کوتاه مدت استفاده می کنند، به طوری که هزینه های contango به اندازه کافی انباشته نمی شود که تأثیر معنی داری داشته باشد.


واقعیت:

از آگوست 2021، سه ETF گاز طبیعی به استثنای ETFهای معکوس و اهرمی در ایالات متحده معامله می شود.


نمونه ای از ETF گاز طبیعی

یکی از نمونه های ETF گاز طبیعی که به طور گسترده معامله می شود، صندوق گاز طبیعی ایالات متحده است. این صندوق عمدتاً از قراردادهای آتی گاز طبیعی تشکیل شده است که قرار است ظرف یک ماه آینده منقضی شوند. در بورس کالای نیویورک (NYMEX) به عنوان UNG معامله می شود. هدف آن انعکاس تغییرات روزانه بر حسب درصد قیمت گاز طبیعی تحویل شده در Henry Hub، لوئیزیانا، یک خط لوله گاز طبیعی است که به عنوان محل تحویل رسمی قراردادهای آتی در NYMEX عمل می کند.

صندوق گاز طبیعی ایالات متحده به نوسانات قیمت گاز طبیعی بسیار حساس است، بنابراین سرمایه گذاران باید قیمت های بازار را از نزدیک تماشا کنند تا بتوانند سود حاصل کنند. در طول 20 سال گذشته، قیمت گاز طبیعی بین 20 دلار که در پاییز سال 2005 به دست آمد، به کمتر از 1.7 دلار در سپتامبر 2020 رسیده است.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید